hvad er meningen med vand!!

  • Originally posted by MaGiX[qoute]
    Men noget helt andet: Vandkøling er ikke kun noget man gør fordi man vi skille sig ud, for langt de fleste er det faktisk en hobby der optager en god del af ens fritid, det er sjovt at lege med, udbygge på, forbedre osv, nøjagtigt som der er mennesker der kan blive fasineret af at overclocke deres computere langt ind i helvede, og bruger mange penge på de rette dele.


    Jeg har til dato ikke set et eneste system der kan fjerne de mængder varme som vandkøling gør uden problemer, uden samtidig at true med tinitus, hvis man har bare et rimeligt kraftigt system, og personligt er der gået sport i den for mig at få kvalt lyden fra min computer helt, jeg vil være i stand til at ligge 3 meter fra den og sove fredfyldt, og det kan jeg...


    MaGiX[/quote]


    Helt præcist, har selv købe en del udstyr hjem bare for lege selvom den eneste stationær jeg har tilbage er min 800mhz server... Men det er også ganske hyggeligt at fifle for at få det på plads..... Også er det jo vildt fedt at bygge ud, ellers skifte dele ud... Jeg skal ihvertfald ikk have luft igen....


  • det med heatpipes HAR jeg allerede sagt at det var min fejl....


    jeg har heller aldrig haft noget dødt hardware FØR jeg fik vandkøling....jaja det var noget lort men pointen er at luft ikke dræber.


    det eneste du har der er at man i fremtiden måske har en mere koncentreret kerne der afgiver varmen...det er muligt, og nej det har jeg ikke tænkt over.


    om det kan holde en særdeles varm cpu nede uden at det larmer vil jeg ikke argumentere imod....pressHOT bliver jo næsten lige så varme som de gamle amd t-birds.....og fremtiden byder jo ikke på den slags fejl mere forhåbentligt.


    og igen en vandkølingsmand der misser pointen som jeg har forklaret nogle gange nu.....


    man kan sagtens have et meget stille system som også kan bruges til OC selvom man bruger luftkøling ganske enkelt og måske 200 mhz mindre i oc potentiale men til 1500 kr mindre.........vandkøling er der ikke BEHOV for medmindre man lige sidder med en meget varm cpu og vil overclocke den yderligere eller folk der bare vil helt ud eller er ligeglade med risikoen ved det...enten fordi de ER ligeglade eller fordi de har så stor tiltro til deres evner indenfor samling, indkøb osv af de rigtige ting.......og de findes jo da....som der er skrevet er det mere en hobby de synes er sjov, og er der ikke et decideret behov for det, skaber man et behov......det er helt naturligt. jeg har det på samme måde med casemodding fx.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Jeg ved godt det kan opfattes som et direkte fingerpeg mod dig, men sådan var det faktisk ikke ment. ;)


    Den med heatpipes nævnte jeg bare - ikke for at være spydig. :D


    Mit argument for vandkøling er, at du skal skifte luftkøler hver gang du skifter sokkel - det skal jeg som selvbygger af vandkølehoveder ikke.
    Det larmer mindre og leverer overlegen performance til færre penge - stadig i mit tilfælde...


    Nej der er ikke et reelt behov for det, men SKAL der nødvendigvis være et behov før man køber noget nyt?


    Du har jo heller ikke behov for at overclocke - du kunne jo bare skrue ned for detaljerne i spillet?


    Men...... Du vil ikke nøjes med lav opløsning og detaljer?


    ..... Nej?


    Det vil jeg heller ikke - ligesom larmende luftkøling heller ikke står øverst på ønskelisten.


    Ergo vandkøler jeg for at nå grænsen for hvad jeg minimum vil have - ergo er behovet for vandkøling der fordi jeg selv skaber det.


    Dit behov for OC er der jo også kun fordi du skaber det ved at flytte din mindstegrænse for hvad du vil nøjes med af performance på din maskine?


    At det så kan klares med luftkøling, er jo fint. Det er bare mere undtagelsen end reglen at du kan clocke lige så langt med lydsvag luftkøling end middelgod vandkøling.


    Summa Summarum : "Behov" er et alt for svævende begreb til at man kan sammenligne fra person til person - og deres PC'ere imellem.


