Syn på kunst

• Hejhej!
    Jeg er ved at skrive en opgave hvor jeg skal skrive som om at jeg er en rindalist, jeg går ind for realisme og naturalisme mht. kunst. Jeg skal diskutere med en modernist som går ind for expressionisme og neoimpressionisme. Altså, jeg synes kunst skal være harmonisk og ligne det som det skal forestille, hvor min diskutionspartner mener at abstrakt kunst og kunst som fx Christian Lemmerz' fisk i blendere er toppen. Dertil skal jeg skrive hvad "normale" mennesker mener om den slags kunst. Altså fx Christian Lemmerz' fisk, rådne svin i montre. Piero Manzoni som solgte sit eget afføring på dåse, osv. Det jeg så kunne tænke mig var hvis i ville give jeres syn på den slags kunst. Da i jo ser ud som "normale" mennesker :)

- Trine

• Well...hvis det handler om din holdning. Så kan det være svært for os at blande os :)

Personligt bryder jeg mig kun og realisme og naturalisme. Alt det andet abstrakte p*s har jeg virkelig en tynd kop the for. Det meste af hvad man i dag finde rpå udstillinger forestiller kunstneren der har rullet sig i maling + lærred. Det kan virkelig irritere mig, at visse mennesker kan tjene en formue på så billig en måde.

Det er i min (kritiske øjne) ikke et tegn på talent, at lave et klatmaleri der ligner noget der er lavet på 3 minutter og malet med en gaffel.

Da jeg var på Fyns Kunstmuseum for nylig, så jeg en kollektion af John Olsen fra 2001 eller noget. Det hed "gastriske tarmkastninger". Seriøst...hvis det er kunst, at klaske gedetarme på et lærred og en masse maling etc. Så stik dog en 2-årig en pensel og en bøtte rød maling. Sælg lortet for 3 mio. £ og vi er nået lige vidt.

I mine øjne, er sand kunst, og tegnet på talent, når kunsteren formår at skildre virkeligheden på en realistisk måde. Derfra så at skabe situationer man faktisk kan genkende fra virkeligheden. Vil sgu 10 gange hellere læse en billig superhelte-tegneserie, end jeg vil se noget crappy klatmaleri der forestiller....whatever!

Så jow...min holdning til kunst er klar. Det skal forestille noget. Ikke bare være en samling plamager smidt på et stykke lærred.

Hvis det endelig skulle være, så skulle det være for at skabe en stemning/atmosfære. Fx et rum der er malet i forskellige farver, hvor man så selv befinder sig i midten. Det giver et helt andet billede og virkning. Så er det noget andet IMO.

Men det andet der. Picasso-juhu'et. Det har jeg sgu ikke megen respekt for.

Om det så har noget at gøre med, at jeg ikke forstår det. Ja det har vel nok. Men synes stadig det er noget bæh, og at det er billigt sluppet af kunstneren har lavet det.

Ironisk nok ser man ofte, at man sætter elefanter eller orangutanger til at male malerier, der så bliver solgt for latterlige beløber. Meget ironisk...

AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

• Synes det er ærgerligt. At når man er på museum...

Fx hvis jeg blev "equipped" med en 12-tommer sømpistol og fik til opgave at skyde alt det på kunstmuseet, jeg ikke syntes lignede noget, så ville de bagefter ikke kunne tage et eneste af deres malerier ned...eller noget.

AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

• Okay, det sidste der var så en anelse underligt :) Men forstår godt hvad du mener. Der er en ved navn Erik A. Frandsen så vidt jeg husker som lige har udstillet et maleri. Det består af velour hvor der så er nogen skygger på. Han har beklædt et lærred med velour og pisset på det. Og det betrages som kunst. No wonder at de siger at man skal være lidt underlig for at blive kunster :S

• Inden jeg skriver noget.. så vil jeg gøre opmærksom på at jeg intet forstand har på kunst overhovedet.. dvs.. jeg kan da godt sige hvilke ting jeg syntes er flotte og hvilke der er plain ugly.. men måske er det også en form for "forstand".. en mening.. nå anyways.. for mig virker det mere somom at kunstnerne vil fremtvinge en form for reaktion fra folk.. måske en måde at gøre opmæksom på sig selv. Der er ikke nogen tvivl om at de ting der bliver fundet på er lang mere ekstreme nu, end for feks 10 år siden. Der er i hvert fald ikke nogen tvivl om at gutten med fiskene og ham med grisene har fået al den opmærksomhed de kunne ønske sig.

Oprindeligt indlæg af tRuz
    Okay, det sidste der var så en anelse underligt :) Men forstår godt hvad du mener. Der er en ved navn Erik A. Frandsen så vidt jeg husker som lige har udstillet et maleri. Det består af velour hvor der så er nogen skygger på. Han har beklædt et lærred med velour og pisset på det. Og det betrages som kunst. No wonder at de siger at man skal være lidt underlig for at blive kunster :S

Andy Warhol (Andrew Warhola) urinerede også på somme af hans "værker".

Der var også en andne gut. Vist nok fra bet-generationen, der skød på sine malerier med en pistol.

Oprindeligt indlæg af Berleburg

Andy Warhol (Andrew Warhola) urinerede også på somme af hans "værker".

Der var også en andne gut. Vist nok fra bet-generationen, der skød på sine malerier med en pistol.

Så også en slagtet gris i montre! Har også hørt om en kunstner der sked i en dåse og udstillede den :]

Oprindeligt indlæg af Happy^

Faktisk rigtigt ;) For ikke mange år siden blev den smidt ud, da den var blevet utæt :D

havde så hørt den var sprunget i luften pga af JA var hævet pga af varmen fra lysende :D

• Har det ikke mere med forråddelse og gasudvikling at gøre?

Back to topic? :)

• Det med dåsen nævner jeg faktisk i mit indlæg. Som der står hed han Piero Manzoni, han lavede 90 dåser med 30g afføring som blev solgt til en pris hvad cirka den vægt havde været værd i guld. Men, der findes altså stadig nogen af de dåser tilbage. Der står bl.a. en dåse på Herning Kunstmuseum. De har en del af hans værker :)

Det med dåsen nævner jeg faktisk i mit indlæg. Som der står hed han Piero Manzoni, han lavede 90 dåser med 30g afføring som blev solgt til en pris hvad cirka den vægt havde været værd i guld. Men, der findes altså stadig nogen af de dåser tilbage. Der står bl.a. en dåse på Herning Kunstmuseum. De har en del af hans værker :)

Uhm...lækkert.

Tror også jeg vil sælge mit lort når jeg bliver stor.

Det med dåsen nævner jeg faktisk i mit indlæg. Som der står hed han Piero Manzoni, han lavede 90 dåser med 30g afføring som blev solgt til en pris hvad cirka den vægt havde været værd i guld. Men, der findes altså stadig nogen af de dåser tilbage. Der står bl.a. en dåse på Herning Kunstmuseum . De har en del af hans værker :)

Vidste der var en grund til jeg aldrig kommer der *GG*

• Jeg ser godt nok ikke normal ud :)) Men svarer da alligevel - Jeg tror mest af alt at den slags kunstnere er ude på at provokere med sådan noget, og samtidig give folk noget at tænke over...
    Personligt interessere det mig ikke særlig meget - der er i mine øjne ikke noget som helst kreativt over at putte fisk i en blender eller udstoppe en dåse lort...
    Det har et budskab med sig, og er ikke noget der skal "nydes"...

Håber du kunne bruge det til noget :)

Oprindeligt indlæg af Aerial
    Enig ;)

Købte forresten det der + et andet til en tidligere kæreste

Der er vist nogen der har penge nok kan jeg høre. :))

HeHe ... Ej, går ud fra det er en kopi du mener ? ;)

En eller anden dag vil jeg dog godt have en af de Kurt Trampedach originaler jeg kan li, men bliver den dag jeg har hus med hvidt stakit, hund der hedder Holger samt en Volvo .... *G* :crazyeyes: