Tips til håndvægte..

• Hey tweak!

Ja jeg fik et sæt håndvægte i julegave af min kæreste.. :D

Man kan selv sætte vægtene på men jeg vil gerne lige høre om i havde nogle tips til det

Altså

Hvor mange gange skal man tage hver vægt ? Er det bedst at gøre det med lidt vægt på også gøre det flere gange, eller meget vægt på også løfte dem få gange ?

~D

Core i7 920 @ 4.2 GHz
    Corsair XMS3 3x 2GB DDR3-1600 Ram
    2x GeForce GTX295
    EVGA X58 Classified 3x SLI
    2x VelociRaptor 150 GB @ RAID 0
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet

• Erhm, nu kan jeg self. ikke huske hvad de fora hedder, men der er et par stykker hvor du nok bør spørge i stedet :)

Men hvis du skal træne kæmpe store fyldige muller, så på med en masse vægt ... Gerne så meget som du kan løfte i en arm ... Så tager du 1-5 løft .. Dette giver ikke sådan styrke, men store muller ..

Skal du har styrke i stedet, hvilket jo er at foretrække... Hvem gider have problemer med at tørre sig selv :razz: Her tager du vægt på som passer til du kan tage en 8-12 løft ... Dette kan du eventuelt gentage 2-3 gange .. altså holde pause mellem hver sæt på 1-2 minutter eller lign. Så snart du kan løfte 12 løft så skal der mere vægt på ..

GL

Skal selv igang med mine nye vægte ;)

• Lækkert ! Tak for det.. :) Lige hvad jeg skulle bruge.. vidste slet ikke hvordan man skulle gøre! :))

Du har måske også fået et sæt i julegave ?

Core i7 920 @ 4.2 GHz
    2x GeForce GTX295
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet

• Komplet træning med håndvægte ;
    http://www.motion-online.dk/st…traening_med_haandvaegte/

Komplet træning med håndvægte - øvelser :
    http://www.motion-online.dk/st…d_haandvaegte_-_oevelser/

Ellers mener jeg også der er en masse andet derinde ..

|^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

Rettet en gang, sidst af Henrik- ().

Originally posted by FonZi
    Lækkert ! Tak for det.. :) Lige hvad jeg skulle bruge.. vidste slet ikke hvordan man skulle gøre! :))

Du har måske også fået et sæt i julegave ?

Jepper ..

Skal gå 3 måneder uden motion og styrketræning i motionscenter, grundet operation i maven ... Kan ikke rigtigt lave ret mange øvelser dernede, men arme kan jeg da godt træne herhjemme uden at belaste maven ...

Btw, de øvelser er iøvrigt hvad jeg lærte af min tidligere instruktør ..

Men kan se Henrik lige vidste vejen til det jeg ikke kunne huske :9xo

• jeps. 3 x 10 er at foretrække. Tager jeg selv, og så med så meget vægt, som jeg nu ved jeg kan tage 30 stk af.

Har ikke trænet i et par måneder op til jul pga. eksamener og andet der tog alt min tid. Er lige kommet hjem fra fitnessdk og det er sgu skræmmende hvor hurtigt man taber styrke. Var self nødt til at gå lidt ned i vægt generelt, men jeg kunne især mærke at jeg havde mistet MEGET udholdenhed med frivægtene. :ohmy:

Nåh men jeg har indtil d. 1 februar 3-4 uger fri, så nu skal der bare trænes igennem. Sgu lækkert at komme igang igen.

Originally posted by LecTer
    jeps. 3 x 10 er at foretrække. Tager jeg selv, og så med så meget vægt, som jeg nu ved jeg kan tage 30 stk af.

Har ikke trænet i et par måneder op til jul pga. eksamener og andet der tog alt min tid. Er lige kommet hjem fra fitnessdk og det er sgu skræmmende hvor hurtigt man taber styrke. Var self nødt til at gå lidt ned i vægt generelt, men jeg kunne især mærke at jeg havde mistet MEGET udholdenhed med frivægtene. :ohmy:

Nåh men jeg har indtil d. 1 februar 3-4 uger fri, så nu skal der bare trænes igennem. Sgu lækkert at komme igang igen.

Når man siger 3 x 10, mener i så at man løfter 3 gange også venter lidt 10 gange ?

Eller løfter man 10 gange også venter lidt 3 gange ?

Core i7 920 @ 4.2 GHz
    2x GeForce GTX295
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet

• Hvis ikke du har trænet før så lad være med at køre med max. den første uge (du skal lige vænne dig til det).

Men ellers kør minimum 5 reps. og max 15. Går man over 15 sjukser man og får ikke optimalt ud af det og under 5 så giver det ingen ting.

Hvis du vælger at køre "tungt" dvs. max fx så træner du styrke
    Hvis du vælger et køre "mindre tungt" og mange reps. får du store muskler.

Originally posted by FonZi

Når man siger 3 x 10, mener i så at man løfter 3 gange også venter lidt 10 gange ?

Eller løfter man 10 gange også venter lidt 3 gange ?

Sådan der :)

Lecter: Præcis, der skal bare ingenting til .. Synes godt jeg kan mærke at der ikke er sket noget træning igennem længere tid nu ... Glæder mig til jeg når februar, så skal jeg igang igen .. Så er der lige 3 måneder inden sommeren :D

Originally posted by Zalam
    Hvis ikke du har trænet før så lad være med at køre med max. den første uge (du skal lige vænne dig til det).

Men ellers kør minimum 5 reps. og max 15. Går man over 15 sjukser man og får ikke optimalt ud af det og under 5 så giver det ingen ting.

Hvis du vælger at køre "tungt" dvs. max fx så træner du styrke
    Hvis du vælger et køre "mindre tungt" og mange reps. får du store muskler.

Kan i bestemme jer ? Nogen sir det ene og andre det andet..

• Tunge vægte+få lyft (1-5stks) = Store msukler ingen styrke

Lettere vægte+ 3*10øvelser = Styrke

Jeg tager selv 12 gange med fx 15kg og 10gange med 20kg og 8 gange med 25kg.. (alt efter hvilken øvelse man tager)

Originally posted by noxon

Bodybuildin = Så træner man med tunge ting. Dette gir Arnold-arme.

Styrketræning = Så træner man med "lette" ting. Dette gir muskler som kan klare lang tids hårdt arbejde.

Det er klart at fortrække at styrketræne, da dette er sundere for musklerne, og man får meget mere ud af det.
    Ta. fx. en svømmetur.. En der styrketræner kan klare mange gange mere, end en der bodybuilder.

"Fordelen" ved bodybuilding er at man kommer til at se godt ud. Man blir da også stærk af det, men det er en styrke som er brugt meget hurtigt. Man kan fx. ikke svømme så langt, pga. man blir meget hurtig træt i armene.

Så at træne med meget vægt = Udseende +styrke
    Træne med lidt vægt, men lang tid = Udholdenhed +styrke

Det er desuden vigtigt at holde igen når du træner. Altså, når du løfter vægtstangen, så løft den langsomt, og når du sænker den, så sænk den langsomt. Det gir meget mere end at "la den falde".

MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

Originally posted by ZeroKill3r
    Godt nok lidt OT...

Vi skulle næsten lave en "træningstråd" Jeg er sikker på der er mange af os der styrketræner, og det ville da være sjovt at se hvad vores mål, og hvad vi har nået er.

En fiks idé ;)

Jeg er med! :D

Originally posted by noxon

Der er vidst en (Zalam) som er helt gal på den ... eller umiddelbart har byttet om på tingene ...

Dog har han fat i noget rigtigt, at musklerne self. skal vænnes til det. Men det tager altså mere end en uge ... Man siger gerne et par måneder .. Derfor bør man faktisk heller ikke køre med frivægte i starten, hvis det skal være 112% iorden, toyota style ..

Originally posted by ZeroKill3r
    Godt nok lidt OT...

Vi skulle næsten lave en "træningstråd" Jeg er sikker på der er mange af os der styrketræner, og det ville da være sjovt at se hvad vores mål, og hvad vi har nået er.

En fiks idé ;)

Tror det bliver pinligt for nogle :))

• Håber da ikke du hentyder til mig ;)

• Nu er eksemplet med svømning ikke særlig godt, fordi svømning handler mere om teknik end det handler om styrke.
    Hvis ikke en svømmer har en god teknink kan de være uendeligt stærke og stadig ikke være ret hurtige. I mens at en svømmer med god teknink som er mindre stærk stadig vil kunne svømme nogenlunde stærkt.

Dog skal tingene passe sammen.

Spørg på motion-online.dk der siger de det samme som mig.