    Forresten er det en Cedar Mill jeg har - ikke Prescott...

    ********************************************


    AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....

    Rettet en gang, sidst af Sajmon ().

  • Ja, det med DIE / IHS er tilfælde med Intels CPU'er, men de cpu'er er ikke just solgt i samme grad som A64...


    150-300 kroner, for en stor kobberradiator, tvivler jeg på du kan få... Somsagt, ikke en lille en, men en bigass-mother-osv. :))

  • jojo du er bare nok den eneste der ikke tog det som "jeg rakker alt vandkøling ned fordi luftkøling er nok for mig og jeg har haft en dårlig oplevelse"


    med din erfaring osv indenfor det og dine muligheder med selv at lave nye kølehoveder er det da åbenlyst det bedste for dig. og der er nok flere folk der ville have mest ud af luftkøling, men der er også en del som måske ville have kunnet få dækket deres behov til 1/3 af prisen fordi de rent faktisk ikke har brug for den ekstra køling vand kan give........


    vi kan da finde plads tæt på hinanden til OC lan og sammenligne støj hvis du har lyst...forskellen er ikke SÅ stor. i alm stuemiljø.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Originally posted by M.Beier
    Ja, det med DIE / IHS er tilfælde med Intels CPU'er, men de cpu'er er ikke just solgt i samme grad som A64...


    Skægt nok, er markedsandelen for A64 singlecore vs P4 500 og 600 serien til Intels fordel med 48% mod AMD's 39%, så jeg vil da godt vide hvor du har de tal fra...


    Quote

    150-300 kroner, for en stor kobberradiator, tvivler jeg på du kan få... Somsagt, ikke en lille en, men en bigass-mother-osv. :))


    Hvem i alverden ville også bruge en kæmpestor kobber vandkøler når en alu yder lige så godt/bedre og er billigere?


    Kobber har bedre varmetransport - men alu har bedst optagelse og afgivelse - som i en tyndpladet kølersituation giver alu en fordel. Det er jo bilkølere du snakker om, ikke?


    Quote

    Originally posted by Fragman
    jojo du er bare nok den eneste der ikke tog det som "jeg rakker alt vandkøling ned fordi luftkøling er nok for mig og jeg har haft en dårlig oplevelse"


    Hvis ellers de tanker jeg har inden i hovedet, ender i korrekt form på skrift, er det faktisk mest den holdning jeg har til tingene. Man bliver jo nødt til at se sagen fra andre end ens egen synsvinkel. ;)


    Quote

    med din erfaring osv indenfor det og dine muligheder med selv at lave nye kølehoveder er det da åbenlyst det bedste for dig. og der er nok flere folk der ville have mest ud af luftkøling, men der er også en del som måske ville have kunnet få dækket deres behov til 1/3 af prisen fordi de rent faktisk ikke har brug for den ekstra køling vand kan give........


    Jamen jeg er 100% enig - og "behov" er fanme en svævende størrelse. ;)


    Quote

    vi kan da finde plads tæt på hinanden til OC lan og sammenligne støj hvis du har lyst...forskellen er ikke SÅ stor. i alm stuemiljø.


    Det ser vi bare på. :D
    Med - det skal jeg ihvertfald.

    ********************************************


    AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....

    Rettet en gang, sidst af Sajmon ().


  • Kobber leder varme bedre - så den burde vel egentlig være bedre?

  • Desværre - det er den ikke.


    Du skal huske på at vejen igennem metal fra vand ud til fri luf er ca 0,6-0,8mm i en køler - og der er forskellen i metallernes varmetransportevne, meget tæt på jævnet ud.


    Og så får aluminium lige et forspring fordi det er bedre til at optage og afgive. :D

    ********************************************


    AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....

  • Quote

    Originally posted by Sajmon
    Desværre - det er den ikke.


    Du skal huske på at vejen igennem metal fra vand ud til fri luf er ca 0,6-0,8mm i en køler - og der er forskellen i metallernes varmetransportevne, meget tæt på jævnet ud.


    Og så får aluminium lige et forspring fordi det er bedre til at optage og afgive. :D


    Er det med at alu afgvier varme bedre et faktum der kan underbygges? det kommer på bordet så ofte, men jeg har godt nok også set mange sige at det er en skrøne. Og jeg hælder til at det skulle være en skrøne, som jeg ser det er der et metal som skal afgive varme til luft - og det eneste jeg kan komme på der kan være forskelligt her kan være farven, men radiatormaling gør en del.
    Men nu er jeg heller ikke ekspert i den slags.
    Og til Fragman, hvis du mener jeg bare rakker dig ned for at have haft en dårlig oplevelse tager du fejl. Jeg læste bare omvendt alle dine første posts som vandkøling er generelt ubrugeligt for alle (delvist fordi du har haft en uheldig oplevelse). Så kan du tage det eller lade være - jeg har aldrig betvivlet at det er for de få.

  • Det med alu / kobber, hvor har du det fra...


    Sikker på det ikke var sølv eller diamant der var tale om, og ikke alu??


    Alu har en termisk konduktivitet på ca. 250, mod kobber's ca.400.... Ved de temperaturer som er aktuelt..


    - Sølv er kongen af de ejentable materialer, indtil man når de -150 grader, hvor kobber er at foretrække... - Diamant skulle dog være helt enestående, hørt tal på 3000 8o - Men lige at købe 3kg diamant, er lidt mere end jeg er villig til at betale :)) :razz:


    EDIT:
    Ang. A64 / 500/600, undersøg hvor mange der køber DELL og andet skidt... - For Dell sælger vidst ikke A64, eller husker jeg helt galt?? - Anyhow, majoriteten af dem der selv bygger computer, køber A64...

  • Thermal conductivity
    (W·m-1·K-1) Temperature
    (K) Notes
    Diamond 1,000† 273 type I diamond
    Silver 429† 300 Highest electrical conductivity of any metal
    Iron, pure 80.2† 300
    Stainless Steel 14† 273
    Limestone 1.3††
    Ice 2.2† 273
    Soil 0.2-1.1†††
    Oak 0.16† 298
    Rubber (92%) 0.16† 303
    Polystyrene 0.033† 98-298
    Nitrogen 0.026† 300
    Air (100 kPa) 0.0262† 300
    Silica aerogel 0.003† 98-298


    †CRC handbook of chemistry and physics †† Marble Institute ††† Soil Sci Journals


    Kiggede på en graf før, men der er lidt mere præcise tal, desværre er alu / kobber ikke på :\


    EDIT:
    Material Thermal conductivity
    (cal/sec)/(cm^2 C/cm)
    Thermal conductivity
    (W/m K)*
    Silver
    1.01

    406.0
    Copper
    0.99

    385.0
    Brass
    ...

    109.0
    Aluminum
    0.50

    205.0
    Iron
    0.163

    ...
    Steel
    ...

    50.2
    Lead
    0.083

    34.7
    Mercury
    ...

    8.3
    Ice
    0.005

    1.6
    Glass,ordinary
    0.0025

    0.8
    Concrete
    0.002

    0.8
    Water at 20 C
    0.0014

    ...
    Asbestos
    0.0004

    ...
    Hydrogen at 0 C
    0.0004

    0.14
    Helium at 0 C
    0.0003

    0.14
    Oxygen
    ...

    0.023
    Snow (dry)
    0.00026

    ...
    Fiberglass
    0.00015

    0.04
    Brick,insulating
    ...

    0.15
    Brick, red
    ...

    0.6
    Cork board
    0.00011

    0.04
    Wool felt
    0.0001

    0.04
    Rock wool
    ...

    0.04
    Styrofoam
    ...

    0.01
    Wood
    0.0001

    0.12-0.04
    Air at 0 C
    0.000057

    0.024

  • Det er stadig kun ledeevnen du ser på..


    Det er Dissipation / absorption du skal overveje...

    ********************************************


    AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....



  • http://www.procooling.com/inde…unc=articles&disp=71&pg=1


    Som jeg sagde, Indtil der kan komme en bare nogenluden forklaring på at det skulle forholde sig omvendt er det usandt.

  • Enuff said - Er vidst ingen tvivl hva' det angår, men, lad der ikke være nogen tvivl om det der oprindeligt var spørgsmålet, vandkøl er bedre end luft under normale omstændigheder :cheers: