Målgruppeanalyse: Tynde børn, med en "sund" kulør eller overvægtige børn?

  • I er ikke vores deciderede målgruppe i vores eksamensprojekt i teknologi, men spørger fordi vi også skriver en smule om forældrenes ansvar, i børnenes spisevaner og resultatet af dem...


    Min makker og jeg skriver om børn og sundhed, og vi tager udgangspunkt i børns spisevaner fra 3. til 7. klasse..
    Vores produkt bliver et kemisk stykke slik, der skal lande i skålen om lørdagen.. Det må ikke indeholde sukker og fedt, men til gengæld en dælens masse E-numre :))



    Spørgsmålet går på:
    Ville du helst have at dine børn var overvægtige eller at de var normalvægtige, men at de til gengæld får nogle kunstige stoffer i sig?


    Spørgsmålet går kun ud på at i har de to valgmuligheder... Self kan børn opdrages til at spise sundt og dyrke motion, men produktet henvender sig til nutiden og det er ikke en fremtidsplan... Derfor tager vi også udgangspunkt i at mange børn er overvægtige og at der skal ændres i de skåle, der smides på bordet alt for ofte...


    Vi benytter selvfølgelig kun stoffer, der er anerkendt af fødevarestyrelsen... så vi propper ikke radon i eller sådan noget :))



    Edit: Der er selvfølgelig tale om et valg, du skulle tage stilling til for dine EGNE børn... Ikke et generelt valg for børn

  • Kan se at jeg hidtil er den eneste der har valgt "Overvægtige børn" 4 mod 1.
    Men jeg vil ikke mene at børn blivere federe af almindelig sukkerholdigt slik. Blot at det skal rationeres færre gange, og i og med at det er børn, skal de have lov til at fyre rundt. Så tror næppe at sukkerholdigt slik vil blive et problem, så længde det bliv spist "med måde".
    Er ikke meget for at fylde børn med kemisk slik, mest fordi at nogle stoffer ikke har nogen dokumenteret påvirkninger på kroppen.


    *Det skal lige siges at jeg kun er 17, og ikke har nogle unger.

    Intel Core 2 Duo - E6600 || ASUS P5W DH Deluxe
    nVidia GeForce 8800GTS || 2 x 1 GB G.Skill PC6700
    Antec Neo550W || Coolermaster Stacker
    Dell 2007FP || Vandkølet
    DD || HW Labs || Laing

  • Jeg har svaret "Tynde børn der spiser kemisk slik" ... ;)


    Synes ikke der er nogen større grund til bekymring. Slik og de e-stoffer de indeholder er ikke skadeligt i de rette mængder...


    Jeg synes efterhånden der bliver der bliver sat mere og mere fokus på usundhed og undersøgelser osv. - Man kan efterhånden ikke spise noget uden at få kræft, medmindre man dyrker sine egne fødevarer i baghaven, ifølge alle de resultater de kommer med nutildags ...


    Men de bekymrer ikke mig. For som jeg plejer at sige "alting med måde". Der sker ikke noget ved at spise nogle usunde ting nu og da, så længe det foregår i begrænsede mængder ...
    Jeg kan ikke se hvorfor der skal sættes fokus på noget der i virkeligheden ikke er særligt farligt, sæt hellere fokus på folks fornuft. Hvis der skal laves om på befolkningens sundhed her i landet, er det sq fornuften og livsstilen der skal rykkes ved, og ikke alle de ubrugelige dokumentarer og undersøgelser ... :roller:


    Man kan også være forsigtig over for alt der er farligt, og til sidst er man så steril, så man slet ikke kan tåle noget som helst ... :rolleyes:


  • Ved ikk om det indlæg var myndet på vores projekt, men vi er netop for at man benytter kemien i maden


    Vi har den til rådighed og den kan erstatte mange ting, endda billigere og lettere



    Hvis man ikke må æde noget usundt, så er det squ ikk værd at leve! Min personlige holdning er at så længe man har levet godt, gør det ikke noget man kun lever 80 år... Men at leve 120 år, uden at ha nydt noget som helst i livet må være så deprimerende!
    Drikker også sodavand som en svamp... og mine forældre vil MEGET gerne ha jeg holder op... men det nytter squ ikk noget... drikker ikk alkohol, så et eller andet ska jeg jo drikke :P

  • Quote

    Originally posted by KarGa
    Hvis man ikke må æde noget usundt, så er det squ ikk værd at leve! Min personlige holdning er at så længe man har levet godt, gør det ikke noget man kun lever 80 år... Men at leve 120 år, uden at ha nydt noget som helst i livet må være så deprimerende!


