Lang lukketid og ISO?

• HVordan gør jeg så lukketiden bliver længere på min kamera? Så engang en der lavede noget sjov med en lysregulering her inde, og prøvede jeg lige her til aften, men synes ikke det lykkes. Den lukkede simpelthen for hurtigt..
    Kan ikke rigtig finde noget jeg skal bruge i menuen, og er der nogen der kan lave en kort forklaring af ISO-verdierne?

EDIT: Bommert :D Der er så tale om et Canon 350D.. Nok meget godt at få med

MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

Rettet en gang, sidst af urbananen ().

• Jeg er lige med på en lytter omkring de der ISO værdier. Fatter ikke hvad det er. Har et Canon Powershot A520.

I5 4670K @ H100i, ASUS Z87-K, ASUS GTX980 STRIX , 16 GB ram, 250 GB SSD + 500 GB lager, XFX 650W
    MacBook Pro 13,3" Retina

• Der fik jeg da svar på ISO-fiduserne..
    Så i princippet er det best at lade den stå på ISO 100 konstant, hvis bare man kan holde den stille nok, så man ikke får rystet billeder.. ?

Og det er også sådan man får sat lukketiden op.. ?

Ahh.. Og jo højere blænde, jo skarpere bliver hele billedet..

Så hvis jeg nu skal tage et nærbillede af en blomst, og få hele blomsten skarp, skal blænden være høj.. Men DET ved jeg så heller ikke hvor jeg skal rette på.. :roller:

PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

• Så enkelt er det desværre ikke helt. I teorien, jow.. men de fleste kameraer har en værdi hvor de er bedst - også selvom de kan gå til en højere værdi. Mit Canon 20D er vidst bedst omkring 16, hvorefter det med højere værdi bliver dårligere.

Blænden er din F-værdi, og den kan du ændre ved at vælge.. mener den hedder Av på mit 20D, men er sgu ikke helt sikker.

Når du nu snakker om en blomst, så er en høj blænde langt fra nødvendigt, da din blomst normalt er ret flad, og med meget lidt dybde. Er det derimod en mega blomst, hvor der er en del dybde, så skal du et lille stykke op ;)

• "(Note: The Canon EOS Digital Rebel XT and EOS 350D are the same)"
    http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/rebelxt_pg4.html

Dette kamera du har ? Så kunne jeg forestille mig der er hjælp her. ellers er det bare igang med Manualen ....

|^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

• Det hedder også av hvis du vil styrre blænden på dit kamera.

Det du kontrollere med blænden er hvor meget lys der kommer ind og hvor stor dybdeskarpheden er. Dybdeskarpheden er dog ikke kun afhængig af blænden men også afstanden til det du tager et billede af.

Hvis du går meget tæt på din lille blomst skal du længre ned i blænde for at få hele blomsten skarp. Note længere ned betyder højre tal.

Som Happy er inde på er der ofte en grænse for hvor højt man bør gå op i blænde. Man snakker om den optimale blænde. Denne afhænger dog ikke kun af kameraet men også af objektivet du benytter. I langt de fleste tilfælde er det bedst at holde sig under F16 og de fleste objektiver tegner skarpets ved F8 eller F11.

Hvis du vil tage billeder om natten hvor lyset skal bevæge sig i billedet som f.eks. mine billeder af en hovedvej. Så stil kameraet på tv eller M. I tv stiller du så lukketiden højt op f.eks. 20 sek. Dette betyder selvfølgelig kameraet skal på stativ eller hvile på andet da du ikke kan holde det stille selv.

Hvis du vælger M hvor du har mere kontrol over det skal du også selv indstille blænden. Brug f.eks. 25 sek. og blænde 8-16. Bare med at prøve sig frem da der ikke er 2 steder der er ens.

ISO er lysfølsomheden, jo højre iso jo mindre lys skal der til for at tage et belyst billede. Minuset ved høj ISO er billede støj. Kvaliteten af billedet falder når man skruer op. Du kan fint bruge op til ISO 400 på dit 350D.

På kompakt kameraer gælder det for alt i verden om at holde isoen nede da billede kvaliteten foringes meget og hurtigt.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

• Dette er nok egentlig et meget godt eksempel.. Her er lidt af kaktussen skarp, og resten er temmelig sløret..
    Har taget en del billeder af planter, hvor der er en lille del af planten der er skarp, og resten er mere eller mindre sløret, hvilket er en smule irriterende.

EDIT: Og tusinde tak for info _WHAT_ ... Det var rigtig godt at få med.. Ender med jeg kan hitte ud af det

Originally posted by urbananen
    Dette er nok egentlig et meget godt eksempel.. Her er lidt af kaktussen skarp, og resten er temmelig sløret..
    Har taget en del billeder af planter, hvor der er en lille del af planten der er skarp, og resten er mere eller mindre sløret, hvilket er en smule irriterende.

EDIT: Og tusinde tak for info _WHAT_ ... Det var rigtig godt at få med.. Ender med jeg kan hitte ud af det

Noget af det bliver selvfølgelig sløret fordi kaktussen "buer".. Noget er tættere på end andet! Hvis du tager en blomst ovenfra, vil det ikke se sådan ud..

E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

• Er det ikke også sådan at en lav blænde, skal have længere lukkehastighed fordi der ikke kommer nær så meget lys ind?

zepto 6224w \ 14.1''
    c2d 1.66ghz \ 8600m gt

dfi lanparty 915p-t12 ut \ intel p4 3.0ghz
    geil value 2*512 mb pc3200 [2,5-4-4-8]
    leadtek 6600GT pci-e \ seagate 120gb
    chieftec 410w \ lg flatron l1915s 19'' tft

http://www.kidsmythology.com

Originally posted by MvK
    Er det ikke også sådan at en lav blænde, skal have længere lukkehastighed fordi der ikke kommer nær så meget lys ind?

Ved en lille blænde skal lukketiden være højre eller der skal mere lys til end hvad der skal ved en stor blænde.

Husk i denne sammenhæng stor blænde er der tale om et lille F tal.

• Er det korrekt at en stor blænde er god hvis du vil tage billeder af landskabet.
    Og i så fald, er det vel en blænde på 2.8 eller sådan noget man skal have fat i ?

zepto 6224w \ 14.1''
    c2d 1.66ghz \ 8600m gt

Originally posted by MvK
    Er det korrekt at en stor blænde er god hvis du vil tage billeder af landskabet.
    Og i så fald, er det vel en blænde på 2.8 eller sådan noget man skal have fat i ?

Nej det er faktisk forkert. Til et landskab vil du typisk have et meget stort område skarpt og bruger derfor typisk blænde 8 eller 11

• Du sagde bare før at der ved en stor blænde var tale om et lille F tal.
    Ahh, tror jeg forstår det nu, blev bare lidt forvirret :S

zepto 6224w \ 14.1''
    c2d 1.66ghz \ 8600m gt

Rettet en gang, sidst af MvK ().

Originally posted by Tarantula

Noget af det bliver selvfølgelig sløret fordi kaktussen "buer".. Noget er tættere på end andet! Hvis du tager en blomst ovenfra, vil det ikke se sådan ud..

De billeder jeg fik taget af blomster blev så også sløret.. Pga. bladene rager op af, så midten af blomsten er lidt længere nede end det yderste af bladene..

Men tror efterhånden jeg har fundet en løsning.. :)