Linux - Server - FTP og HTTP

  • Ska lige ha skåret det helt ud i bittesmå pap stykker, så jeg ka forstå det :))


    Jeg ska ha lavet mig en server der ska køre FTP og HTTP tjenester


    Der ska være Fedora Core 2 eller 3 på serveren og den kommer til at være en 1200mhz


    Ka jeg få det skåret HELT ud i pap hva jeg ska ha smidt på den? Evt få en behjælpelig person til at gi mig hans/hendes msn?


    Jeg sidder også bag en router, så jeg ku forestille mig at jeg ska lave et eller andet sjov med en slags forwarding, så udefra kommende ka komme hen til min pc gennem routeren...


    FTPen ska være nogenlunde avanceret, sådan at jeg ka smide forskellige accounts på til f.eks. specielle filer kun til mig og nogle filer til alle mens andre accounts ska ha mulighed for at smide ting på den selv


    HTTPen ska ku afvikle ASP og jeg vil også gerne høre hva der ska smides på når jeg engang også får lært PHP



    Håber ikk det var for stor en mundfuld :cheers:

  • jeg vil da tro at asp vil blive lidt af et problem... det skulle være et større problem at få til at virke sammen med apache!...

    ~ N I N J A ~
    1 - Ninjas are mammals.
    2 - Ninjas fight ALL the time.
    3 - The purpose of the ninja is to flip out and kill people.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af hoerning
    jeg vil da tro at asp vil blive lidt af et problem... det skulle være et større problem at få til at virke sammen med apache!...


    Det ska ikk virke sammen med apache ;)


    Jeg vil bare gerne ha muligheden for at skifte, så snart jeg får lært det.. Ska nemlig ha programmering næste år og der lærer vi bl.a. php, men i øjeblikket ka jeg kun ASP af de 2

  • Hvis du vil bruge ASP vil jeg da råde dig til at køre en windows server med IIS (eller hvad det nu hedder idag). Den er bygget til asp og asp er bygget til den så du er ligesom sikker på at det fungerer. Hvis du skal lave php er det da klart bare at køre med den standard web og ftp server du får med dit linux (som regel apache og wu-ftp).

  • du kan godt glemme alt om linux,,, da det er rimelig svært,,, en god ide til servere vil være Debian Sarge. Derinde kan du bruge commanden Apt-get install,, og installere de pakker du skal bruge,, men de programmer du skal bruge vil være,,, proftp, apache, midnight commander, derfra vil du være godt kørende, men drop linux,, pm mig, så kan jeg nok lige sinde midt microsoft server 2003 enterprise... det er meget brugervenligt...

  • På Tweak.dk er piratsoftware forbudt at du ved det Acheron!!!


    Og det er direkte løgn at Linux ikke kan bruges til noget jeg har lavt kæmpestore firmainstallationer med det med mange tusinde brugere. og jeg kan godt få Apache til, at fortolke ASP, selvom I måske ikke kan få den til det...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Acheron
    du kan godt glemme alt om linux,,, da det er rimelig svært,,, en god ide til servere vil være Debian Sarge. Derinde kan du bruge commanden Apt-get install,, og installere de pakker du skal bruge,, men de programmer du skal bruge vil være,,, proftp, apache, midnight commander, derfra vil du være godt kørende, men drop linux,, pm mig, så kan jeg nok lige sinde midt microsoft server 2003 enterprise... det er meget brugervenligt...


    hmm er det bare mig der syntes at du modsiger dig selv rimelig meget?
    Du siger at han ikke skal bruge linux men debian sarge? hmm lur mig om ikk debian skulle være bygget på linux kernen?
    og så vil jeg tilføje at linux også er meget brugervenligt!.. det såmænd bare et spørgsmål om at bruge den rigtige distrubution!...


    Wintersilence: hvordan gør du det dog? jeg har rodet rundt med det i lang tid, men det er aldrig lykkedes mig.. :(

    ~ N I N J A ~
    1 - Ninjas are mammals.
    2 - Ninjas fight ALL the time.
    3 - The purpose of the ninja is to flip out and kill people.

  • kan bare godt se et problem i det.. MAN sige linux men hvorfor så sige microsoft? det er jeg slet ikke med på og hvem gider betale penge for asp?


    det er jo tåbeligt så siger jeg bare igen PHP er gratis og samme funktioner :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af WinterSilence
    På Tweak.dk er piratsoftware forbudt at du ved det Acheron!!!


    Og det er direkte løgn at Linux ikke kan bruges til noget jeg har lavt kæmpestore firmainstallationer med det med mange tusinde brugere. og jeg kan godt få Apache til, at fortolke ASP, selvom I måske ikke kan få den til det...


    Jeg vil nu nok mene de fleste der kan læse manualer kan få den til det men okay..
    Jeg ville bare foretrække iis til asp da den ligesom er lavet til det. Der er altid en risiko for at apache fortolkningen ikke altid vil håndtere asp korrekt.
    Ville dog bare droppe asp helt og gå efter en php-løsning med apache.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af hoerning


    hmm er det bare mig der syntes at du modsiger dig selv rimelig meget?
    Du siger at han ikke skal bruge linux men debian sarge? hmm lur mig om ikk debian skulle være bygget på linux kernen?
    og så vil jeg tilføje at linux også er meget brugervenligt!.. det såmænd bare et spørgsmål om at bruge den rigtige distrubution!...


    Wintersilence: hvordan gør du det dog? jeg har rodet rundt med det i lang tid, men det er aldrig lykkedes mig.. :(


    Ved at anvende mod_asp ligesom Apache benytter mod_php til php ;) Modsat af hvad alle tror så er Apache ikke en www-server med php-fortolker, men en http-www server man kan få en bunke moduler til. Den kan også køre javating og perlting med mod_java og mod_perl. Perl er faktisk enormt anvendt, de fleste ved det bare ikke :)


    http://www.opensa.org/manual/apache_guide/mod/mod_asp.html

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af fhqwhgad


    Jeg vil nu nok mene de fleste der kan læse manualer kan få den til det men okay..
    Jeg ville bare foretrække iis til asp da den ligesom er lavet til det. Der er altid en risiko for at apache fortolkningen ikke altid vil håndtere asp korrekt.
    Ville dog bare droppe asp helt og gå efter en php-løsning med apache.


    Ja, jeg vil også skifte så snart jeg får det lært.. men lige nu ligger landet altså sådan at jeg ikk har haft tid...


    Men hva med det med routeren?