• Jeg overvejer og lave noget med dioder til mit kabinet, men jeg er i tvivl om, hvordan det skal gøres.


    Skal jeg bare via Ohms lov regne ud, hvor mange Ohms modstand der skal på også købe sådan nogen modstande og lodde på?

  • Nu fatter jeg ikke helt dit spørgsmål, men du vil da ikke begynde og lodde dioder fast i dit kabi. ?


    Hvis det er det du vil, så køb nogle dioder istedet, du kan godt købt enkelte dioder, ved dog ikke lige hvordan man sætter dem fast på kabi. for jeg plejer at købe diode rør, der følger noget... noget.. et eller andet, som sidder godt fast :)


    Btw så er det nok i forumet "Casemodding" denne tråd hører hjemme ;)

    Forlovet myrdet over MMORPG
    Onlinerollespil har tilsyneladende farligere bivirkninger end bleg hud og mangel på frisk luft.

  • Nej jeg vil ikke lodde dem fast i kabinettet..


    Jeg skal lodde ledninger / strøm til så de kan lyse, hvordan jeg sætter dem fast i kabinettet bliver nok med noget tape eller sådan noget.

  • Jep ;) Du kan lige så godt lære at bruge ohms lov ;) Jeg kan godt give dig link til et sted hvor den selv regner det ud for dig, men ved det her lærer du mest.


    Og det er jo ikke altid man er online når man skal bruge det.


    U = R * I


    Lad os sige at du bruger 12V og at didoden trækker 20 mA og at dioden skal have 3.2 V for at lyse.


    Derved skal du have et spændingsfald på 8.8 V hen over modstanden. Samtidig ved at du at strømmen (mA) er 20 mA.


    Vi isolerer så R. Således ser ohms lov så ud:


    R = U / I


    Så R = 8.8 / 20 = 0.44 kOhm = 440 Ohm.


    Og så må den helst ikke afvige mere end 5 - 10%, for du kan ikke altid få en der passer lige præcis på.



    Håber det hjalp.

  • Happy


    Jeg kender godt Ohms lov.. ;)


    Jeg ville bare hører om jeg bare skulle regne ud, hvor store modstande jeg skulle købe også lodde dem på dioderne.


    Ellers tak for hjælpen.