    Lige mine ord! ;)


    Kilden til et langt og sundt liv, er i mine øjne ganske enkelt: Motion...


    Hvis man sørger for at få tilstrækkeligt af det, så kan man (næsten) tillade sig al muligt andet samtidigt...


    EDIT: Jeg ved godt at det røg lidt OT fra min side :P stopper her ... ;)

  • Jeg vil give dig 100% ret i at motion er den rette vej!


    Men problemet med en teknologi opgave er netop produktet, der både skal overleve økonomi, men også skal løse det, som er dens opgave


    Emnet Børn og sundhed lægger op til hvad børn spiser, så motion skal højest være et sideemne og det kan vi ikke bygge et produkt op omkring


    Og økonomi kan kun dannes, hvis der er en indtægt... Hvilket også er grunden til jeg laver denne meningsmåling... For at se om folk ville hælde til at købe mælkechokolade istedet for vores glødende slikklumper :P

  • Ahh spændende nok, så er i også igang med det dejlige eksamensprojekt ;)


    Jeg har valgt tynde og kemikalier af den grund at alting i forvejen er kemikalier, og at vi ikke kan undgå det.


    Hvad er det liv hvor man er overvægtig og skal tænke på det hele tiden? Hvor det udgør en sundhedsrisiko og hvor man kan lide af en del ting som en følge af det. Hvad med diabetes 2? Er det at leve livet?


    Drikker du en juice eller spiser en mad, så indtager du i forvejen utroligt mange kemikalier - så at lave noget slik der stadig smager af slik, men ikke har fedme som en bivirkning, ja det kan jeg ikke se noget problem i.

  • Det er et svært valg, for "Tynde børn leger bedst" Altså forstår mig ret, men det er jo ikke de tykke børn der har ALLE vennerne, og de kan jo godt ha svært ved at følge med i de andre tempo på fodboldbanen.
    Og hvis det slik de ska spise ikke skader dem mht. alergi og sånn.. så er det nr. 1 jeg står på..


    Mvh Mads :T


  • Hehe jamen det skam også sådan det burde være :9xo


    Når jeg får børn ska der godt nok heller ikke være et skema, der hedder æde, sove, spille, æde, sove, spille osv...
    Man kan æde så meget man vil - næsten - så længe man dyrker noget motion og motion er også sjovt, hvis man finder en sport, der siger en noget



    Spiller selv badminton hver søndag morgen mod de gamle og er lige begyndt på styrketræning, for at gøre ryggen stærkere (Min fars side har problemer med dårlig ryg)



    Edit: Mht. at du ikk afgiver stemme, så kan du sagtens gøre det uden at lyve eller noget... der tages jo udgangspunkt i at man har de to valg og ikke at man skal vælge ud fra sit eget liv ;)

  • well jeg vil faktisk ikke rigtig svare på dit spørgsmål...


    Tror i mangler at tage i betragtning at nogen børn/voksne bare er "født" størrer end andre og kan faktisk ikke smide deres overfløden vægt med mindre de VIRKELIG kæmper for det.. :boxing:


    IMO har jeg et lidt andet syn på det end andre har kan jeg hører, hvis alle sammen gik rundt og var tynde så tror jeg et sted verden ville blive for ensformet...


    Menneskers former er en del af naturen ;)


    Og du/i mangler også at definere hvad du virkelig mener med overvægtig? i forhold til BMI eller hvad tænker i på?


    anyways... held og lykke med projektet ;) håber i forstår at bruge kritik til jeres fordel :)

    Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

    Rettet en gang, sidst af jK^ ().

