Oc af P4 3.2 ht

  • Davs alle sammen ,,


    Er der nogen der har nogle foreslag til hvordan jeg Booster min computer lidt op(uden at købe noget nytt hardware),,jeg har prøvet inde i biosen men der kunne jeg kun clocke den med 5% derefter kunne den ik starte op ,, her er mine oplysninger::



    Motherboard: p4p800se
    Cpu: Prescott p4 3.2 ht
    Grafikkort : :O Nvidia geforce 6200 med 128 mb ddr
    Ram: 2*256 Dane elec Dual ram..


    Jeg ved at man kan rode lidt med Biosen ,jeg ved bare ik vad man skal og ik skal røre ved!!


    På forhånd Tak for hjælpen..

    Motherboard: Asrock 939 dual-sata2 (uli)
    Cpu: Amd Opteron 146
    Ram: Dane elec 2*256mb Dual ddr pc3200
    + 2*512 md ddr Kingston value ram pc3200
    Grafikkort: NVidia GeForce 6600 GT
    400 MHz / 85 Hz / AGP 8x
    256 MB GDDR3 SDRAM / 1 GHz

  • Hvad søger du af performance tror mer det dit gfx kort du skal rode lidt med :)


    Tror ihvertfald ikke dine ram kan køre meget højere mhz end de gør som standart - prøv evt. og hæv din FSB lidt på cpuen men husk og smid divier på til rammene så de køre standart mhz - og lige en sidste ting pas på varmen og hvis den blir ustabil så giv din cpu lidt mer strøm.

    1x ASUS Maximus IV Extreme-Z
    1x Intel® Core™ i7-2600K Processor @ 4.430 mhz - Corsair H60
    2x Gainward GeForce GTX 570 1280MB
    1x Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 16GB CL9 Kit w/4x 4GB XMS3 modules
    1x Corsair TX V2 850W PSU

  • jaiz gider du ikke lade være med at komme med dine "jeg tror" ...for du ender med at råde en eller anden til at ødelægge sit hardware fordi du ikke aner hvad du roder med......


    noget af det første du skal kigge på er om dit bundkort har en virksom pci/agp/pci-e lås .....hvis den har skal den låses til 33/66/100 - den sidste har dit bundkort vidst ikke :)


    dernæst skal du vide at sætter du FSB op så sætter du automatisk også rammenes hastighed op.....medmindre du begynder at bruge memorydivider.


    og med de ram.....mit råd er at du skaffer et par gode tccd klodser (2*512mb) istedet....så kan du formodentligt oc en del......og så har du heller ikke et særligt godt gfx kort.....så spørgsmålet er om du kan mærke at du har ocet....


    p4 elsker at køre med rammene synkront (dvs uden divider) så derfor er det også vitalt med nogle gode oc ram.


    Derudover skal man sørge for ordentligt køling til cpuen...den må helst ikke komme over 65 hvis det er en presscott....og northwood var vidst omkring 40 grader.....hæng mig ikke op på den sidste, jeg er mest til amd :)


    men mit råd er: undersøg om bundkortet har en lås der virker. dernæst læs nogle oc guides og så køb nye ram.....DET vil kunne mærkes.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Start med at opgradere bios til nyeste - det står udemærket beskrevet enten på asus' hjemmeside eller i manualen.


    Hvis du har standard køleren på, bør du finde på en anden før du overclocker - den rækker ikke ret langt på Socket478. Coolermaster Hyper6+ er et udemærket alternativ. Både Northwood og Prescott kan tåle 72 grader før de throttler, men stabilitet og overclocking evner hænger for det meste sammen. Jo koldere jo bedre, men de 40/65 grader ved jeg ikke lige hvor hører hjemme...


    LÆS en oc guide - f.eks den her : http://www.hardware-test.dk/oc…ur.asp?type=guide&id=1148


    Intel er herre ligeglade med ram divider, så sæt den bare ned til 320 = 5:4 divider, eller 80% divider, som nogen foretrækker at kalde den. Det betyder at ram kører 80% af FSB.


    AI Overclocking sætter du til manual.


    VCore må ikke overstige 1,5 uanset hvad du gør.


    AGP/PCI skal du låse til 66/33


    Spread Spectrum skal DISABLES


    Performance mode skal være "Auto"


    Dit chipset + dine MOSfets bliver en smule varme, så det ville være godt med en blæser henover det hele. En 80mm som kører på 7 volt kan fint køle begge dele, når man placerer den lige henover chipsettets køleprofil.


    Ved FSB 250 er du på 200MHz på ram, så der skal du skifte divider igen - denne gang til 266 = 3:2 eller 66%. Jeg tvivler dog på du kommer så langt med den CPU.

    ********************************************


    AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....



  • Hmm prøver bare og være behjælpsom med det jeg ved men skal nok tage det til efter retning men bassicly kommer jeg jo ind på de samme ting som du siger, at han nok ikke vil kunne mærke så meget med det gfx kort - men tar det til efterretning

    1x ASUS Maximus IV Extreme-Z
    1x Intel® Core™ i7-2600K Processor @ 4.430 mhz - Corsair H60
    2x Gainward GeForce GTX 570 1280MB
    1x Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 16GB CL9 Kit w/4x 4GB XMS3 modules
    1x Corsair TX V2 850W PSU

  • Inden du starter med OC af P4 kan det være en god ide at se på specs på cpuen http://processorfinder.intel.com/scripts/default.asp specs finder man ud fra det serie nr. som står på cpuen, er forklaret inde på siden.


    En 3,2GHz til socket 478 kunne f.eks. være en SL7KC, her kan man så ud fra spec se termal design, hvilket siger lidt om hvad cpuen er designet til at kunne klare. Den pågældende cpu er f.eks. i stand til at køre ved 69 grader, dvs. at heromkring skulle vi kunne oc uden problemer.


    Du kan også se hvad vCore spænding den f.eks. er lavet til, igen er ovennævnte cpu lavet til 1,25-1,40 volt. På den måde kan du altså se, hvor man skal starte med at OC.


    Jeg har selv en 3,2 prescott til 478, som jeg køre 250FSB på ved 1,4V uden probs, med en god Zalman cu7700 køler.


    Skal du ud og investere, har du nok gjort en god investering i at starte med et bedre GF. Et AGP baseret 6600, med 256MB ram vil koste fra 795,- kr. Spil som f.eks. BF2 kan også sagtens bruge mere end 1GB ram, så mere ram f.eks. bare 4xvalue PC3200 kunne være et godt valg. Man kan sagtens nøjes med at køre med billigere ram, har man 1GB eller mere, gør det faktisk ikke så meget at man ikke køre 1-1 på ram og cpu, men det er selvfølgelig en fordel, men nogen gange skal pris og ydelse jo også holdes op i mod hinanden - her har jeg personligt valgt 2GB frem for væsentlig dyre performance ram.


    Er der mere luft i budgettet, så en bedre køler, f.eks. en cu7700 eller en s9500 fra Zalman. Har begge kølere og rigtig godt tilfreds. For god ordens skyld, skal du selv spørge forhandleren eller se efter på Zalmans hjemmeside om de pågældende kølere passer til dit bundkort http://www.zalman.co.kr/ (inde på siden er der en oversigt for hver køler med bundkort som passer - eller ikke passer til)


    Skifter du køler, så kan jeg iøvrigt anbefale at du køber noget kølepasta, kølepasta benyttes til at sikre kontakten mellem køler og cpu. Artic Silver er noget af det bedste, en tube med rigeligt til mange monteringer koster fra 35,- for artic silver 5. Hvis du ikke har prøvet det før, skal der blot et tyndt lag på, sådan at det lige dækker når man køre det ud over headspreaderen på cpuen (http://www.studiedata.dk her kan du læse lidt mere om, hvordan f.eks. artic silver 5 virker).


    Her var lidt at starte med.

    Chieftec DragonMidi 750W Silverstone Gold PSU E6400@3,3GHz 32GB GSKILL 3200MHz (capped 2933), 1TB Evo 960, 2x500GB EVO 850, NEC4551A, Sapphire RVII, Asus Pro Gaming Z170

    Rettet 2 gange, sidst af jesdals ().

  • Mange tak for jeres råd :9xo,,efter vad jeg har læst så skal jeg vist ha skiftet lidt her og der ,,nu er det ju osse snart jul ,,det kunne ju være at jeg skulle ønske mig nogle nye ting til computeren ,,i skal ha tak for hjælpen og jeg vil helt klart prøve nogle af jeres råd,, :rules: :rules: :rules:

    Motherboard: Asrock 939 dual-sata2 (uli)
    Cpu: Amd Opteron 146
    Ram: Dane elec 2*256mb Dual ddr pc3200
    + 2*512 md ddr Kingston value ram pc3200
    Grafikkort: NVidia GeForce 6600 GT
    400 MHz / 85 Hz / AGP 8x
    256 MB GDDR3 SDRAM / 1 GHz