BIOS-problem

  • Efter at have (forsøgt) at opdatere BIOS præcis som der står i manualen, er der sket noget mærkeligt. Jeg er ikke så vant til at flashe bios, så jeg ved ikke om det er normalt at det sker.


    Jeg har et Asus A8V Deluxe WiFi-G og AMD 64 3500+, og læste i brochuren, at jeg kunne bruge noget auto-overclocking, så den kunne oc hele systemet med 30% automatisk, men det var en gammel version af BIOS, og for at man kunne det skulle jeg have en ny. Fint nok...


    Så følger jeg manualen, hvor der står man skal gå ind i "AsusUpdate" som følger med på CD'en. Jeg downloader den nyeste opdatering fra:
    http://www.asus.com.tw/support…px?ModelName=A8V%20Deluxe
    (den, der hedder A8V Deluxe BIOS 1011).


    Ned på en diskette med den, og herefter tilbage i programmet og "Update BIOS from file". Så vælger jeg selvfølgelig disketten. Den går igang med "Erase ROM", "Flash ROM" og "Verify ROM". Derefter skal jeg reboote.


    Indtil videre er det gået meget godt, men så efter splash-billedet (som iøvrigt ikke var der ved den gamle version af BIOS), kommer der en meddelelse frem under boot, hvor den scanner IDE, og så står der "No drive attached to FastTrack. No BIOS installed".


    Man kommer så videre og der står "CMOS Checksum bad". Tryk F1: Setup eller F2: Normal. Når man trykker F1 kommer man ind i BIOS, den gamle. Trykker så F2 og den starter op i Windows.


    Nu opdager jeg så, at der ikke er lys i min MS 3.0 og jeg bliver nødt til at hive en gammel mus frem for at kunne navigere rundt. Noget helt andet er, at min CPU som før kørte med 2500 Mhz nu kører med 1400.


    Lad mig lige høre, hvad jeg skal gøre her, jeg er helt lost!!!


    Mvh
    Steffen

  • Da den nye BIOS blev flashet i, satte den alle indstillinger til default. Du skal nu ind i BIOS og sætte parametre som FSB m.m.


    Er FastTrack ikke en RAID-controller? Hvis du ikke bruger portene på den (lyder ikke sådan), så kan du bare slå den fra i BIOS, så vil din PC også boote lidt hurtigere.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zulu
    Da den nye BIOS blev flashet i, satte den alle indstillinger til default. Du skal nu ind i BIOS og sætte parametre som FSB m.m.


    Er FastTrack ikke en RAID-controller? Hvis du ikke bruger portene på den (lyder ikke sådan), så kan du bare slå den fra i BIOS, så vil din PC også boote lidt hurtigere.


    Jeg kan dog ikke finde noget som helst inde i BIOS hvor der står RAID... Det nærmeste er noget med at den vil boote på SATA, det har jeg slået fra, da jeg ikke har sådan en.


    Har fundet ud af noget med musen. Når jeg starter, er den slukket, men hvis jeg hiver USB-stikket ud og sætter det ind igen så virker den. Er det noget med PnP i BIOS der skal indstilles der?


    Der står dog stadig det der "CMOS Checksum Bad"

  • har du prøvet at loade default bios

    Asus Rampage IV BE - EK-FB KIT ASUS R4BE
    E5 1660 v2 - XSPC Raystorm

    2x XFX R9 290 - EK-FC R9-290X (Rev.2.0)
    4x4gb Dominator 2133mhz
    Corsair AX1200
    2xDell 2410 WFP + 1x Dell 2407 WTF 5760x1200
    3x DD5. Dual loop
    3x Ocool 360 45mm 1 EK 360 Coolstream 45mm
    XSPC Cube


  • du skal nok enable USB porten i bios :)

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.