[Artikel] DR vil have licens for pc-tv

  • http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=23104


    Nyheden kunne nok godt være sendt til tweak og derfor være havnet på forsiden, men fandt det lidt bedre her, da jeg kunne tænke mig en lille debat om emnet ..


    Betaler i licens? Og synes i det er fint at studerende ikke kan få rabat på licens? Og sidste spørgsmål, er DR grådige når de nu også vil opkræve licens fra de folk som ser tv på computeren?


    ...........


    Jeg betaler selv licens, ikke med glæde, eftersom jeg er studerende og gerne så der var lidt rabat.


    Og vil slutte af med at sige det jo som sådan ikke er grådige, altså DR !

  • Nyheden om, at det ikke kommer til at ske er sendt ind .. :))


    Nej jeg betaler ikke licens .. De har endnu ikke vredet armen om på mig .. Heldigvis er registersammenføring med TDC Kabeltv ikke tilladt ..


    Jeg synes det er forkert, at studerende ikke kan få rabat .. Enlige pensionister kan - hvorfor kan samme regler ikke gælde for studerende? Det er IMO alt for grådigt ..


    DR er for grådige .. De vil have de 21 mio. ind i ekstra licens, så de evt. kan lave nogle flere afsnit af Krøniken .. Hvorfor skal JEG betale for, at en tvstation får lov til at lave socialdemokratisk propaganga? Hvorfor skal en statsejet tvstation i det hele taget have lov til det? Hvorfor skal vi gang på gang pines med elendige programmer og genudsendelser som gør, at bl.a. jeg holder mig langt væk fra DR ..


    Den dag DR kan finde ud af at lave brugtbart fjernsyn, så skal jeg nok overveje at melde mig til licensbetalingen .. Indtil da skal jeg nok for alt i verden undgå det ..

  • betaler desværre selv license..
    syntes at det er totalt forkasteligt, hvis det blliver vedtaget at betale license, for pc'er mm.


    tror bare at de skal have nogle kroner i kassen pga. den lille regnefejl de har lavet ude i ørestaden.
    for vi får næppe bedre programmer, og færre genudsendelser, selvom de får 20 mil ekstra ind..



    IMO er det under alle omstændigheder legaliseret tyveri X( haderrrgggh DR


  • Det har jeg slet ikke tjekket op på. Nyheden var i en nyhedsmail fra edbpriser. Heller ikke så vigtigt. Ville bare godt have en debat igang om licens :)


    Kan du så se at betale din sortseer :P


    Ser heller ikke meget DR1, men nyhederne er da værd at se (selvom jeg stadig foretrækker TV2s). Men hvis DR1 nu skulle vise nyere film, tja så ville det i hvertfald koste flere penge. Der hvor jeg synes den er helt gak gak, er at folk som ikke kan tage DR2 alligevel betaler for det :boxed: Og hvor tit kommer der spændende tv på dr2 ?


  • WULFFMORGENTHALER!!! :D skulle bare ud med det.. :O

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ramaskriget
    WULFFMORGENTHALER!!! :D skulle bare ud med det.. :O


    Nå for pokker, er det på DR2 det kommer ... :ph34r:


    Jamen så kommer der 1 fint program!


  • Kort sagt ... :clap:


    Vil lige tilføje noget "morsomt" ...


    § 26. Fritaget for licens er modtagere, der er opstillet til privat brug af diplomatiske eller udsendte konsulære repræsentationers egne statsborgere samt sådanne udenlandske statsborgere, der er tilknyttet internationale organisationer, med hvilke der er indgået en værtsaftale med Danmark


    .......... :roller:

  • Skal lige have lidt fakta før jeg kan debattere :D -
    hvor meget koster licens?
    er der samlet licens for dr1 og tv2?


    Jeg kan ikke se, hvorfor man ikke skulle betale for at have et tv-kort i sin computer - man betaler jo for at have en tv-tuner, og det er jo præcist hvad sådan et tv-kort er :s

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af chhr
    Skal lige have lidt fakta før jeg kan debattere :D -
    hvor meget koster licens?
    er der samlet licens for dr1 og tv2?


    Jeg kan ikke se, hvorfor man ikke skulle betale for at have et tv-kort i sin computer - man betaler jo for at have en tv-tuner, og det er jo præcist hvad sådan et tv-kort er :s


    1020 kr pr halvår (= 170 kr pr mdr) ... Altså 2040 kr pr år for Farve TV ... og ja det er den samlede licens.


    http://www.dr.dk/licens/pris.asp


    ... Altså koster licensen pt næsten dobbelt så meget som jeg skal betale for kabel TV med 30-35 kanaler :))

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af chhr
    Skal lige have lidt fakta før jeg kan debattere :D -
    hvor meget koster licens?
    er der samlet licens for dr1 og tv2?


    Jeg kan ikke se, hvorfor man ikke skulle betale for at have et tv-kort i sin computer - man betaler jo for at have en tv-tuner, og det er jo præcist hvad sådan et tv-kort er :s


    Licens koster omkring 2100-2200 kr. om året .. Man betaler licens for DR1 .. TV2 er ikke længere statsstøttet men var det før i tiden .. Mener de fik ca. 107 kr. pr. licensbetaler pr. år .. Licensen er IKKE blevet billigere efter statsstøtten til TV2 faldt væk ..


    Enlige pensionister kan få halv licens, studerende kan ikke ..


    DR har brugt totalt mange penge på deres "fine" nye byggeri .. Der er bl.a. tale om budgetoverskridelser på 300 mio. kr ..


  • Det er incl. radio ... (altså den nævnte pris)



  • Det er ikke helt rigtigt , du skal have et personligt tillægsprocent på minimum 100 , ellers nada i tilskud , 50%.
    Og ja jeg synes også at studerende skulle have , og nej jeg synes IKKE man skal betale licens , som i dag , nej pr minut eller lign , men så gik flere af de licens afhængige kanaler konkurs.




    The_Unforgiven


  • Det er jo kun Danmarks Radio der får licenskroner .. Jeg har intet imod brugerbetaling - hvis dem der bruger servicen skal betale .. Så man altså ikke bare skal betale fordi man har en tvtuner ..

  • Hele iden bag license er latterlig... jeg betaler en formue (efter min mening) i Licens og Koda afgift for at have et TV i min shop som 24/7 står på MTV som er en gratis kanal... :S ja jeg fatter ikke meningen... efter min mening skulde TV være med en slags Taxameter pris... ligesom telefoni...


    Fed7haS

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fed7haS
    Hele iden bag license er latterlig... jeg betaler en formue (efter min mening) i Licens og Koda afgift for at have et TV i min shop som 24/7 står på MTV som er en gratis kanal... :S ja jeg fatter ikke meningen... efter min mening skulde TV være med en slags Taxameter pris... ligesom telefoni...


    Fed7haS


    Koda afgiften er så fordi du deler MTV med dine kunder .. Så bliver det jo pludselig til offentlig fremvisning .. Men ja, Koda er også noget sært noget ..


    Efter jeg har afholdt en del offentlige arrangementer har jeg også betalt en masse penge til Koda, og det er sure penge at skulle af med ..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger


    Koda afgiften er så fordi du deler MTV med dine kunder .. Så bliver det jo pludselig til offentlig fremvisning .. Men ja, Koda er også noget sært noget ..


    Efter jeg har afholdt en del offentlige arrangementer har jeg også betalt en masse penge til Koda, og det er sure penge at skulle af med ..


    Ja ja jeg kunde forstå problemet hvis jeg f.eks spillede en CD eller lignende... men MTV er en GRATIS kanal.. hvorfor skal Koda pluselig have penge fordi folk høre det i min shop og ikke der hjemme eller hos en ven osv... det er da helt sort... hvordan kan noget gratis holde op med at være det bare fordi man skifter stedet hvorpå det bliver hørt/set?


    Fed7haS

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fed7haS
    Ja ja jeg kunde forstå problemet hvis jeg f.eks spillede en CD eller lignende... men MTV er en GRATIS kanal.. hvorfor skal Koda pluselig have penge fordi folk høre det i min shop og ikke der hjemme eller hos en ven osv... det er da helt sort... hvordan kan noget gratis holde op med at være det bare fordi man skifter stedet hvorpå det bliver hørt/set?


    Fed7haS


    Jeg betaler for MTV igennem mit kabeltv ..


    Jeg er helt enig i, at reglerne er latterlige .. Afholdte for et par år siden et sodavandsdiskotek for børn hvor Morten Fillipsen (Tidligere deltager i Børne MGP) og selvom jeg betalte ham for at komme og spille de sange han nu har udgivet på CD, ville Koda stadig have 200 kr. for det .. Ca. det samme som jeg skulle betale for 4 timers diskotek ..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger


    Jeg betaler for MTV igennem mit kabeltv ..


    Jeg er helt enig i, at reglerne er latterlige .. Afholdte for et par år siden et sodavandsdiskotek for børn hvor Morten Fillipsen (Tidligere deltager i Børne MGP) og selvom jeg betalte ham for at komme og spille de sange han nu har udgivet på CD, ville Koda stadig have 200 kr. for det .. Ca. det samme som jeg skulle betale for 4 timers diskotek ..


    Du betaler for at modtage MTV via dit kabel... du betaler ikke for programmet i sig selv... det eneste kabeltv gør er at tage penge for at formidle MTV (og andres) signal fra kilden til slutmodtageren... ingen af de penge du betaler der går til MTV... eller nogle af de andre kanaler for den sags skyld..


    I prinsippet har kabeltv samme rolle som postdanmark... de levere bare signaler i stedet for pakker..


    Fed7haS

  • Selvfølgelig betaler jeg licens. Jeg har jo et TV og en radio.
    Tjah det kan da godt være at DR er grådige. De får jo sådan ca. 96% af licensen selv. Men de kan jo heller ikke så godt sige at du skal betale for et produkt hvis du ser det på TV men hvis du ser akkurat det samme på computeren er det gratis.