passiv vandkøling er succes!

  • For et par dage siden fik vi rengørings/oprydnings vanvid herhjemme og under feberen faldt jeg over flere bilradiadtore. Jeg tog den der var i bedst stand og rensede den (primært indvendig for rust). Idag var den så klar og blev tilsluttet mit vandkøling, og indtil videre har max temp på cpuen været 40 grader, hvilket jeg selv syntes er ret flot!


    Desværre er den ikke helt tæt (har tabt 0,3 liter vand på et par timer). Men det gør ikke så meget for jeg har fået bevist at det er muligt med passiv køling af computeren og samtidig have fine temps. i næste uge skal jeg snakke med en "leverandør af bilradiatore hvor jeg så finder en ny som skal monteres på siden af mit chieftec dragon tower..


    Er der andre der har lignende erfaringer så post venligst! HVis ikke så tænk over det for en lydløs computer er helt klart at foretrække.

    AMD OpteronDual Core
    10x200mhz @ 10x250mhz 1,40 volt
    DFI Lanparty UT NF4 expert ---+--- 1024 mb Mushkin Redline XP4000 /2-2-2- 6 @ 3,2 volt
    Gainward 7800GTX --+-- HDA Digital X-Mystique 7.1 GOLD
    2 x Maxtor DiamondMax 10 250GB

  • Har kørt med selve væske køleren fra en ford (ikke olie køleren) fik ikke temps over 40 med en barton der løb 2500MhZ..

    Lian Li V2000B - HX1000W
    DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
    6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
    Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
    måske en MD20 til salg

  • Jeg bruger en ganske almindelig dobbelt radiator på 60 x 60 cm.
    Den er overkill.
    Der er ingen blæsere i mit system og så er man dernede, hvor støjen fra harddiske og endda fra en vandkølet PSU, begynder at irritere. :]

  • Mindre kølere kunne nok også klare jobbet passivt, men grunden til jeg prøvede bilradiatoren er fordi den faktisk kun koste omkring 700 kroner og det er ikke så meget i forhold til de små radiatore man kan købe på diverse sites.


    Desuden er der monteringsbeslag så montering på kabinettet er ikke det store problem.

    AMD OpteronDual Core
    10x200mhz @ 10x250mhz 1,40 volt
    DFI Lanparty UT NF4 expert ---+--- 1024 mb Mushkin Redline XP4000 /2-2-2- 6 @ 3,2 volt
    Gainward 7800GTX --+-- HDA Digital X-Mystique 7.1 GOLD
    2 x Maxtor DiamondMax 10 250GB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Dalingo
    Mindre kølere kunne nok også klare jobbet passivt, men grunden til jeg prøvede bilradiatoren er fordi den faktisk kun koste omkring 700 kroner og det er ikke så meget i forhold til de små radiatore man kan købe på diverse sites.


    Desuden er der monteringsbeslag så montering på kabinettet er ikke det store problem.


    Men den bliver jo varmere og varmere indtil du når det punkt hvor vandet afleder lige så meget varme som det modtager...


    Det "eneste" en radiator burde gøre er at sætte max tempen en smule ned men ellers bare sætte tiden det tager at nå max temp en hel del ned...


    Hvor længe lod du den køre?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af købkøb
    Men den bliver jo varmere og varmere indtil du når det punkt hvor vandet afleder lige så meget varme som det modtager...


    Det "eneste" en radiator burde gøre er at sætte max tempen en smule ned men ellers bare sætte tiden det tager at nå max temp en hel del ned...


    Hvor længe lod du den køre?


    Min der også kørte med en bilradiator, kørte 24/7..

    Lian Li V2000B - HX1000W
    DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
    6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
    Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
    måske en MD20 til salg


  • Du skal regne med at Radiatoren er har samme areal som siden på et midi7mini kabinet og det er ret stort.. Desuden kan der være et par liter alene i radiatoren.


    Min max temp på cpuen blev 40 grader, jeg kørte et par timer super pi og spille battlefor middle earth i 4 timer for at stresse systemet og kølingen.


    faktum er at det ikke er så slemt som du får det til at lyde.

    AMD OpteronDual Core
    10x200mhz @ 10x250mhz 1,40 volt
    DFI Lanparty UT NF4 expert ---+--- 1024 mb Mushkin Redline XP4000 /2-2-2- 6 @ 3,2 volt
    Gainward 7800GTX --+-- HDA Digital X-Mystique 7.1 GOLD
    2 x Maxtor DiamondMax 10 250GB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SimonSKAT
    Hvor "små" fåes de der kølere, vil det være muligt at få en presset ind i mit chieftec fulltower kabinet ?


    de kan fås og købes i forskellig størrelser. det er normalt de er omkring 30-40 cm i højden og bredden hvis vi taler om bilradiatore. Har selv lige købt en radiator idag til 200kr som var i perfekt stand og skal testes imorn..


