Reklamationsret på RAM

• Hejsa.

Jeg skal lige høre om der er kloge hoveder herinde der er så meget inde i købeloven at han/hun kan rådgive mig. Jeg har kigget lidt på http://www.fs.dk men blev ikke klogere. Jeg har sendt nogle ram til RMA da min PC pludselig gav blå skærm, og fejlkoden IRQ_LESS_THAN_EQUAL, og efter test af diverse hardware fandt jeg at den ene ram stang ikke længere virkede. Rammene er 7 mdr gamle. Firmaet siger nu, at da de er "så" gamle, kan de ikke "bare" ombytte dem, men har sendt dem videre til deres producent, og hvis de ikke vil ombytte får jeg dem retur......
    Har man ikke 12 mdr reklamationsret som minimum - eller er der noget jeg ikke har forstået ???

Det skal siges at rammene aldrig har været overclocket eller givet mere volt. BIOS har hele tiden stået til AUTO.

Det er typen Patriot 2 x 1Gb Low Latency DDR PC3200 ram.

Mvh. Jan

• Må man spørge hvilket firma det er?

E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

• Du har 2 års reklamations uanset hvad (også på blyanter og alt muligt andet), MEN de 2 år er delt op på følgende måde:

De første 6 måneder er det butikken/producenten der skal påvise at det er en fejl ved produktet og ikke dig der har ødelagt det.

De sidste 18 måneder er det DIG der skal bevise at det er en fabriksfejl. Og når man selv sidder med "bevisbyrden" kan det i mange tilfælde være nærmest umuligt at bevise.

- Anders

---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne

• Hov, der hvor der står reklamations skal der stå reklamationsret :oops:

Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne

• Lidt forkert formuleret.

I de første 6 måneder af de i alt 12 måneders garanti, er det firmaet eller producenten der skal påvise at produktet har været anvendt forkert eller er blevet ødelagt af forbrugeren selv. Kan de ikke det, skal de ombytte det.

De sidste 6 måneder skal forbrugeren påvise at det er produktet der har en fejl.

Derefter har man 12 måneders reklamationsret, hvor butikken faktisk bare kan nægte at gøre noget.

• Hvor har du det oplysninger fra ? 8o

• Jeg har forstået det på den måde som jeg skrev.
    Faktisk er der ikke noget der hedder garanti i den her forbindelse. Garanti er noget specifikt som producenten/forhandleren giver på noget specifikt.

F.eks. kan en bilproducent give 5 års rustgaranti. Altså efter 5 år er der ingen rust i bilen.
    Hvis der er givet garanti på et helt produkt (f.eks. 1 års garanti på en printer) så garanterer producenten at printeren ikke går i stykker indenfor 1 år, altså også for andet end fabrikationsfejl. Så hvis man kommer til at brække noget på printeren skal de dække. Det dækker muligvis ikke ved "kraftig forsømmelse".
    Garanti er ikke lovpligtig, men en ekstra ydelse fra producenten/forhandleren.
    Reklamationsret er lovpligtig

Det er noget jeg har fra en advokat (en ung, men dygtig advokat).

- Anders

Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne