Sikkerhedssele , eller ikke ?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Torque


    Ældre biler har ikke nødvendigvis seler på bagsædet. Lovkravet om seler ved alle siddepladser er nyere end som så.


    Ja okay så, mente bare at det så også var lovpligtigt at få installeret seler bagi, selvom den er produceret uden

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KarGa


    Ja okay så, mente bare at det så også var lovpligtigt at få installeret seler bagi, selvom den er produceret uden


    Det er det ikke, eftersom den oprindelige bil er godkendt uden.

  • Bruger altid "min" sele.. syntes ikke at jeg kan undvære livet her i verden..


    det er faktisk af mange grunde


    1. Min familie går det ud over.. det er dem der kommer til og savne mig ( tror jeg da nok de vil gøre ) og mine venner


    2. har et godt liv som jeg gerne vil leve mange år endnu


    3. vil hellere bruge 500kr på min spand end på politiet


    4. min computer vil komme til og savne mig og jeg vil komme til og savne den MEEEGET ;)


    5 og så tror jeg på der kommer en dag hvor den sele nok skal rede mit liv da der kører mange psychopater rundt som ikke burde have kører kort..


    så ALLE HER PÅ TWEAK ( OG ALLE ANDRE ) ALTID BRUG SELEN.. ! DET KAN GODT BETALE SIG :)




    // Papojka

    Tagan 530w psu - asus a8n sli Premium - Amd 64 3200+ - 2 x Samsung 250gb sataII - Geforce 6600gt 256mb - 3 x 256mb ram - NEC 3550a dvd brænder
    Water cooled by Mist/aquacomputer

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KarGa
    Ja okay så, mente bare at det så også var lovpligtigt at få installeret seler bagi, selvom den er produceret uden


    Det er det ikke - der må bare ikke sidde nogen ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KarGa


    Hehe okay, nu blir jeg forvirret.. Så er det jo også ulovligt, og stadig lige så farligt


    Der er ingen grund til forvirring ;)


    Bilen er da ikke ulovligt bare fordi der ikke er seler overalt - du må bare ikke sidde på de pladser der mangler selen


    EDIT: Ved nærmere undersøgelse må jeg vist tage de ord i mig igen :O


    Quote

    Færdselsloven § 80.


    Såfremt en siddeplads i bil, trehjulet motorcykel eller trehjulet knallert er forsynet med sikkerhedssele, skal denne under kørslen anvendes af den person, der benytter siddepladsen.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Mikkel


    Der er ingen grund til forvirring ;)


    Bilen er da ikke ulovligt bare fordi der ikke er seler overalt - du må bare ikke sidde på de pladser der mangler selen


    Ja men jeg blev forarvet over at der blev skrevet at man kørte med flere passagerer end der er seler..
    Jeg opfattede det som om at der så sad 6 mennesker i en bil med 4-5 sæder (I den tro at der skal være seler på alle pladser)


    Men det er da stadig farligt at køre i en bil, med passagerer uden seler.. Ikk kun for dem, men også for en selv - Og det er ikk rart at hænge på at et menneske tog turen ud gennem forruden, det ville jeg ihvertfald ikk ku leve med

  • Jeg har prøvet at glemme det én gang, det var første gang jeg skulle på motorvej med min kører lærer og det var i 45 minutter, hverken han eller jeg opdagede det før vi var færdige med at køre :boxed:


    udover den lille episode har jeg ALTID sele på!

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Simonthk
    bruger ikke sele ved bykørsel! Men selen kommer på i samme sekund jeg nærmer mig et byskilt med stregen over, først der føles det forkert uden!


    det er nok med 10-15 km/h og så har du probs med de fleste ribben plus et dyrt besøg hos tandlægen, så er det jo der du må selv om det :boxed:


    generalt så synes jeg at folk er sidsyge hvis de ikke bruger seler, de er monteret af en eller anden grund ( rede livet ?( ) det er jo lige som at dyrke sex uden kondom/anden prevention for at være sikker på at kæresten IKKE blive gravid :))


    P.S. der blev nævnt styrthjelm, håber ikke at det er i forbindelse med bilkørslen for så er vi lidt for forsigtige :))

    ASUS P6X58D-E + Xeon X5675 @ 4400 mHz

    MSI 1080Ti Armor OC ed

    12 gb Kingston Hyper X

    Samsung 840 Evo 120GB + WD 500 3ABYX

    28" Samsung U28D590D

    CreativeSB Audigy 4 ~ Logitech Z-2300 ~ Kingston Hyper X

    1000W Corsair ~ LianLi PC-P60 Armorsuit


  • øhh hvad 10-15 km/t
    har været med i en bil der kørte ca 70-80 km/t føren havde ikke sele på forsæde pass havde sele på og jeg sad på bagsæde uden sele bag pass og det var kun forsæde pass der kom tilskade da vi kørte ind i siden på en idiot der ville lave en uvending..men rattet var dog også bukket ned om ratstammen..så hvis man kommer tilskade ved 10-15 km/t så sidder man sgu og sover
    men jeg bruger desvære meget sjældent en sele det er sikkert en ervervs skade i gamle lastbiler uden sele monteret og med mit nuværende arbejde er jeg fritaget for at bruge sele når jeg har pass med..og "glemmer" at tagen den på når jeg ikke har pass i bilen..måske lidt/meget dumt når det går lidt for stærkt hjem fra esbjerg mod kolding med 230 km/t

    Packard Bell blærebar, 1,8 dual core . Acer one netbook , begge 2 XP Home

  • Der må sagtens sidde 6 i en bil der kun er 4 sæder i, I må bare ikke overskride totalvægten på bilen og hellere ikke spære udsynet. Så hvis der sidder 6 i bilen og der kun er 4 seler skal de 4 kun have seler på.


    Fx hvor mange veteran biler har seler i dem, der skal IKKE moteres seler i dem