    Jeg har selv et chieftec fulltower og vil mene det ikke er en god ide at sætte sådan en fætter ind i kabinettet.. Min skal monteres på siden.

    AMD OpteronDual Core
    10x200mhz @ 10x250mhz 1,40 volt
    DFI Lanparty UT NF4 expert ---+--- 1024 mb Mushkin Redline XP4000 /2-2-2- 6 @ 3,2 volt
    Gainward 7800GTX --+-- HDA Digital X-Mystique 7.1 GOLD
    2 x Maxtor DiamondMax 10 250GB

  • okay tak skal du have.
    det er lidt ærgeligt den ikke kan være inden i, men skidt pyt... får den selv gratis da jeg arbejder på et værksted hvor vi har nogle fuldtfungerende liggende vi ikke skal bruge...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SimonSKAT
    okay tak skal du have.
    det er lidt ærgeligt den ikke kan være inden i, men skidt pyt... får den selv gratis da jeg arbejder på et værksted hvor vi har nogle fuldtfungerende liggende vi ikke skal bruge...


    kan du ikke tage en radiator fra en Aprillia Ditech????

  • Jeg har selv lavet noget passivt, dog lidt anderledes


    [Blocked Image: http://www.hardware-test.dk/oc/img/users/2581_05.jpg]


    [Blocked Image: http://www.hardware-test.dk/oc/img/users/2581_06.jpg]


    [Blocked Image: http://www.hardware-test.dk/oc/img/users/2581_08.jpg]


    Flere billeder ligger på mit digicam, som jeg ikke lige har adgang til, men hvis det har interesse, så uploader jeg dem gerne i weekenden.


    ps. min vandkøler, er den mælkejunge i kan se til venstre på første billede.


    http://www.christi.hjem.wanadoo.dk/filer/DSCN0074.JPG

  • Hvis man bare skal bruge en radiator kan man jo bare tage en af dem der sidder i varmeapparatet istedet for vandkøleren.
    De er typisk noget mindre.


    edit: men man kan nok ikke bare køre passivt med gode temperaturer mere så, jo.

  • Jeg har kørt med pasiv vandkøling.. temp på de max 42 grader.. det var med en ´120 mm radi + en radi fra en bil.. som var 15*28 cm.. og alt sad inde i mit case.. kørte med en AMD 2500+ 1833@2520 MHz ved 1.800 Vcore.. men nu har jeg ikk et hoved til min newcastle.. så køre med en zalman 7000CU.. :(

    CPU: AMD Newcastle 3000+ 2000@2400 MHz
    Epox 8KDA nForce 250Gb @ VCORE+VDIMM mod
    Grafikkort: Albatron FX5700 256 mb,
    Ram: Mushkin 2*512 PC3200 / 400 MHz
    HD: Samsung SP 160 Gb
    PSU: Chill Innovation CP-400A

  • sidder med en 120mm radiator som jeg fik af en ven... mit kølehoved er meget gammelt og er ikke engang af kobber... det er nok mit kølehoved som er grund til at min CPU ikke er koldere... men min CPU ligger på 36-38 grader ved full load og 30 ved idle..
    jeg har hele mit vandsystem undtagen radiatoren og køleren inde i mit kabinet... kan tage lidt billeder...

  • Så er min radiator blevet monteret på bagsiden af kabinettet og systemet er komplet.


    Max idle på GPU og CPU er 40 grader. Har ikke testet Load endnu, det venter jeg med fordi HSI bridge bliver lidt for varm. Skal have fundet noget godt køling dertil (nogen forslag?).


    BTW, har fået sat UV cathoder i og hældt UV væske i og det er for fedt at se på! Håber andre laver noget lige så fedt med jeres computer eller endda federe for min er blevet lidt sjovere at sidde ved..

    AMD OpteronDual Core
    10x200mhz @ 10x250mhz 1,40 volt
    DFI Lanparty UT NF4 expert ---+--- 1024 mb Mushkin Redline XP4000 /2-2-2- 6 @ 3,2 volt
    Gainward 7800GTX --+-- HDA Digital X-Mystique 7.1 GOLD
    2 x Maxtor DiamondMax 10 250GB