Snebilleder (Links rettet)

Originally posted by Aagaard1000

Det fungerer som jeg har brug for og jeg er meget tilfreds med det..

Gør det helt sikkert men det er ikke macro. Macro er en defination og det opfylder de små kameraer ikke. Det stiller nogle krav som de slet ikke kan opfylde med den måde de er bygget på.

Det er lidt synd at det er reklameret op som macro osv for det er jo forkert. De burde reklamere med forstørrelses grad og nærgrænse istedet for.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

Originally posted by _WHAT_

Gør det helt sikkert men det er ikke macro. Macro er en defination og det opfylder de små kameraer ikke. Det stiller nogle krav som de slet ikke kan opfylde med den måde de er bygget på.

Det er lidt synd at det er reklameret op som macro osv for det er jo forkert. De burde reklamere med forstørrelses grad og nærgrænse istedet for.

Jeg kalder det bare macro fordi det er det der står i manualen.
    Hvad kunne man ellers kalde det da?

Whenever I’m about to do something,
    I think “would an idiot do that?” and if they would,
    I do not do that thing.

- Dwight Schrute (The Office)

• Hej "Carsten"
    For det første så handler det vel ikke om det perfekte billede, som du tager med dit nye kamera. Det handler vel om den glæde det er ved" at tage billeder".
    Når du har lært dit nye kamera at kende, bliver du også bedre til at håndtere det, og dermed udnytte kameraet´s muligheder.

Shutter speed: er åbningstiden fra du trykker til du slipper udløserknappen. I den tid er der åbent for at kameraets føler kan "se" i den tid. Jo længere tid den er åben, jo mere kan du ryste på hånden- og billledet bliver uskarpt. Kort lukkertid= lidt lys ind og større chance for et skarpt billede.
    Aparture: betyder blænder. Altså den størrrelse af hul som lyset fiser ind af i linsen- eller åbning. Med andre ord så kommer der meget lys ind ved et lille blændertal (f.eks. 1,8) og lidt lys ind ved stort blændertal(f.eks. 22).
    Du kan roligt eksperimentere med både lukker og blændetal på dit nye digitalkamera- for det vil give dig mange flre muligheder end hvis du bare kører med automatikken på hele tiden. For det er jo det nemmeste.....
    Prøv dig frem - og leg med det- det giver dig mest! ;). Go fornøjelse..

[SIZE=7]MOBO: ASUS M2N-E
    4Gb. GEIL DDR2 ram * AMD Dual 3800+
    ASUS EN9600 GT
    MAXTOR 120 Gb / SAMSUNG SP 120 Gb SP1213C
    Logitech G5.10 optical laser inputs
    NEC DVD Writer
    1.32G/532 LAN[/SIZE]

• Kan vist ikke siges mere præcist. :9xo

• Jamen jeg kan da gøre et forsøg :)

Lukketiden bestemmer hvor lang tid du lukker lys ind på ccd/cmos i dit kamera. Helt præcist styre blænden alt F værdi hvor stort hullet lyset kommer igennem er.

En hurtig lukketid vil fryse ting der er i bevægelse og en langsom vil trække streger efter det.

Hvis du tager et billede af en bil med en hurtig lukketid vil bilen blive skarp, hvis du bruger en længere lukketid vil den blive uskarp.

Tallet du ser ved Shutter Speed 1/80 betyder at der bliver lukket lys ind i en firesenstyvende del af et sekund. Havde tallet været 1/250 havdet været i en 250s tyvende del af et sekund.

Hvis stallet står som 1 betyder det lukketiden er 1 sekund. Hvis den skriver "10 så er du nok på en tiendel sekund lidt forskelligt hvordan kameraerne viser disse ting.

Håber du kunne bruge den forklaring ellers så skriver du bare så skal jeg prøve at uddybe det :)

• Glæden kan jo også ligge i at forsøge og opnå det perfekte og blive bedre og se sin egen udvikling.

Med hensyn til at bruge de ting...

Auto på dit kamera styrer alt for dig flash, iso, blænde, lukketid

P på dit kamera styrer blænde og lukketid men du kan selv styre flash og iso

tv på dit kamera lader dig styre lukketiden og indstiller en blænde der passer til, iso og flash styrer du selv

av på dit kamera lader dig styre blænde og indstiller passende lukketid, flash og iso styrer du selv

m på dit kamera lader dig styre det hele selv her skal du indstille både blænde og lukketid, hvilket så selvfølgelig kombineret med iso gerne skulle give en korrekt eksponering.

• Tak min gode _WHAT_. [Blocked Image: http://www.bentrp.dk/bentzin/assets/images/cool-smiley-031.gif]
    Flot og enkel forklaring - så selv jeg ka' forstå det. :9xo

Edit: Har lige opdaget at der er en "C"- mulighed også. Her er der mulighed for at lave en Custom mode (af P, Tv, Av, M) , som kan jeg "Save" ! Så lærte jeg også lidt i dag. :9xo
    Ikke sikkert den er på alle kameraer. Men ihf. på mit S1 IS

• har heller ikke haft problemer med at se hans billeder hverken i ff eller avant.

Glad for at kunne hjælpe lidt bentzin håber andre også kunne bruge det :)