Oplagte fotomotiver

• Jeg har lige godt 2½ måneds ferie nu :) Så nu vil jeg squ ud og øve mig med mit kamera! Desværre kender jeg ikk så mange oplagte motiver...

Så tænkte på om i kender noget til nogle motiver man ikke går glip af eller lignende... Tænker f.eks. på de velkendte naturbilleder... men dem har man jo set så mange af...

Hvad plejer i at gå efter, hvis i beslutter jer for bare at tage en masse flotte billeder? Tænker ikke så meget på bestemte lokationer og adresser, da Danmark jo er stor, men mere på typer af motiver

Sig til hvis i ikke forstår hva jeg spørger efter :) Ved ikk helt hvordan jeg ellers ska forklare det :crazyeyes:

Originally posted by Burger
    Ta' ud og oplev noget, og ta' billeder af det du finder fedt.

Prøv evt. en tur i Tivoli og sid fast i deres nye forlystelse, så kan du tage billeder fra oven :crazyeyes:

Ja fed idé ! :dance:

Eller bare motiver fra hverdagen som man ikke normalt lægger mærke til, men husk at (IMO) tage nogle billeder hvor der også er mennesker på, det kan godt blive kedeligt med bare ting... :D

God fornøjelse!

• Et sted hvor der er flot natur og/eller god udsigt. Og så er en flot solop- eller nedgang jo altid en sikker vinder. ;)

Hvis du har et kamera med god makro-funktion, kan du tage flotte billeder af næsten alt. :) Det er kun fantasien der sætter grænser...

Tag evt. en gåtur eller en cykeltur rundt i det lokale, og lad dig inspirere. DU støder sikkert på et eller andet sjovt eller interessant, som kunne trænge til at få taget et billed af sig. :)

Originally posted by Burger
    Ta' ud og oplev noget, og ta' billeder af det du finder fedt.

Prøv evt. en tur i Tivoli og sid fast i deres nye forlystelse, så kan du tage billeder fra oven :crazyeyes:

Det var egentlig en fed ide, og ikke videre svær at støde på så vidt jeg kan se :))

Rig:
    CPU: Intel E8500 @ 3.50
    RAM: Mushkin Redline 2 x 2 GB
    MOBO: Maximus Formula II
    GFX: ATI Radeon HD 4870 X2

• Gå opdagelse - find situationer/motiver - på din vej. Kig en ekstra gang eller kig med "åbne øjne" - så kommer :idea:
    Tag kameraet med så tit, det er muligt. Selv en tur ned og handle, ka' indeholde go'e motiver el. situationer, som måske ka' bruges. :9xo
    Bare ud og skyd løs, så kommer det lige pludselig. 8) :cheers:

Originally posted by Bentzin
    Gå opdagelse - find situationer/motiver - på din vej. Kig en ekstra gang eller kig med "åbne øjne" - så kommer :idea:
    Tag kameraet med så tit, det er muligt. Selv en tur ned og handle, ka' indeholde go'e motiver el. situationer, som måske ka' bruges. :9xo
    Bare ud og skyd løs, så kommer det lige pludselig. 8) :cheers:

Det er netop det jeg vil undgå, ved at sætte mig nogle mål at tage billeder omkring, da jeg bruger utroligt meget tid på mine billeder... Jeg er nemlig ikk så stærk i ps, så det ska jo gøres rigtigt første gang :)

Originally posted by KarGa

Det er netop det jeg vil undgå, ved at sætte mig nogle mål at tage billeder omkring, da jeg bruger utroligt meget tid på mine billeder... Jeg er nemlig ikk så stærk i ps, så det ska jo gøres rigtigt første gang :)

Den forstår jeg ikke helt, og jeg er i øvrigt enig med Bentzin - Hvorfor ikke tage kameraet med på tilfældige ture? Der er jo ingen der siger at du SKAL bruge de billeder du tager - de kan jo passende slettes igen uden problemer. Det er jo netop en af de store fordele ved et digitalkamera. ;)

Originally posted by KarGa

SÅ vil du være den første der kan gøre det ! Der er ikke nogen facitliste på, hvordan man går ud og ta'r det rigtige billede og slet ikke i første hug - det er nok nærmest "uladesiggørligt". Men go' jagt på det perfekte billede. :rolleyes:

• Jeg vil også sige prøv at gå en tur i et område og kig efter motiver. Kig virkelig efter dem der kan ofte være mange du ikke ser normalt.

Kig op, kig ned og se dig tilbage engang imellem. Tingene ser anderledes ud fra den side :)

Hvis du vil mere specifikt ind på noget så sæt dig selv en opgave at gå efter. Det kan være alt imellem himmel og jord, mennesker, sorg, glæde, vej, affald, mur, hus, himmel, liv, stort, småt, bil, trafik osv osv osv osv.

Så har du måske nemmere ved at finde noget at skyde på da du så har noget bestemt at kigge efter. Det er ofte noget med at træne sit øje i at se ting.

Som de andre var inde på så skyd løs tag også de motiver du ikke er så sikker på i situationen. Når du kommer hjem så kig dem igennem på computer skærmen overvej dem lær af dem og slet dem du ikke kan bruge til noget.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

SÅ vil du være den første der kan gøre det ! Der er ikke nogen facitliste på, hvordan man går ud og ta'r det rigtige billede og slet ikke i første hug - det er nok nærmest "uladesiggørligt". Men go' jagt på det perfekte billede. :rolleyes:

Jeg leder ikk efter nogen facitliste på et billede, ej heller leder jeg efter "det perfekte billede"... Det jo ikke det jeg siger :roller:

Jeg spørger blot efter hvilke ting i plejer at tage billeder af, således at jeg kan plotte mig en rute for en fototur... Jeg har hidtil kun rendt ud på Amager Fælled og taget billeder, men hvis der var motiver som jeg ikke lige havde tænkt på... Det ku - for at tage et eksempel - være billeder af vejskilte og lignende... altså koldt metal

Originally posted by Mikkel
    Den forstår jeg ikke helt, og jeg er i øvrigt enig med Bentzin - Hvorfor ikke tage kameraet med på tilfældige ture? Der er jo ingen der siger at du SKAL bruge de billeder du tager - de kan jo passende slettes igen uden problemer. Det er jo netop en af de store fordele ved et digitalkamera. ;)

Fordi jeg holder mest af at gå en tur, hvor jeg er opsat på at tage billeder og ikke alt muligt andet... Når jeg tager ud og handler eller laver andre ting, så har jeg tusinde andre ting i hovedet såsom arbejde og skoleopgaver...

• Forstår ikke det du prøver at forklare og må indrømme gider heller ikke hjælpe når jeg får smidt denne smiley :roller: efter mine udtalelser, som kun var ment som et hint. Men dig om det og klar dig selv. Slut herfra !!!!

Hey hey gutter - husk nu at bevare den gode atmosfære. :cheers:

agreed /me sending out positive wibs :D :D :D :D :D :D

Det er i mine øjne fint at gø en tur for at tage billeder da man så typisk ser flere ting, man har også bedre tid til at lave komposition og belysning rigtigt. Det er også en god øvelse i at se motiver.

Det kan dog være utrolig svært da man nogen gange kan gå i et par timer også tage to billeder fordi der bare ikke lige var noget.

Problemet er ofte at man kigger efter noget helt vildt og derved overser alle de små ting der er omkring en.

En ide kan være at gå en tur en dag og kigge ned, reglen er så at man kun må tage billeder af det man kan stå og kigge ned på.

Næste dag vender du den så om og tager kun af det du kan se op på.

Kan give nogle meget anderledes billeder.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

Hey hey gutter - husk nu at bevare den gode atmosfære. :cheers:

Syn's nu også jeg kom med nogle fornuftige input. Men de blev vist modtaget, på en meget lidt positiv måde. Er også lige blevet overfuset over PM. 8o - Så slut med hjælp og lignende herfra !

Originally posted by Karga
    Fordi jeg holder mest af at gå en tur, hvor jeg er opsat på at tage billeder og ikke alt muligt andet... Når jeg tager ud og handler eller laver andre ting, så har jeg tusinde andre ting i hovedet såsom arbejde og skoleopgaver...

Så lad vær med at tænke på skole og arbejde, og tænk på "billeder". :))

Ej, forstår dig godt lidt. Der er da ingen tvivl om at man tager de bedste billeder, når man har tid og overskud til at gøre det ordentligt...

Jeg synes nu at What har givet dig mange gode råd nu, til at starte op på. Men jeg synes helt klart det må være op til dig selv at lade fantasien gro, der er jo ikke meget sjov ved at vi andre fortæller dig hvad du skal tage billeder af. ;)

Syn's nu også jeg kom med nogle fornuftige input. Men de blev vist modtaget, på en meget lidt positiv måde. Er også lige blevet overfuset over PM. 8o - Så slut med hjælp og lignende herfra !

Jooo, det gjorde du ganske vist :9xo men så er kunsten jo efterfølgende at være den "voksne" der behersker sit temperament, og springer tråden over, eller forklarer hvordan man selv mener at tingene hænger sammen. :cheers:

(Denne lille fyr ":rolleyes:" kom jo fra dig af. ;) )

• Interessant! Det vil jeg da prøve en dag

Originally posted by Macimuz
    Du kan eventuelt surfe lidt rundt på "sxc.hu" og få noget inspiration fra de utallige mange billeder.

Tak for linket!

Overfuset ligefrem? Jeg bad dig blot om at holde dig ude af mine tråde.. det var endda en anmodning og ikke en trussel e.l.

Jeg synes nu at What har givet dig mange gode råd nu, til at starte op på. Men jeg synes helt klart det må være op til dig selv at lade fantasien gro, der er jo ikke meget sjov ved at vi andre fortæller dig hvad du skal tage billeder af. ;)

Det ka du ha ret i :)