Fjern kølepasta

• okay.. tak for svarene.. jeg plejer at bruge sprit men mine fingeraftryk går ikke væk fra køleren når jeg bruger det så jeg tror jeg prøver med isoprpyl alcohol eller hvad det hed.. :D

• Jeg stjæler li min egen tråd og kommer med et sidespørgsmål. når man kører load og skal se temperaturen mens man spiller går man jo ud af spillet hurtigt men hvor hurtigt falder temperaturen? er den faldet på den tid man bruger til at gå ud eller holder den i noget tid?

• Det kommer an på hvor god varmeoverførsel du har.

Hvis den er ringe som jeg beskrev, så vil den falde de samme 8-12 grader meget hurtigt.

Du kan jo bare bruge Prime95 eller SuperPI eller lignende til at belaste den, mens du kigger på speedfan eller hvad der nu kan aflæse temperaturer på din maskine i windows.

AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....

Rettet en gang, sidst af Sajmon ().

• min er ringe så.......men har sq ikke noget AS5 atm...

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

Originally posted by Sajmon
    Det kommer an på hvor god varmeoverførsel du har.

Hvis den er ringe som jeg beskrev, så vil den falde de samme 8-12 grader meget hurtigt.

Du kan jo bare bruge Prime95 eller SuperPI eller lignende til at belaste den, mens du kigger på speedfan eller hvad der nu kan aflæse temperaturer på din maskine i windows.

Kan du ikke prøve at forklare mig hvorfor det er ringe varmeoverførsel? Jeg vil da mene det må være god kontakt, da tempen falder hurtigt i stedet for at blive i længere tid på load temp?

Originally posted by TheNIX

Nej for neglak fjerner er oliebaseret og svækker kølepastaens efektivitet ;)

Nå okay, men jeg tænkte på ville det ikke være ligemeget om det svækkede kølepastaens efektivitet? Det er jo meningen det skal væk.

i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

Originally posted by mag|c

Kan du ikke prøve at forklare mig hvorfor det er ringe varmeoverførsel? Jeg vil da mene det må være god kontakt, da tempen falder hurtigt i stedet for at blive i længere tid på load temp?

Det du skal lægge mest mærke til, er hvor hurtigt den stiger. Hvis ikke der er god kontakt, er der mindre masse som skal varmes op fordi kontakten til køler / kølehoved er dårlig - og derfor stiger temperaturen hurtigt de første 8-12 grader.

Når CPU'en så er varm, bliver den typisk de samme 8-12 grader varmere uden at vandkøling eller køleren følger med op - og så falder den også hurtigere LIGE når man tager load fra den.

Hvis du havde ordentlig kontakt, ville temperaturen jo stige langsomt fordi køler / kølehoved følges ad med CPU'en - og ende på et lavere niveau.

Går man lidt mere i detaljer, skal man dele det op i C/W værdier.
    En til køleelementet / vandkølesystemet.
    En til TIM = Thermal Interface Material = overgangen mellem CPU og køler / kølehoved = kølepasta.

AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....

• er der ikke også en forskel på om det er kobber eller alu den er lavet af?...kobber er vidst længere tid om at varme op.

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

• Der er ingen mærkbar forskel så længe man har god kontakt.

• ... Jeg er lidt mere primitiv

Et stk køkkenrulle plejer at gøre det fint herfra... - Men uden pis, tænk på brand, for er lidt noget lort at ridse IHS ;) - de der tingester med sådan nogle cirkelformede lommer virker kanon til formålet, hehe

.... Den er ren nok når det ligner som da man fik den, altså den skinner og stepping / produktionsuge / batch er tydelig at læse... :)

• Jeg har aldrig i mit liv brugt Sprit, alcohol eller nogen anden form for væske som rensnings middel på mine cpuer.

Køkkenrullen klarer det fint som så mange andre ting.. :hb:

ALU og Kobber er lige gode til at lede varmen i den lille skala vi arbejder i her - dog i en størrere skala er kobber bedst. Da det vinder med en grad eller 2.. Og kan også holde "loaden" længere tid..

Dog er det i minimaler..

• Hold da op, sådan en silver-tube er lige om hjørnet :razz: