Råd til forbrug - gratis software er lige så godt ..

• Jeg var hjemme ved min mor i dag, og sad og bladrede lidt i Ude & Hjemme, da jeg faldt over deres sider "Råd til Forbrug" hvor de bl.a. tester produkter, hjælper folk med deres rettigheder og omtaler dele af købeloven .. I bladet fra denne uge havde de dog også en anbefaling af Open Source software, som så ud som følgende:

Kilde: Ude & Hjemme, uge 41
    Hvis du skal bruge f.eks. et tekstbehandlingsprogram, regneark og et billedredigeringsprogram, så kan du spare 10.000 kr. ved at vælge Open Source som er gratis. Forskellen til Microsoft, og andre kommercielle programmer er minimal. På nordicos.org kan man gratis downloade f.eks. Mozilla FireFox, styresystemet Linux og tekstbehandlingsprogrammet Open Office. Programmerne er gratis både at downloade, bruge og opdatere!

Jeg synes det er fedt, at de kommer med sådanne anbefalinger, da det nok er den rigtige vej at gå, hvis man ønsker nye brugere der ikke aner noget om alternativer til de ellers dyre programmer. Og når så Ude & Hjemme anbefaler det, vil det for deres målgruppe være noget mere troværdigt end naboen's 15 årige knægt ..

Men hvad synes I?

Edit: Det skal naturligvis ikke være en flamewar mellem MS og Open Source tilhængere - så er det hvad I har lyst til, bedes I gå et andet sted hen .. ;)

• Jeg har Linux "kun" Linux på min bærbare indtil videre, dog regner jeg med, at jeg skal have det på min gamle stationærer. Så jeg kun har Microsoft på min Del = min spille comp.

Men alt i alt, er jeg mega tilfreds med Linux!!

I5 4670K @ H100i, ASUS Z87-K, ASUS GTX980 STRIX , 16 GB ram, 250 GB SSD + 500 GB lager, XFX 650W
    MacBook Pro 13,3" Retina

• Jeg synes det er kanon. Der er for meget mainstream i vores hverdag :) Kan godt lide at se de små navne komme lidt frem og få lidt fortjent opmærksomhed.

Jeg sidder faktisk og downloader Open Office [as we speak].

AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

Oprindeligt indlæg af Berleburg
    Jeg synes det er kanon. Der er for meget mainstream i vores hverdag :) Kan godt lide at se de små navne komme lidt frem og få lidt fortjent opmærksomhed.

Jeg sidder og downloader det nye ubuntu :) Kører pt. SUSE 9.3 :)

I5 4670K @ H100i, ASUS Z87-K, ASUS GTX980 STRIX , 16 GB ram, 250 GB SSD + 500 GB lager, XFX 650W
    MacBook Pro 13,3" Retina

• hvis vi snakker billedredigeringsprogrammer så er Photoshop stadig det bedste..

men igen det kommer an på hva du skal bruge det til jo :) hvis du skal kun skal resize et billede engang imellem, er GIMP eller irFanView jo fint nok til det :)

• kan godt være det bare er mig, men er open source ikke generelt "knap så godt lavet" da producenterne højest sansynligt ikke har nær så mange penge, som f.eks. Microsoft, at gøre godt med?

Originally posted by Berleburg
    Jeg synes det er kanon. Der er for meget mainstream i vores hverdag :) Kan godt lide at se de små navne komme lidt frem og få lidt fortjent opmærksomhed.

Jeg blev også helt vildt glad da jeg så et ugeblad som Ude & Hjemme anbefaler det .. Det siger alligevel lidt om hvor langt vi faktisk er kommet indtil videre ..

Originally posted by Burger

Jeg blev også helt vildt glad da jeg så et ugeblad som Ude & Hjemme anbefaler det .. Det siger alligevel lidt om hvor langt vi faktisk er kommet indtil videre ..

Ja, det kommer også godt bag på mig. Men det er da fint synes jeg. Så kan mormor også lige få lidt indblik. :)

AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless