NB temp med vandkøling

• Jeg har nu fået installeret mit vandkølingsset, og det fungerer fantastisk. Dog har jeg ét lille spørgsmål ang. temperaturen på Northbridgen, siden den konstant ligger omkring de 32 grader, mens CPUen kun er 25 grader. Selvfølgelig er der en hvis forskel på kølehovederne, men jeg synes stadig, at 32 virker som lidt meget, når den er vandkølet, siden jeg mener at den lå omkring de 29 grader ved luft. Jeg er bange for, at jeg har placeret "rammen", der skal beskytte chippen, lidt skævt så den er kommet mellem chippen og kølehovedet. Håber I kan hjælpe :)

Det skal lige siges, at den er OC'et til 3,75 Ghz lige pt.

Oprindeligt indlæg af GrillRotten
    Hvorfor overhovede køle NB´en med vand når det kan klares passivt UDEN problemer ?... Det er jo kun en ulempe at gøre det så ...

Fordi slanger er pæne :T

Lian Li V2000B - HX1000W
    DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
    6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
    Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
    måske en MD20 til salg

Hvorfor overhovede køle NB´en med vand når det kan klares passivt UDEN problemer ?... Det er jo kun en ulempe at gøre det så ...

Efter jeg har fået vandkøling, er mit airflow blevet betydeligt dårligere. Plus at der fulgte en NB køler med i det set jeg købte 8)

Oprindeligt indlæg af Bullfaegter
    Jeg har nu fået installeret mit vandkølingsset, og det fungerer fantastisk. Dog har jeg ét lille spørgsmål ang. temperaturen på Northbridgen, siden den konstant ligger omkring de 32 grader, mens CPUen kun er 25 grader. Selvfølgelig er der en hvis forskel på kølehovederne, men jeg synes stadig, at 32 virker som lidt meget, når den er vandkølet, siden jeg mener at den lå omkring de 29 grader ved luft. Jeg er bange for, at jeg har placeret "rammen", der skal beskytte chippen, lidt skævt så den er kommet mellem chippen og kølehovedet. Håber I kan hjælpe :)

øøhh... Der må være FUCKING koldt hjemme hos dig...

Du kan ikke køle noget ned med rent vand eller luft under din luft temperatur... Den er varmere ind i kabinettet end ude i værelset... Dvs der må da være en 17-18 grader på dit værelse hvis din CPU er så lav??

Er du helt sikker??? Lyder som en fejl...

• Igen Asus kontra Abit temperature!

Asus = for lav
    Abit = For høj!

Oprindeligt indlæg af Nosfer@tu

Igen Asus kontra Abit temperature!

Asus = for lav
    Abit = For høj!

Ja men stadig 25... SÅ meget måler ASUS ikke forkert...

Normalt ligger GOD vand på en 32C idle... Så en avg vandkøling er vel en 35-40

Oprindeligt indlæg af købkøb
    [Ja men stadig 25... SÅ meget måler ASUS ikke forkert...

Hehe, jep, der er pænt koldt på mit værelse, jeg bor nemlig i kælderen. Dog kan jeg da ikke benægte at Asus Probe måler forkert.

• ha ha. Tænk tænk!

Temperatur måleren som står for din NB. Er nok slet ikke i nærheden af din NB. Kig selv i din manual. Der kan du sikkert se dens placering.
    Det er den ikke på min. Der sidder den ved siden af min AGP port. Så du skal slet ikke gå efter den. Gør som mig. Monter en temperatur før på NB'en istedet.
    Aflæser jeg via BIOS er NB'en 32 grader.
    Men den er kun 28.

[Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

Oprindeligt indlæg af SShadowS
    ha ha. Tænk tænk!

Temperatur måleren som står for din NB. Er nok slet ikke i nærheden af din NB. Kig selv i din manual. Der kan du sikkert se dens placering.
    Det er den ikke på min. Der sidder den ved siden af min AGP port. Så du skal slet ikke gå efter den. Gør som mig. Monter en temperatur før på NB'en istedet.
    Aflæser jeg via BIOS er NB'en 32 grader.
    Men den er kun 28.

Ahh.... Så giver det mening! For mit airflow er lige til skralderen.

• Hehe, det er rigtigt nok det med at sensoren ikke sidder på selve chippen. Jeg har selv vandkøling og det køler min NB fint, her for nylig satte jeg så en 120 mm til at køle mine mosfets og så faldt min NB Temp med omkring 5 grader mens CPUtemp var den samme..

AMD OpteronDual Core
    10x200mhz @ 10x250mhz 1,40 volt
    DFI Lanparty UT NF4 expert ---+--- 1024 mb Mushkin Redline XP4000 /2-2-2- 6 @ 3,2 volt
    Gainward 7800GTX --+-- HDA Digital X-Mystique 7.1 GOLD
    2 x Maxtor DiamondMax 10 250GB

Hmm, mit vand er DÅRLIGT i forhold til hans og min idle er 8 grader over rum-temp når cpu afgiver ~100w, så kan det da fint passe med at hans kun er ~5 grader over rum-temp.

Graderne er ikke målt med mobo.

For mit vedkommende er det ganske vigtigt med vand på NB. På IC-G kortene sidder der en djævel af en lille blæser der larmer helt ulideligt :(

Oprindeligt indlæg af Bullfaegter
    Jeg har nu fået installeret mit vandkølingsset, og det fungerer fantastisk. Dog har jeg ét lille spørgsmål ang. temperaturen på Northbridgen, siden den konstant ligger omkring de 32 grader, mens CPUen kun er 25 grader. Selvfølgelig er der en hvis forskel på kølehovederne, men jeg synes stadig, at 32 virker som lidt meget, når den er vandkølet, siden jeg mener at den lå omkring de 29 grader ved luft. Jeg er bange for, at jeg har placeret "rammen", der skal beskytte chippen, lidt skævt så den er kommet mellem chippen og kølehovedet. Håber I kan hjælpe :)

Synes ikke det er specielt voldsomt koldere idle med vand på, men forskellen mærkes jo oftest når man banker op i et spil. Hvor man på luft kan opleve store spring mellem idle og load , kan man med vand være heldig at holde den på ganske få grader.

Har min på 42º / 45º

• Køling af Northbridge er altid vigtig hvis man vil overclocke. Den giver nogen gange op før CPUen gør det. Dog er NB på de fleste mobos åndsvagt placeret lige på af grafikkortets "bagside". Det gør at varme fra kortet kan påvirke NBens temperatur. Hvis ikke man OCer, så har man ikke brug for aktiv køling på NB. Så længe man er under 50c, så er det blot et tal man sidder og jagter. Med mindre man vil OC like hell... Intet kan blive for koldt der :]

Vi kan diskuterer det her fra nu af til næste år uden at blive enige. Men du VIL bare have ret, hvilket irriterer mig grusomt.
    Min ligger på 25 idle, med et Swiftech MCW6000 på - målt med digitaltermometer på HS....

Oprindeligt indlæg af Maverick

Blæserstyring kan være svaret :D Jeg har sat både NB og OTES på min SB II og skruet helt ned.

Hehe, jeg har bare valgt den lette og billige løsning og pillet blæseren af den originale NB-profil. :))

Corsair Carbide 500R Black - Corsair CX600M
    ASUS Z87-K (C2) - i5-4670K
    Crucial Ballistix SP 1600MHz CL9 16GB - ASUS GTX 770 OC
    Samsung 840 Pro 256GB SSD - 2x500GB Seagate SSHD
    Logitech diNovo Edge Bluetooth - Logitech G500
    Dell UltraSharp 2407WFP - Dell UltraSharp 2007WFP