Norton ghost

• Jeg har hørt en del snakke om at istedetfor at formatere kan man gøre følgende:

Ren installation af f.eks XP installere de programmer man bruger lave sine ændringer, opsætninger og opdatere gøre alt klar på pc.

Derefter tager man et image med Northon ghost og brænder ud på cd.

Næste gang indlæser man så bare det image istedetfor den langtidskrævende formatering.

Er det lige så effektivt som en formatering, og kan man brænde det image ud på almindelige cd`er eller skal det være på DVD?

• Hvis du vil indlægge/genlæse en ghost/et image til din harddisk, så skal du bare formatere først. Herefter indlægger/genlæser ghosten/imaget ned på din harddisk og vupti, windows kører igen.

Din ghost/dit image kan sagtens ligge på harddisken. Bare et andet drev end det drev, som skal overskrives.
    Dvs. at hvis du ønsker at tage backup af drev c, så ligger du den backup på drev d eller lignende. Du kan også ligge den på en cd eller dvd. Men harddisken er det nemmeste og hurtigste.

Og nej, det er ganske lovligt. Det er bare at tage backup. Som at lave en kopi af en fil (som selvf. er lovlig).

• Det smarteste er at bruge HD (som skal være FAT32)
    Hvis det er Ghost af XP + programmer, kan det ikke være på én CD!
    Det er ikke nødvendigt at formaterer!
    HAr brugt Ghost de sidste par år og det sparer en for masser af bekymringer.
    Bare det med at skulle tage beslutningen om at man vil ligge XP ind på ny..er ikke noget problem...det tager 12 min med mit det største image.

• 1: man behøver ikke formatere inden. for ghost overskriver partitions oplysningerne ( det samme som en format /q )

2: med det nye ghost 8.0 kan man aflæse ntfs drev og gøre inde fra windows af

3: nej det er ikke ulovligt da det er en backup man laver

4: du kan sagtens bruge alm cd skiver. norton ghost har en indbygget brænder funktion som også virker i DOS og er der ikke nok plads spanner den bare imaget til flere diske

5: med ghost exploere som også ligger på ver 8.0 kan man extracte filer ud fra et ghost image (kan ikke huske om man kan det på tidligere ver.)

• btw glemte lige. hvis du ripper alle de uoverflødige ting fra eks xp kan det næsten være på en cd. laver man så en bootdisk med smartdrive drivere på og smider de rigtige parametre på sine cdrom drivere så er det hurtigere end fra en harddisk. ved ikke helt hvorfor. for det burde at være omvendt men det er det ikke ved mig

• Hey tweakere...

jeg sidder i den situation at jeg tror min HD er ved at stå af(laver meget ubehagelig lyd under opstart), og jeg vil meget nødig miste alt hvad jeg har liggende.

Er det muligt at købe ny HD, imens den gamle stadig lever, og så Ghoste hele den gamle over på den nye. Sådan at man faktisk ikke ser nogen ændringer når man starter op med den nye HD?? Har hørt at den HD man køber skal have nogenlunde samme størresle som den gamle, før programmet kan finde ud af det. oprette den automatisk også de eksisterende partitioner (c og d)??

Håber nogen kan hjælpe.

Harddisk crash => :ban:

• det kan du godt ude problemmer osse selv om den nye hd er en 200 gb og den gamle er en 30 gb gost finder selv ud af det :) så det er der ikke nogle problemmer i :)