Stjålen Bærbar

  • Hej, jeg har lige nogle spørgsmål.


    Jeg har fået stjålet en bærbar computer på en skole, skolen dækker det ikke da det er på eget ansvar man tager den med. Og det er blevet anmeldt til politiet, men der er ikke sket noget.


    Hvad gør politiet for at finde min bærbar?
    Og hvordan?


    Kunne være meget rart at vide om der er nogen chancer for at få den tilbage...


    Skriv endelig!


    P.S det er meget lang tid siden ca ½ til 1 år siden den blev stjålet..


  • Politiet gør ikke alverden. De kontrollerer serie numre - på dem de får ind + evt. dem de "falder" over hos diverse "kunder" - men ellers intet. Er du hjemmeboende - så dækker dine forældres indbo's forsikring da - er du udeboende og under 21 år - dækker den også. Men det skal selvfølgelig være oplyst til forsikrings selskabet at du har den INDEN den forsvinder...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af WizzarD


    Politiet gør ikke alverden. De kontrollerer serie numre - på dem de får ind + evt. dem de "falder" over hos diverse "kunder" - men ellers intet. Er du hjemmeboende - så dækker dine forældres indbo's forsikring da - er du udeboende og under 21 år - dækker den også. Men det skal selvfølgelig være oplyst til forsikrings selskabet at du har den INDEN den forsvinder...


    Jeg hørte noget om at de kunne spore den bærbare computer hvis den var i brug over internettet, men det passer ikke eller hvad??

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HaZe


    Jeg hørte noget om at de kunne spore den bærbare computer hvis den var i brug over internettet, men det passer ikke eller hvad??


    Mener der er nogle af mærkevareproducenterne der kan spore deres. Men er ikke sikker.
    Edit: Iflg. PC Magazine 6/99 vil IBM derfor nu udstyre sine bærbare ThinkPad-maskiner med en radiosender, som skulle gøre det let at opspore dem, hvis de bliver stjålet. Computeren kan lå ses via radioforbindelsen, og herefter kan jagten gå ind.
    Det var så den gang, så mon ikke der er udviklet noget mere siden hen. ;)

  • kan skidtet ikke spores på mac adressen??


    jeg ved at det er dem tdc bruger til at indentificere compuetere på webspeed.
    og at mac adressen altid er den samme. Med mindre man ændrer den med nogle programmer til den slags selfølgelig.


    men jeg tvivler på at en indbruds tyv kan finde ud af det.

  • Quote

    Jeg hørte noget om at de kunne spore den bærbare computer hvis den var i brug over internettet, men det passer ikke eller hvad??


    Compaq's har vist den fidus. Deres stationære har i hvert fald. Men det er jo ikke politiet der kigger på den slags. Det vil være fabrikanten der holder øjene åbne der. Strisserne - da har sgu for travlt med at æde basser. Deres detektiv gen giver jeg ikke en skid for.


    OT: En kammerat fik en gang stjålet sin MC. En gang ca. hver anden måned - kom de rendende og ville have nr. pladen (han betalte selvfølgelig hverke nforsikring eller vægt afgift mere). Det kan i da godt få sagde han hver gang. Hvis i finder den - sig fortæl mig lige HVOR i fandt den - for så er min kværn nok i nærheden. Nr. pladen fandt de aldrig - men hans MC fandt de NI måneder senere i deres egen "tyvekost-kælder". Der havde den stået i næsten lige så lang tid som den havde været væk..... :roller: :roller:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HaZe
    Det vil sige at en bærbar kan ikke spores hvis den kommer online??
    For så er der jo ingen mulighed for at jeg får den tilbage...



    Det var sgutte det folk sagde... :roller: - men sandsynligheden er vist imod dig..


    NB: Hvordan kan man også have en bærbar og så mangle en forsikring - eller hvordan kan man ikke have en indbo's forsikring..???

  • Erhmm jeg tror ikke jeg tænkte på det forsikring, det var en jeg havde købt brugt.. :rolleyes:


    Det er jo for sent nu. Det er derfor det kunne være rart at vide om det overhovdet er mulig, der løber mange rygter rundt med at man kan spore den stjålne computer, selvom man havde formateret computeren.


    En chip som sidder i den bærbar eller ligne... Men det ved jeg ikke så derfor tænkte jeg lige jeg ville høre om der er det...


  • Hmmm jeg har da heller ikke nogen inbo's forsikring der hjemme... et godt alarm system er oftets billigere hvis man som mig bor i høj risiko bydele som forsikringsselskaberne kalder det...


    Fed7haS

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fed7haS


    Hmmm jeg har da heller ikke nogen inbo's forsikring der hjemme... et godt alarm system er oftets billigere hvis man som mig bor i høj risiko bydele som forsikringsselskaberne kalder det...


    Fed7haS


    Sig ikk at det hæver prisen på forsikringen?! Det er da mere og mere langt ude.. "Hvis du bor i et sted hvor du ikk ka få indbrud må du få en billig forsikring, men bor du et sted hvor der er større mulighed, så ska du ha lov at få vores super-duper-hyper løsning til $$$$" :boxed:


    Til topic: ThinkPaden har en radiosender.. Den min klasse og jeg får om nogle dage er nemlig en thinkpad og den har et sporingssystem.. Desværre er det så smart at hvis man formaterer, så ka de ikk finde en, fordi der ska være et program til at sende :boxed: :pokey:
    Men ellers så hør hos den oprindelige sælger.. Hvor gammel er den som ny?

  • selvom du har købt den brugt, dækker din indboforsikring alligevel. Det er da noget pis at du skal "fortælle forsikringsselskabet at du har købt en computer". Jeg går ikke ud fra du har en kvittering på computeren, men det kan klares ved at skrive under på tro og love.


    Anyways... ved ikke hvordan de ser på det, når det er så langt tid siden det er sket. Men prøv at ring til dem.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KarGa
    Sig ikk at det hæver prisen på forsikringen?! Det er da mere og mere langt ude.. "Hvis du bor i et sted hvor du ikk ka få indbrud må du få en billig forsikring, men bor du et sted hvor der er større mulighed, så ska du ha lov at få vores super-duper-hyper løsning til $$$$" :boxed:


    Det er da meget naturligt. Gik ud fra at alle vidste det.


    Naturligvis betaler man sin forsikring alt efter alder og lokalitet, dørtelefon hvis det er en lejlighed med opgang, alarmer osv.


    Der er jo også en grund til at fyre på din alder betaler væstenligt mere i bil-forsikring end fyre på min alder og ældre gør.


    Det er et spørgsmål om risiko.


  • Det er fair nok at de ændrer lidt på priserne, men at de ændrer så meget og nogle gange siger at man ikk må forsikres fordi man er i en risicigruppe, det syns jeg altså er for meget.. Hvor i ligger forsikringen så..? Jeg ville personligt meget hellere lave mig en konto som jeg kun ku hæve fra med 1 dags varsel, som jeg så smækkede X% af min løn ind på hver måned..


    Det er da en større forsikring - og man får renter!

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KarGa
    Det er fair nok at de ændrer lidt på priserne, men at de ændrer så meget og nogle gange siger at man ikk må forsikres fordi man er i en risicigruppe, det syns jeg altså er for meget.. Hvor i ligger forsikringen så..? Jeg ville personligt meget hellere lave mig en konto som jeg kun ku hæve fra med 1 dags varsel, som jeg så smækkede X% af min løn ind på hver måned..


    Det er da en større forsikring - og man får renter!


    Tja, jeg kan nu ikke se noget i at nogle mennesker skal betale mere end andre når risikoen er større. Det ville jo være unaturligt at vi andre skulle være med til at betale for dem som er i en gruppe hvor risikoen er højere. Hvis disse folk er trætte af at være i den gruppe, så kan de jo bare selv gøre noget aktivt for at forbedre den risiko der er.


    Det er fint nok du hellere vil lave sådan en konto, meeen ... enten så skal du smide mange penge ind på den konto eller også skal du ikke eje ret meget af værdi ... ;) ... Det er ikke løsning der duer for de fleste folk der godt vil have erstattet deres ting hvis noget går galt.


    ... Visse forsikringer er også et lovkrav ... fx. ansvarsforsikringen hvis man tøffer rundt i en dyt. Livsforsikring er også en god idé hvis man har kone og/eller børn .... osv osv ... Alt i alt, så er forsikring af ting og personer en god idé IMO. Man ved aldrig hvad fremtiden bringer af uheld osv ..


    ... og har man et godt forsikringsselskab, så kommer pengene næsten omgående. De gange jeg har haft brug for mit forsikringsselskab der har jeg fået pengen inden for 2-4 dage alt efter hvad det drejede sig om.


    Men ja alle betaler vel for meget i forsikring. Vi betaler også for meget for vores strøm ... og vores benzin ... generalt betaler vi jo bare for meget for alt ... :))

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af LecTer
    Der skal sgu lægges x-antal penge i mange mange år før det kan betale for at hele dit hus fx brændes ned. Så det synes jeg ikke er en særligt god ide


    Ah pjat ... Et par månedsløninger og så er den fis slået ... :crazyeyes:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KarGa


    Sig ikk at det hæver prisen på forsikringen?! Det er da mere og mere langt ude.. "Hvis du bor i et sted hvor du ikk ka få indbrud må du få en billig forsikring, men bor du et sted hvor der er større mulighed, så ska du ha lov at få vores super-duper-hyper løsning til $$$$" :boxed:


    Til topic: ThinkPaden har en radiosender.. Den min klasse og jeg får om nogle dage er nemlig en thinkpad og den har et sporingssystem.. Desværre er det så smart at hvis man formaterer, så ka de ikk finde en, fordi der ska være et program til at sende :boxed: :pokey:
    Men ellers så hør hos den oprindelige sælger.. Hvor gammel er den som ny?


    Sikke dog en vattet løsning... Så kunne de da ligeså godt lade være! Alle pc'er oppe på den Tekniske skole jeg går på har en radiosender inde i kabinettet. Der var engang nogen som lige ryttede hele området ved Tek. & Kom. + MTL for pc'er. De vidste bare ikke at der var radiosendere i.. Så tog polisan lige på en lille udflugt med gps, vupti.. Gad godt have set den person i fjæset hvor alle disse pcer var placeret hos.. :))

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af LecTer
    selvom du har købt den brugt, dækker din indboforsikring alligevel. Det er da noget pis at du skal "fortælle forsikringsselskabet at du har købt en computer". Jeg går ikke ud fra du har en kvittering på computeren, men det kan klares ved at skrive under på tro og love.
    Anyways... ved ikke hvordan de ser på det, når det er så langt tid siden det er sket. Men prøv at ring til dem.



    Hmmm - du har sgu ret - til dels i hvert fald. Den går kun under særligt indbo - hvis du opmagasinerer den ( go figure ). MEN HVIS den samlede værdi af indbo f.eks. er kommet længere op end du er forsikret for = underforsikring - så risikerer du at brænde nallerne - og derfor kan det godt betale sig at snakke med sit forsikringsselskab - bare for at være sikker. Mener dog stadig der er særlige regler hvis det er en under 21 år som er udeboende. Officielt dækker de den også uden kvittering ja - men erfaringen siger at de gerne vil slås når man ikke har papirerne iorden.


    Umiddelbart gætter jeg på at han slet ikke har nogen forsikring - ellers havde han vel for længst kontaktet dem... ;)