RAM hastighed vs. FSB

• Jeg skal lige have lidt hjælp til forståelsen af dette.

Hvad er det der bestemmer hastigheden af RAM'ene? Jeg er i forbindelse med mit overclock stødt på FSB hastigheden, CPU divideren og HTT divideren. Men hvordan fastsætter man RAM hastigheden ud fra dette.

Mit mobo er en Asus A8N.SLI Deluxe, og under DRAM configuration i BIOS kan man stille Max Memclock mellem 200 MHz og 600 MHz. Man kan også stille noget der hedder 1T/2T Memory Timing. Har det noget med divideren at gøre, og hvordan hænger det sammen?

Er der en der kan forklare det lidt? Der står ikke beskrevet i manualen til motherboardet hvad det er til.

På forhånd tak.

• du skal altid kører T1, T2 er IMO for dårlig ydelse... Men ved amd64 er strammere timings bedre i forhold til ram hastigheden mhz/FSB... Hvilke ram har du evt. skriv det i signatur så vi kan se det :))

Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.

• Som du nu kan se i signatur er min RAM 2x512 Kingston value PC3200, som sikkert ikke er blandt de bedste :rolleyes:

Men kan du ikke prøve at forklare lidt bedere hvad præcist det er der bestemmer hastigheden på RAM'ene?

Har T1/T2 timingen noget med divideren at gøre, og i så fald, hvad er det så man divider?

• det er din ram divider.. står der 200 følger den FSBen på cpuen, men kæs lige nogle amd64 guides f.eks. her på tweak

Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.

• Jeg kan vælge at stille den mellem 1T, 2T og auto.

Vil det sige at hvis jeg stiller min FSB til f.eks 240 MHz og 1T/2T til 2T så vil RAM'ene køre 480 MHz og 240 MHz hvis jeg stiller den til 1T??

Hvis det er sådan, hvad skal Max Memclock så bruges til? Overrider den det hele eller hvad?

Jeg har kigget igennem nogle af guiderne, men er desværre ikke blevet meget klogere.

• nej T1 er timings , og T2 er så de bliver løsere og det er vildt ringe.. så altid T1, står ram divideren på 200mhz er 240FSB = 480mhz/240FSB

• ja ser godt nok ud.. du kan altid tjekke dine ram speed i cpuz

• faktisk så hedder det 400DDR=200FSB.....når man så hæver FSB ved oc vil FSB til rammene blive hævet tilsvarende medmindre man stiller på sin RAM divider...fx ned til 180 istedet for 200 mhz....men den bliver ikke på 180, den følger stadig % vis med FSBen op....teoretisk. for a64 har en frygtelig ramdivider tabel som gør at det er nemmest bare at kigge i cpu-Z og se hvad hastighed de reelt kører.......

1T vs 2T er det helt korrekt som folk skriver...det er en timing og 1T er klart at foretrække....ram der kører 2T kan opnå højere frekvens og stadig være stabile, men de yder så dårligere....

og så er der alle de andre timings :)

a64 vil hellere have at man holder RAM nede og så strammer timings....når man så har opnået 2-2-2-5 i timings kan man se om de vil højere op i hastighed....og gennemtest dem så med memtest86+ og se om de er stabile og ikke laver fejl...er de ikke det kan man løsne timings, sætte dem ned i hastighed eller måske give mere strøm indtil de er det.

det er vidst basics om ram...

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

• Lyder som noget der er til at forstå - thanks. :9xo

• LOL Maverick.- Så må man se om du går tailbage til intel som jeg gjorde:))