Når man er doven og har lamelgardiner

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Grus
    Jeg er imponeret! Det er virkelig en steneropfindelse der ka bruges til noget :D
    Det ser satme godt ud Hans! Keep on going. Hva har du ellers lavet af finurlige tingester?


    Takker. :D


    Tja, hvad har jeg lavet.


    Elektronisk tænding til min knallert engang.
    Automatisk vandbehandlingsanlæg til blødt vand til mine diskusfisk.
    Dem har jeg så ikke mere. Det blev for dyrt.
    Akvariecomputer og elektronisk temperaturstyring med lcd display til akvarier og endda et til en rugemaskine til en ven... :))
    Lysdæmper til 3 lysstofrør over et akvarie med sol op og nedgang.
    Elektrisk hegn til at holde hunden inde i haven.
    9 kanals lysshow styret af en Commodore 64 og selvfølgelig med mikrofon indgang... :))
    Diverse strømforsyninger deraf også switchmode.
    Min loddestation som består af en 50W Weller loddekolbe og en dobbelt 4 Amperes strømforyning til eksperimenter. Der er Led display og strømbegrænser indbygget i den. ;)


    Jeg har gang i et andet projekt også.
    Via parallelporten kan jeg styre 32 udgange og 20 indgange med dette print. Det kobles til flere print, hvor et af dem har 32 røde og 20 grønne 3 mm lysdioder. Et andet print har 32 relæer, som kan trække 220V og 16 Ampere. Med andre ord jeg kan tænde og slukke for 32 stikkontaker, hvis jeg vil og det er fra computeren jeg kan gøre det. ;)
    Printet ser sådan ud. Det har jeg fået lavet i Belgien og så selv sat componenter på. ;)
    Jeg skal så lige have fundet ud af hvordan man styrer parallelporten via Java.

  • Ser rigtig godt ud - Flot stykke arbejde.

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm


  • du burde jo få "opfinderprisen" :D


    jeg er satme imponeret Hans! anede ikke du havde de evner :D


  • Det har vi faktisk også lavet i et projekt i skolen, her inden sommerferien. Det var dog begrænset til 6 udgange..



  • Arrrrrrrrrh lad vær - en tandrem er da nemt nok - Det med hesten er måske meget klogt - På den anden side kunne det jo være den kom slæbende med et par gode store stege..... :crazyeyes: :dance:


  • du burde få en speial rank herinde, som hedder "The inventor" 8)

  • Quote

    du burde få en speial rank herinde, som hedder "The inventor" 8)



    Hmmmm - kan gå med til : The Nerdy Jut Inventor......hæ hæ.... :T

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af noxon


    Det har vi faktisk også lavet i et projekt i skolen, her inden sommerferien. Det var dog begrænset til 6 udgange..


    Jeps... jeg mangler bare lige at få sat printet til resten af møget, og så skulle det gerne virke... det er dog langtfra så avanceret som dit Hans, men jeg ka da lige poste nogen pics når jeg har fået lortet til at fungere.


    Det skal iøvrigt lige siges at programmet jeg har, er programmeret i C af en af mine kammerater der har lidt styr på det. :)

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Try-this
    du burde få en speial rank herinde, som hedder "The inventor" 8)


    Hi hi... Sjovt du lige præcis nævner det nick. Det har jeg nemlig haft oppe og vende et par gange. :))


    Quote

    Oprindeligt indlæg af WizzarD


    Hmmmm - kan gå med til : The Nerdy Jut Inventor......hæ hæ.... :T


    :)) Kan du så være sød din slambert... *G* :))


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Grus


    Jeps... jeg mangler bare lige at få sat printet til resten af møget, og så skulle det gerne virke... det er dog langtfra så avanceret som dit Hans, men jeg ka da lige poste nogen pics når jeg har fået lortet til at fungere.


    Det skal iøvrigt lige siges at programmet jeg har, er programmeret i C af en af mine kammerater der har lidt styr på det. :)


    Det lyder da interessant. Vil jeg da gerne se nogle pics af. ;)


    Her er lige et pic, med lysdioder på. Der skal driver ic'er i ic soklerne.
    Der er for øvrigt en fejl på printet. De 2 konnektorer sidder lige tæt nok på hinanden, men det går alligevel.
    Jeg havde ikke lige konnektorerne hjemme da jeg lagde printet ud. ;)
    De ekstra huller i printet, skal der ledninger i, som skal føre signalerne videre til relæ-printet.

  • Så kører kasse 1 som den skal. :D


    Jeg har lige lavet en ny frontplade til den.
    Da jeg ikke havde et stykke aluminium på lager, brugte jeg et stykke printplade i stedet for. ;)


    De forskellige lysdioder blinker, når man trykker på en knap og stopper med at blinke,
    når den ønskede handling er udført. ;)


    De 3 knapper for oven, er dem der skal styre kasse 2.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af The Hans


    Det lyder da interessant. Vil jeg da gerne se nogle pics af. ;)


    Så gerne. Jeg lægger dem ud på min webserver efter hånden som jeg når frem i projektet, så i ka se hvor langt jeg er. Det skal lige siges at min webserver kører fra min comp, så den virker kun når den er tændt... hvilket for tiden er ca 12.30 - 02.30


    Enjoy:
    Billeder af strømdims

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Grus


    Så gerne. Jeg lægger dem ud på min webserver efter hånden som jeg når frem i projektet, så i ka se hvor langt jeg er. Det skal lige siges at min webserver kører fra min comp, så den virker kun når den er tændt... hvilket for tiden er ca 12.30 - 02.30


    Enjoy:
    Billeder af strømdims


    Det ser da fint ud. ;)


    Et par spørgsmål:


    Skal der ikke nogle komponenter på printet?
    Det ser ud som om du vil trække relæerne direkte fra computeren ?


    Er du sikker på at de hvide ledninger er trukket rigtigt ?
    Du har koblet dem, så der er 220V på alle 4 stik, når du sætter strømkabel i.
    Fasen skal vel forbi hver sit relæ og så over til et stik?

  • ser kanon godt ud det der... hvor meget har det der paralel port relæ noget kostet... er nemlig lidt intereseret i det, kunne jeg nemlig også tænke mig at lege lidt med.


    ellers kunne man jo også bare købe en PLC, hvis du ved hvad det er... har et par stykker af dem...

    Canon EOS 400D
    Canon BG E3
    Canon EF-S 18-55 (Kit) + EW-60C
    Canon EF 28-135 f/3.5-5.6 IS USM + EW-78BII
    Canon EF 70-300 f/4-5.6 IS USM
    Canon Speedlite 430 EX
    Canon 0C-E3 Off-Camera Shoe Cord
    SanDisk Extreme III 2Gb + SanDisk Extreme III 4Gb

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af MeTriC
    ser kanon godt ud det der... hvor meget har det der paralel port relæ noget kostet... er nemlig lidt intereseret i det, kunne jeg nemlig også tænke mig at lege lidt med.


    ellers kunne man jo også bare købe en PLC, hvis du ved hvad det er... har et par stykker af dem...


    Takker. :D


    Uh.. Jeg kan ikke lige huske prisen på selve printet.
    Jeg mener det var omkring 150 kr. og så kommer og prisen på komponenter oven i. Ved simplere prints laver jeg dem selv (håndtegner). Jeg er ikke gået over til fotoprint endnu.
    Jeg købte 100 stk. 24 V (1 polet, 250V 16A) relæer hos Vejle RC elektronik for 200 kr, så hvis du mangler nogle af dem, så sig til. ;)
    Selve konstruktionen har jeg fundet i en af de Elektor bøger jeg køber i England. De hedder noget med 303-304 osv. Circuits.
    Hvis du er interesseret i link til printet og et diagram til konstruktionen, kan jeg måske godt scanne/grave det frem. Smid en PM hvis du er.
    Jo, jeg kender godt PLC'er. Har selv programmeret nogle stykker, men det er efterhånden evigheder siden. ;)


  • Det er ikke planen at der skal nogen komponenter på. Relæerne styres af 5V som er det der udsendes af LPT porten, så jeg ville da ikke mene det er nødvendigt.


    Mht ledningerne, så er de øverste jordforbindelsen, og så har jeg forbundet den ene stømledning. Den anden kommer til at gå igennem relæ'erne. Jeg vil da ikke mene at en * strøm er nok til at få gang i 220V enhederne som skal tilsluttes? derfor nøjes jeg jo med at forbinde den ene strømledning til relæerne. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl!

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Grus


    Det er ikke planen at der skal nogen komponenter på. Relæerne styres af 5V som er det der udsendes af LPT porten, så jeg ville da ikke mene det er nødvendigt.


    Mht ledningerne, så er de øverste jordforbindelsen, og så har jeg forbundet den ene stømledning. Den anden kommer til at gå igennem relæ'erne. Jeg vil da ikke mene at en * strøm er nok til at få gang i 220V enhederne som skal tilsluttes? derfor nøjes jeg jo med at forbinde den ene strømledning til relæerne. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl!


    Ok, er nok mig, der ikke kiggede ordenligt efter.
    Jeg kunne ikke komme ind og se de billeder nu.
    Jo, en jord og en nul over på dem og så fasen forbi et relæ er rigtigt.
    Det er nøjagtigt det samme man gør i en stikkontakt med jord. ;)


    Hvis du kun vil trække 4 relæer med parallelporten, skulle det nok kunne gå. Jeg sad lige og tænkte på driver transistorer og optokoblere, som man ofte bruger til den slags. De relæer jeg kører med er på 24V ;)


  • Så er jeg jo ik helt galt på den. Men så lige en ting: Hvordan ved jeg hva der er fasen og hva der er nul? eller det er vel ligegyldigt når vi snakker vekselstrøm?


    Billederne skulle ellers være tilgængelige. Tjekkede lige, serveren kører!

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Grus


    Så er jeg jo ik helt galt på den. Men så lige en ting: Hvordan ved jeg hva der er fasen og hva der er nul? eller det er vel ligegyldigt når vi snakker vekselstrøm?


    Billederne skulle ellers være tilgængelige. Tjekkede lige, serveren kører!


    Rent funktionsmæssigt set, er det ligegyldigt om du afbryder fase eller nul. Ved en el-installation skal man afbryde fasen og den sidder altid i venstre ben på en stikkontakt, hvis den, som den burde være, er monteret korrekt. ;)


    Underligt. Jeg får en "The page cannot be displayed"

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af The Hans


    Rent funktionsmæssigt set, er det ligegyldigt om du afbryder fase eller nul. Ved en el-installation skal man afbryde fasen og den sidder altid i venstre ben på en stikkontakt, hvis den, som den burde være, er monteret korrekt. ;)


    Underligt. Jeg får en "The page cannot be displayed"


    Fint nok... så risikerer jeg ikke at futte noget af.


    Mærkeligt at du ikke ka se billederne, hos mig virker det fint, og det gør det tilsyneladende også hos andre... Ka da lige smide et link igen (måske virker det så?):


    http://grus.no-ip.com/pwrbox/
    http://grus.myftp.org/pwrbox/
    http://grus.bounceme.net/pwrbox/


    De skulle alle virke!

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra