hvorfor popper man ihs

  • for at kunne få varmen bedre væk fra cpuen...ganske enkelt...der er jo så ulemper ved det pga kernen er blottet og dermed nemmere at smadre og garantien er også væk.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • hvordan fjerner man den??? undskyld jeg bruger din tråd!

    ASUS P5AD2-E Premium
    P4 640 3.2 GHz * ZALMAN CNPS 7700-Cu
    Samsung 2 x 512 MB DDR2 PC4200
    HIS Excalibur X800XL IceQ II Turbo 256 MB GDDR3
    1xWD Raptor 74GB * 2x200GB Maxtor
    Cooler Master CM Stacker * NorthQ Super Silent 400watt

  • En et barberblad ind imellem CPU printet og IHS'en... Saa vrikker du lidt med bladet for at foroege afstanden og goer det hele vejen rundt systematisk for opnaa det bedste resultat... Du skal ikk stikke barberbladet ret langt ind, da der sidder kondensatorer rundt omkring CPU'en som du kan oedelaegge, hvis du stikker den for langt ind...


    Dog er nogle Intel kerner limet til IHS'en og hvis du tager den af, saa sidder kernen paa bagsiden af IHS'en naar du har faaet den af :S


    Personligt ville jeg nok proeve at slibe IHS'en saa langt ned som muligt, og saa noejes med det... Har oedelagt en P4 3,0C ved at poppe IHS'en og planslibe selve kernen :)
    /Thomas

  • Grunden til man gør det, er at man vil fjerne en termisk modstand, som et lag pasta er. IHS på en AMD er kun klistret rundt langs siden, men inde på selve kernen er det stadig bare kølepasta, og det er ikke optimalt.


    Idag er det kun muligt at fjerne den på en AMD, da alle Intel LGA775 CPU'er har en lodning mellem kerne og IHS - så det vil derfor ikke give noget at fjerne den alligevel..

    ********************************************


    AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....

  • Quote

    Originally posted by hestenhenning
    En et barberblad ind imellem CPU printet og IHS'en... Saa vrikker du lidt med bladet for at foroege afstanden og goer det hele vejen rundt systematisk for opnaa det bedste resultat... Du skal ikk stikke barberbladet ret langt ind, da der sidder kondensatorer rundt omkring CPU'en som du kan oedelaegge, hvis du stikker den for langt ind...


    Dog er nogle Intel kerner limet til IHS'en og hvis du tager den af, saa sidder kernen paa bagsiden af IHS'en naar du har faaet den af :S


    Personligt ville jeg nok proeve at slibe IHS'en saa langt ned som muligt, og saa noejes med det... Har oedelagt en P4 3,0C ved at poppe IHS'en og planslibe selve kernen :)
    /Thomas


    Nej, det med at vrikke er ikke liige det man skal gøre... - Du skal skubbe barberbladet ind og så køre rundt, vær opmærksom på IKKE at komme for langt, tag hellere flere omgange end færre...


    - Og husk at sætte det sorte sikkerhedsmateriale med som følger med CPU... - Sætter man det på mens man gør det, mindsker man chancerne markant for at bøje pins... - Det er RET svært at bøje pins ud på en s939, der er MANGE...

  • Quote

    Originally posted by Vigilant
    Er det letter at knuse kernen på en AMD64 uden IHS på.. end at knuse kernen på en gammeldags AMD cpu? f.eks. en 2500+ Barton.


    Mvh Mads :T


    Jo en 64-bit kan holde til mere, mener den kan holde til en køleblok der vejer 6 kg uden IHS:)

  • For da jeg havde VapoChill PE.. så fik jeg lige en god OC 2500+ Barton ind ad døren.. og så knuste jeg kernen efter af havde haft cpuen i 30min..
    Så solgte jeg VapoChill PE og købte AMD64..
    Men måske sku man prøve det med IHS for at se om man ku få mere ud af cpuen..
    Og jeg har vandkøling.. så 6kg kommer det nok ik op på.. :))


    Mvh Mads :T

  • Selve kernen er mere holdbar, men den er sværere at montere lige på på grund af at den er mindre og der ikke er de der dupper på. Og så er monteringen jo kun med to huller.
    Men nu var en vapo jo også den helt store AXP-dræber. Spørg selv Try-This ;)

  • Quote

    Originally posted by immergeil1
    jeg fik at vide af connektors at man med fordel kan bruge en hårtørre, for at varme limen op inden man bruger kniven. og det virker rigtigt godt. :clap:


    Det tror jeg er lidt af en røver...
    Tværtimod kan ekstrem kulde gøre det... - tror nok loddetinnen diverse steder bag IHS smelter før silikonen smelter...


    Ved ekstrem kulde kan du trække IHS af smertefrit, endda ved en fejl... - den bliver stiv i det af kulde, Dumo, en bruger på XS med cascade, kørte cascaden i 3 måneder på sin FX55 dengang han havde en sådanne, der røg IHS med af da evap skulle afmonteres :razz:

  • ÁRGH!!!


    Jeg sad desværre og surfede på XS.org, da jeg så WR for opty 146 :S
    3800 mhz, samme stepping som min, bare uden IHS.........
    sad og surfede lidt mere,.,.,.. 3350 mhz SPi 32 stabil; på luft... stadig samme stepping som min,. også uden IHS!!


    Det er så frustrende at jeg har besluttet mig for at tage min af!


    PS: min cpu clocker også ret godt, men den bliver bare så varm 2950 mhz @ 1,536 vcore med load på 50-51 c:(


  • Samme stepping og batch??


    Lyder underligt, måske er det en CPU der elsker kulde... Men de 3800mhz, er det ikke kun suicide ?? :) - Selvom det er monster sygt... - Men husk, de har en lidt anden fremgangsmåde... - Kan godt hjælpe på vej hvis det er.. :)


    EDIT: 3350mhz SPI 32M stabilt på luft lyder sq lidt for fantastisk, men kan godt være, men så er det også den syge stepping sq..


  • min har det på PRÆCIST samme måde......

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.