På tide med en forklaring omkring *Medhjælp*


  • kan godt forstå hvad du mener alaza, men problemet er bare at tweak ikke har lavet loven. Da du siger du skal have hjælp til at finde det bedste brænder program til at brænde en coldplay cd går du jo imod reglementet. Kan sagtens se det rigtige i det er plat, men der er desværre ikkke meget at diskutere.


    det med at kontakte via pm var til r3tile som blev ved med at kritisere bentzins arbejde... så synes jeg bare han skal skrive en pm til martin hvis det er...


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Ulrik
    Alaza --> Men det er jo bare typisk her på Tweak :boxed: For lidt handling og ALT for meget ligegyldig diskussion.


    Der vil jeg ikek give dig ret i ulrik... Det er da vigtigt at få debatter op., og hører folks mening, men problemet er den måde den kommer ud på :boxed:


    Vil også sige jeg måske var lidt negativ lige før men efter man læser så mange negative kommentarer osv. som man ved er noget rent ud sagt Lort at sige, så håber jeg at man kan forstå hvorfor



    ja du har ret :) ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten


    Du kunne jo også bare læse det på nettet som vi andre.


    http://www.infokiosk.dk/sw10352.asp


    Nå ja, vi kunne jo også bare prøve google.. Kan desværre ikke finde det punkt der omhandler medhjælp. Men fandt dette:





    Må jeg gå ned i en kopibutik og bede dem lave en kopi af fx en lærebog?




    "Nej, det er ikke tilladt at benytte sig af erhvervsmæssige kopibutikker til fremstilling af kopier af fx lærebøger.


    Du må dog stadig gerne kopiere (el. få hjælp til at kopiere) en artikel eller en bog på fx biblioteket."



    Det kunne jo tyde på at man ikke må "benytte sig af erhvervsmæssige kopibutikker", (edit: kan ikke finde noget om gratis hjælp (f.eks. forummer)) men det er jo bare fordi at de så i en vis forstand gensælger bogen.


    Kan du ikke lige pointere hvor medhjælp står henne? Kan ikke finde punktet.






    Lige en sidenote;


    Må jeg tage en kopi af et edb-program for at have et ekstra program?



    Svar:
    Nej, det er ikke tilladt at kopiere et edb-program


    Kopierer man det ikke over til harddisken når man installerer det :P


    Skal nok lade være..

    Rig:
    CPU: Intel E8500 @ 3.50
    RAM: Mushkin Redline 2 x 2 GB
    MOBO: Maximus Formula II
    GFX: ATI Radeon HD 4870 X2

    Rettet en gang, sidst af Hayes ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Hayes
    Nå ja, vi kunne jo også bare prøve google.. Kan desværre ikke finde det punkt der omhandler medhjælp. Men fandt dette:


    Kan du ikke lige pointere hvor medhjælp står henne? Kan ikke finde punktet.


    § 1.


    Stk. 3. Værker i form af edb-programmer henregnes til litterære værker.


    § 12


    Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at benytte fremmed medhjælp ved eksemplarfremstillingen, når der er tale om
    1) musikværker,
    2) filmværker,
    3) litterære værker, såfremt den fremmede medhjælp medvirker i erhvervsøjemed,
    4) værker af brugskunst eller
    5) kunstværker, såfremt eksemplarfremstillingen har form af en kunstnerisk gengivelse.


    http://www.infokiosk.dk/sw10352.asp



    Lad være med at "tolke" reglerne. Det kan du åbenbart ikke finde ud af ... og gætter dig frem til noget som er HELT ude i hampen.


    "Må jeg tage en kopi af et edb-program for at have et ekstra program?



    Svar:
    Nej, det er ikke tilladt at kopiere et edb-program, medmindre rettighedshaverne har givet samtykke hertil - enten ved at tillade kopiering helt generelt eller ved at give mere specifikke og konkrete tilladelser.


    Det er dog altid tilladt at tage en sikkerhedskopi af et edb-program, ligesom du må tage en kopi, hvis det er nødvendigt for at køre programmet."


    http://www.infokiosk.dk/sw11413.asp


    ... og nej logisk nok, så kopiere du ikke et program når du installere det. Det er da logik for burhøns ... ?...

  • Mange tak for svaret Grill, det tog kun 4 sider (Ikke negativt ment mod dig).


    Det sidste du skrev dog, med at man ikke kopierer et program når man installerer det.. Hvordan virker den så, installeringen? Jeg mener, jeg kan jo f.eks. installere et spil og cracke det med en eller anden dimmer, og så behøver jeg ikke CDen mere. Så må data da være kopieret over på harddisken? Det er jo ligemeget om man komprimerer data eller pakker det ud, det er jo stadig en kopi. Undskyld jeg ikke er smartere end en burhøne..

    Rig:
    CPU: Intel E8500 @ 3.50
    RAM: Mushkin Redline 2 x 2 GB
    MOBO: Maximus Formula II
    GFX: ATI Radeon HD 4870 X2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Hayes
    Mange tak for svaret Grill, det tog kun 4 sider (Ikke negativt ment mod dig).


    Det sidste du skrev dog, med at man ikke kopierer et program når man installerer det.. Hvordan virker den så, installeringen? Jeg mener, jeg kan jo f.eks. installere et spil og cracke det med en eller anden dimmer, og så behøver jeg ikke CDen mere. Så må data da være kopieret over på harddisken? Det er jo ligemeget om man komprimerer data eller pakker det ud, det er jo stadig en kopi. Undskyld jeg ikke er smartere end en burhøne..


    tja der er data overført lovligt men du bryder rettighederne ved at "cracke" spillet så der ikke skal bruges cd....

    Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jK^


    tja der er data overført lovligt men du bryder rettighederne ved at "cracke" spillet så der ikke skal bruges cd....


    okay nu er jeg faktisk også ved at være forvirret..
    et eller andet sted er det jo ikke ulovligt at bruge et crack er det?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af mrflashbag


    okay nu er jeg faktisk også ved at være forvirret..
    et eller andet sted er det jo ikke ulovligt at bruge et crack er det?


    Undskyld jeg blander de her 2 ting sammen lige pludselig, men havde jo fået svar på mit andet spørgsmål (Tak til Grill, selv med attitude -.-)

    Rig:
    CPU: Intel E8500 @ 3.50
    RAM: Mushkin Redline 2 x 2 GB
    MOBO: Maximus Formula II
    GFX: ATI Radeon HD 4870 X2

  • Særlige bestemmelser om edb-programmer m.v.


    § 36. Den, der har ret til at benytte et edb-program, må
    1) fremstille sådanne eksemplarer af programmet og
    foretage sådanne ændringer i programmet, som er nødvendige for,
    at den pågældende kan benytte det efter dets formål,
    herunder foretage rettelse af fejl,


    Kapitel 6 a
    Tekniske foranstaltninger m.v.
    § 75 c. Det er ikke tilladt uden samtykke fra rettighedshaveren
    at foretage omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Hayes
    Mange tak for svaret Grill, det tog kun 4 sider (Ikke negativt ment mod dig).


    Det sidste du skrev dog, med at man ikke kopierer et program når man installerer det.. Hvordan virker den så, installeringen? Jeg mener, jeg kan jo f.eks. installere et spil og cracke det med en eller anden dimmer, og så behøver jeg ikke CDen mere. Så må data da være kopieret over på harddisken? Det er jo ligemeget om man komprimerer data eller pakker det ud, det er jo stadig en kopi. Undskyld jeg ikke er smartere end en burhøne..


    Lidt urtoligt igen - det svar, linkede jeg til i starten af tråden:

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Bentzin


    Spørg Aerial - det er ham der har lavet Sticky'n. Jeg er kun "Kuli". :rolleyes:


    Edit: "Kuli'en" fandt lige noget: Lov om ophavsret §12 stk. 4
    Kilde: http://www.infokiosk.dk/sw10352.asp fundet vha. en simpel google søgning :rolleyes:


    NB. En "Kuli" er en arbejder, der bare gør hvad han får besked på !!!!!!!! Hvis nogen skulle være i tvivl. :rolleyes:


    Men der glemte du måske at læse mit svar til dig. :rolleyes:


    Og så lige en enkelt bemærkning: Utroligt meget ævl og kævl der har huseret i denne og nogle få andre tråde. Og så om noget, som jo faktisk ikke er til disussion. For i bund og grund så handler det jo om, at nogle enkelte er blevet mobsede, fordi jeg har tilladt mig at håndhæve de regler, der er her på tweak.dk !
    At så nogen så samtidigt begynder med personlige bemærkninger/beskyldninger om mig.
    Tjah sådan er det jo desværre, når nogle vil lave ballade og samtidig ikke kan finde saglige argumenter for deres påstande. Sørgeligt men sandt desværre ! :(
    Og husk - hvis der nu skulle være nogen, der igen tyr til personligheder - så forgår det over PM. Det skal nemlig ikke foregå i tråde. Hvis det ikke overholdes så lukkes tråden prompte !


    Vi Moderatorer, vil ikke finde os i at blive svinet til eller på anden måde nedgjort i diverse tråde. Slet ikke set ud fra, at vi gør det her frivilligt og for tweak.dk's skyld. Flere er faktisk træt af al den bøvl der er med brugere, som ikke accepterer de beskeder de får. En stopper desværre til dels pga. af det. Andre overvejer.


    Dælme trist, at en lille flok brugere kan ødelægge folks gode humør, så de mister lysten til at hjælpe til. X(


  • Nej det er rigitg, jeg havde ikke set du havde lavet en edit i din post. Tak for svaret der også.

    Rig:
    CPU: Intel E8500 @ 3.50
    RAM: Mushkin Redline 2 x 2 GB
    MOBO: Maximus Formula II
    GFX: ATI Radeon HD 4870 X2


  • Nej, det er et overstået kapitel nu. Heldigvis ;)


  • så jeg må regne dette som cracks er tilladte?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af mrflashbag


    så jeg må regne dette som cracks er tilladte?


    Cracks er IKKE tilladte jævnfør § 75 c.


    Det er ikke tilladt uden samtykke fra rettighedshaveren at foretage omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger.

  • Utroligt og ufatteligt, at dette her bavl skal forsætte. Ka' folk ikke bare respektere de regler der er her.
    Som Martin siger og vi andre, så er det altså sådan tingene fungerer her. Mere er der ikke at snakke om.
    Martin bestemmer helt og holdent over denne side. Og vi mods gør hvad han be'r os om. Vist nok sagt/skrevet umådelig mange gange.
    Men der er vist nogle som ikke fatter det - eller vil fatte det.
    Utroligt !!!! - ka' ik' være rigtigt, at det skal skæres mere ud i pap !!! X(

  • Personlig tilsvining må i tage over en PM eller mail. Jeg gider simpelthen ikke se på det.


    Flere og flere tråde bliver ødelagt da der er en håndfuld eller to der åbenbart ikke ønsker andet.


    Denne tråd bliver også lukket hvis det fortsætter. Egentlig ærgeligt for de resterende brugere der sagtens kan finde ud af det.