Design af kølehoved - Ideer og forslag.

Er misundelig.. MEn alligevel får du et par bud på et godt kølehovede. Men lidt opfindsomhed skader ikke, man er efterhånden ved at blive rundtosset pga alle de spiralformede køleblokke..

Nogle fine og anderledes kølehoveder... Problemet ligger bare i de maskiner jeg har til rådighed... Nogle af de hoveder der skal der bruges CNC maskine for at lave ordenlig og det har desværre ikke rådighed over også derfor jeg selv havde tegnet nogle simple design...

Skal lige se om der bliver mulighed for at låne nogle af de større fræsere for bare de ovale cirkler der bliver stort set ikke til at lave ordenligt på de oldnordiske fræsere som vi kører med nu...

Men godt med nogle ideer, og så må jeg lige se hvor meget af det der er muligt...

|^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

Oprindeligt indlæg af Falsk
    Det ligner da en MCX-4000 der er lavet lidt om.

[Blocked Image: http://upit.dk/files/SmallHomemade.jpg]

Højst sandsynligt, har set almindelige køleblokke der er/var beregnet til luftkølfing som blev indkapslet af plexiglas eller lignende materiale. Det skulle også være effektivt, nemt og billigt.

AMD OpteronDual Core
    10x200mhz @ 10x250mhz 1,40 volt
    DFI Lanparty UT NF4 expert ---+--- 1024 mb Mushkin Redline XP4000 /2-2-2- 6 @ 3,2 volt
    Gainward 7800GTX --+-- HDA Digital X-Mystique 7.1 GOLD
    2 x Maxtor DiamondMax 10 250GB

Oprindeligt indlæg af Falsk
    Jeg tror jeg vil gøre det samme med min Zalman CNPS7000 ;)

Yeah!! Gi også min en tur :T

[ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]

[ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

• Eftersom vores lærer som skal godkende det har været syg er det endnu ikke blevet godkendt og derfor ved jeg heller ikke hvilke maskiner jeg kan bruge. Men sad lige og kiggede lidt på hvordan evt. kunne sættes op med de simple designs som jeg har tegnet :

CPU Hoved :
    [Blocked Image: http://www.upit.dk/u/VandNy.JPG
    Ud af dem jeg har kigget på som er realiste at lave for mig, tror jeg dette er hvor jeg får bedst ydelse, ellers skulle det være det som #dkwolf viste en tegning af...

GFX Ram:
    [Blocked Image: http://zfz.com/pictures/jpg/r300/r300wc_023s.jpg
    http://zfz.com/projects.asp?request=r300wc&page=1
    Vil komme til at minde meget om disse skal dog lige have lavet det om til 256mb ram... Nogle bedre bud ?(

GFX Core :
    Her kigget lidt på det som bliver vist i linket ovenfor, eller skulle jeg lave det lidt som cpu hovededet, altså lidt i denne stil :
    [Blocked Image: http://www.pc-modd.dk/Cart/images/12213.jpg]

Med dette vil der blive en hel del studser, 9 styks... Overvejer så lidt hvordan det skal prioteres, altså hvad der vil kræve mindst køling-
    Pumpe -> Radiator -> CPU -> GFX Core -> GFX Ram -> .... Er det helt tosset..

Ser alt dette helt forkert ud, eller hvad har i at sige til det. Alt er bare ideer så bare sig hvis det er helt hen i vejet, eller forbedringer / ændringer..... Regner med at bruge en 2*120mm radiator lige pt.... Tegner lige lidt videre i paint med hvordan slangerne skal gå, men bare sig hvad i syntes.... Stort set alt info kan bruges, eftersom jeg ikke har den store erfaring med dette.

Prøvede lige hurtig og tegne det i paint... Nu skal i ikke tage jer af størrelses forhold osv. eftersom det bare er meget hurtigt lavet + De studser på GFX vil sidde neden under hinanden... Vil det skabe for lidt flow med de y-forbindelser, eller er det helt i skoven.

|^|Dell Inspiron 6400

Rettet en gang, sidst af Henrik- ().

• Slet ikke nogle forslag, eller ser det ganske fornuftigt ud ?( Overvejer om man skulle køle GFX mem inden core eller hvilke af de to der afgiver mest varme.

Håber vores lærer er rask i næste uge så jeg kan få at vise om det overhoved er muligt at fræse små spor og evt. hvor små de kan fræses til fx. cpu hovedet...

Sidder lige og prøver at få de GFX ram blokke til at fungere med mit 256mb - En skam man ikke har et 128mb lige nu eller bare et kort som ville OC ordenligt ;( ...

|^|Dell Inspiron 6400

Oprindeligt indlæg af Henrik-
    Slet ikke nogle forslag, eller ser det ganske fornuftigt ud ?( Overvejer om man skulle køle GFX mem inden core eller hvilke af de to der afgiver mest varme.

Håber vores lærer er rask i næste uge så jeg kan få at vise om det overhoved er muligt at fræse små spor og evt. hvor små de kan fræses til fx. cpu hovedet...

Sidder lige og prøver at få de GFX ram blokke til at fungere med mit 256mb - En skam man ikke har et 128mb lige nu eller bare et kort som ville OC ordenligt ;( ...

at køle gfx ram er noget af en udfordring.. men hvis du abserlut vil skal de nok før core.
    og design på cpuhovedet er bare på den anden side af helt perfekt. husk at der skal være en spalte i den midterste studs - hold dig til ca 4 mm spaltebredde.

• har lige et forslag til dit CPU hoved, det er egentlig dit kølehoved med en lille ændring. ved ikke om det er bedre da jeg er totalt newbie inden for sådan noget, men kunne forestille mig at vandet lettere ville komme ud til de køleribber som er længst væk, og som vi jo alle ved er det godt med så stor en overflade som overhovedet mugligt:

Barton 2500+ - Abit NF7-S - MSI 6600GT
    2*256MB kingston HyperX 3500 - 120GB maxtor 8MB
    Plextor DVD sort - Chieftec dragon midi sort
    SLK 947+92mm - Arctic Cooling NV silencer 3 - Zalman NB47J

at køle gfx ram er noget af en udfordring.. men hvis du abserlut vil skal de nok før core.
    og design på cpuhovedet er bare på den anden side af helt perfekt. husk at der skal være en spalte i den midterste studs - hold dig til ca 4 mm spaltebredde.

Det med køling af gfx ram er heller ikke sikker ligesom alt det andet heller ikke er 100%.... Tager nogle af disse tegniinger med i skole imorgen og så må jeg se hvad min lærer siger til det hele og hvor meget han syntes kan være realistisk at nå på den tid vi har.

har lige et forslag til dit CPU hoved, det er egentlig dit kølehoved med en lille ændring. ved ikke om det er bedre da jeg er totalt newbie inden for sådan noget, men kunne forestille mig at vandet lettere ville komme ud til de køleribber som er længst væk, og som vi jo alle ved er det godt med så stor en overflade som overhovedet mugligt:

Fint forslag - Er selv begynder inden for vandkøling, og er skam ikke bedre til det selv også derfor jeg spørger herinde....

|^|Dell Inspiron 6400

• I tidernes morgen da jeg bla. læste meget på overclockers.com om vandkøling læste jeg bla. at turbulens i kølehovedet ville give bedre køleevne.

Jeg tror ikke at du mærker forskel på ram->GPU eller GPU->ram. Jeg kører selv med cpu->nb->gpu->radiator..og ingen af mine temps kommer over 40 grader (1x120mm på radiator som kører 5 volt)
    Rammene på grafikkortet er passivt kølet, så hvis du ser det som en stor udfordring at køle rammene så lad være og bruge nogle aluminiumsblokke eller lignende (medmindre du vil OC gfx extremt)..

AMD OpteronDual Core
    10x200mhz @ 10x250mhz 1,40 volt
    DFI Lanparty UT NF4 expert ---+--- 1024 mb Mushkin Redline XP4000 /2-2-2- 6 @ 3,2 volt
    Gainward 7800GTX --+-- HDA Digital X-Mystique 7.1 GOLD
    2 x Maxtor DiamondMax 10 250GB

Jeg tror ikke at du mærker forskel på ram->GPU eller GPU->ram. Jeg kører selv med cpu->nb->gpu->radiator..og ingen af mine temps kommer over 40 grader (1x120mm på radiator som kører 5 volt)
    Rammene på grafikkortet er passivt kølet, så hvis du ser det som en stor udfordring at køle rammene så lad være og bruge nogle aluminiumsblokke eller lignende (medmindre du vil OC gfx extremt)..

Okay, havde heller ikke regnet med at forskellen på om core eller mem kom først ville betyder det store....
    Har godt nok også overvejet at bruge 2*single 120mm radiatore istedet for en dual 120mm, men rent ydelses mæssigt er det hvis begrænset hvor meget det giver og prismæssigt er det noget dyre.

Af materiale regner jeg stærkt med at bruge kobber til hoveder og studser, men kommer an på hvad skolen kan fremskaffe... Men nu må jeg se hvad min lærer siger til det hele og om det overhoved kan blive til noget...

Edit: Vil noget i denne stil være bedre som CPU Hoved ?

[Blocked Image: http://www.customcooledpc.com/myWB/017/001.jpg
    http://www.customcooledpc.com/rt.php

|^|Dell Inspiron 6400

Rettet en gang, sidst af Henrik- ().

• som sagt, det du selv har postet er perfekt, ud over at den midterste studs skal lukkes så der kun er en spalte på ca 4mm på tværs af ribberne. dette giber god turbulens over coren, turbulens mindsker det lag af stillestående vand der altid er op ad en flade. det isolerer en anelse, derfor vil du af med det. Det du har tegnet er ligesom WhiteWater.
    hvis du køler dine ram på gfx mener jeg det er vigtigt at have rammene før core, fordi de ikke er ligeglade om de køles af vand der er 40 eller 50 grader.
    Desuden vil jeg sætte radi lige før pumpen da det giver et mindre trykfald, og trykket skal udnyttes i cpu-hovedet.

som sagt, det du selv har postet er perfekt, ud over at den midterste studs skal lukkes så der kun er en spalte på ca 4mm på tværs af ribberne. dette giber god turbulens over coren, turbulens mindsker det lag af stillestående vand der altid er op ad en flade. det isolerer en anelse, derfor vil du af med det. Det du har tegnet er ligesom WhiteWater.

Takker for forklaringen ;) Havde lige overset det med den miderste stud, men kan godt se om det har sin betydning, så søgte også lige lidt om det og fandt det WhitwWater og hvordan det var lavet -
    [Blocked Image: http://www.ocshoot.no/water/ww/wwn.jpg]

hvis du køler dine ram på gfx mener jeg det er vigtigt at have rammene før core, fordi de ikke er ligeglade om de køles af vand der er 40 eller 50 grader.
    Desuden vil jeg sætte radi lige før pumpen da det giver et mindre trykfald, og trykket skal udnyttes i cpu-hovedet

Okay.. Det med om core eller mem skal først vil jeg lige prøve og kigge lidt nærmere på, men ellers ville det så blive :

Radi -> Pump -> CPU -> GFX Mem -> GFX Core - Radi ->

|^|Dell Inspiron 6400