  • Quote

    Originally posted by jK^
    Og du/i mangler også at definere hvad du virkelig mener med overvægtig? i forhold til BMI eller hvad tænker i på?


    Overvægt over det punkt, hvor det er synligt på det ydre og det ødelægger det sociale
    Og så selvfølgelig også fedme, der medtager diverse sygdomme, der både er ubehagelige for barnet, men som grillrotten er inde på, så koster det forsamfundet

  • Quote

    Originally posted by KarGa


    Overvægt over det punkt, hvor det er synligt på det ydre og det ødelægger det sociale


    Jeg er ked af at sige det men der ude hvor det "ødelægger" det socialle mere, så det fedme vi snakker om og ikke "overvægtige folk"... de folk som er overvægtige ved det somregel godt selv og vil gerne, eller forsøger selv at gører noget ved det... der hvor det koster for samfundet er dem som ikke VIL gører noget ved det ;)


    Som jeg også skrev før er folk født forskellige også hvad angår udseende...

    Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM


  • Er ganske enig ...


    Har heller ikke pt. valgt at afgive en stemme.


    Da jeg selv har levet største delen af mit liv i overvægt, så vil jeg nødig se mine børn af samme vej.

  • Hmm nok mig der ik helt har forstået det første, men synes det er meget sort og hvidt, enten er man fed og ik spiser kemisk slik, eller tynd og spiser kemisk slik? eller?


    Hvor er de normalt vægtige børn der IKKE spiser kemiske ting?


    Hvis jeg skulle svare ville jeg sige en mellem ting, dvs. en normal vægtig person der spiser lidt slik i ny og næ..

  • Quote

    Originally posted by eNiTH
    Hmm nok mig der ik helt har forstået det første, men synes det er meget sort og hvidt, enten er man fed og ik spiser kemisk slik, eller tynd og spiser kemisk slik? eller?


    Hvor er de normalt vægtige børn der IKKE spiser kemiske ting?


    Hvis jeg skulle svare ville jeg sige en mellem ting, dvs. en normal vægtig person der spiser lidt slik i ny og næ..


    De er netop ikke med i denne undersøgelse!


    Det er NETOP lavet sort og hvidt, da undersøgelsen tager udgangspunkt i HVIS ens børn nu var overvægtige, om man så hellere ville have dem til at æde chokolade og bibeholde deres overvægt, eller ville du købe et kemisk slik, der gør at børnene ikke tager på af slikket...


    Det er netop meningen at det hele er fuldstændig sort og hvid, da projektet tager udgangspunkt i at man er stillet overfor en flok overvægtige børn... Og det problem skal løses med et produkt af en art, derfor vil jeg høre om der er grobund for et kemisk slik... Der er jo intet formål i at forske røven i lasser over noget, der ikke bliver optaget af markedet

  • Ligefør man kan sælge hvad som helst idag, hvis man lover lavt sukkerindhold eller lign. 8o


    Ofte er skidtet alligevel fyldt med enten kalorier eller kulhydrater !


    Men må indrømme jeg et eller andet sted ikke ser den store grobund for et sådan stykke slik. Generelt har jeg den opfattelse, at vi som personer er blevet mere opmærksomme, sådan da. Eller i hvertfald er på vej til det !

  • Macimuz som du skriver tidligere så vil du holde dine børn fra overvægt fa du selv ved hvad det er.. og det er den rette indstilling!!! 100%, men det er der mange der ikke tænker på som forældre.
    De er selv overvægtige, og de ved hvor svært det er at være overvægtig, og det er hellerik let at få nye venner, men de glemmer det ligesom når de skal fodre deres børn, så skal børnene helst være ligeså store som forældrene og på den ½ tid.. og det bliver der hverken et glad eller smukt barn ud af, så store forældre må vende sig om og se på deres børn og så sige til sig selv: "nej, JEG skal ikke være den der har gjort det svært for barnet"


    Mvh Mads :T