M.2 slot virker ikke bedste løsning

  • Jeg har et Msi B550 A-Pro bundkort og da jeg skulle tage cpu kølere af for at opgradere den kom cpuen med


    Efter den episode virker øverste m.2 slot ikke mere, men det gør den nederste, med den i brug virker den sidste lang pci e slot ikke, så jeg kan ikke bruge den pci e 4.0 x4 adapter jeg har købt men ikke fået


    Har 2x 2 tb m.2 ssder og kunne måske købe et usb 3 adapter,case, men ikke sikkert det er så stabilt og hurtigt


    Kan sælge intel ssden og købe en sata ssdm, men vil gerne undgå de ekstra kabler og ved at sælge min m.2 ssd taber jeg lidt selv ved at skulle købe en billig 2 tb ssd


    Hvad gør jeg ? Jeg kan ikke nøjes med 2tb i længden og vil ikke købe nyt bundkort


    Selv om øverste m.2 slot ikke virker og controlleres af cpuen, så lader det til at cpuen virker som den skal

  • Du kan købe en PCIe X 16 M2 RAID controller ,som kan monteres med op

    til 4stk. M2 NVME ,og sætte det til RAID 0. MED 2 stk. M2.Eller RAID 5

    Hvis du har/får flere end 2 M2

    Så kører det både bedre og hurtigere .. :)

  • Du kan købe en PCIe X 16 M2 RAID controller ,som kan monteres med op

    til 4stk. M2 NVME ,og sætte det til RAID 0. MED 2 stk. M2.Eller RAID 5

    Hvis du har/får flere end 2 M2

    Så kører det både bedre og hurtigere .. :)

    Kan jeg ikke hvis jeg skal bruge den nederste m.2 slot


    Nogen har skrevet at det kan være et problem med drev c til hvis den bruges med en pci e slot som hos mig er 3.0 x4

  • Kæden hoppede lige af (JEG ved godt hvordan PCIe kanaler fungerer;) ).Så videre ....HVOR mange PCIe lanes bruger dit grafikkort ? Grunden til spørgsmålet er: Hvis du bruger 16 lanes på grafikkortet så har du kun 4 lanes tilbage til m2nvme og kan derfor kun bruge 1stk. m2 og dine 20 kanaler er brugt .Sætter du en mere m2nvme i :Så skal den dele kanaler med grafikkortet (hak i grafikken)

    Hvis dit grafikkort kun bruger 4 lanes kan du montere 4 stk.m2nvme

    Det ligegyldige 5% Mærker du ikke,i den virkelige verden

    OG :...Med en kontroller der kan køre raid .Så giver du næste generation baghjul !

  • Ok .så du har NVIDIA.. .AMD 7700 serien bruger 8 lanes (Det kan være PCIe 4 eller 5 Men det bliver der ikke flere lanes af ) ..Tidligere AMD kort brugte 4 lanes. så kan du kun køre 1stk. m2 nvme fuld hastighed da alle lanes er brugt

    med mindre du køber en kontroller

  • Ok min fejl kunne ikke finde lane specs på 6700 xt andet end at det skal i en PCIe 16 port

    men nok om det .Der gælder så: det samme for dit kort som NVIDIA .Du har brugt 16 lanes ,og har kun 4 tilbage til m2..så m2nvme kortet til 336 kr.Vil nok være Din bedste hjælp .Ellers må du skifte bundkort & CPU med noget med flere lanes

    (der er 44 lanes (Intel) på den jeg her skriver på)Det giver flere muligheder

  • Kan nok køre den hastighed min m.2 nvme er opgivet til med et B550 bundkort da den køre på chipsettet på den ene og cpuen på den anden


    Jeg ved bare ikke om det er cpuen som kun er 99.8 % iorden eller det er bundkortet, det vil sige et nyt bundkort kan risikere at have sdamme problem fordi det er cpuen.


    Derfor vil jeg undgå en ny cpu (den jeg har er ny men mere end 14 dage gammel) og bundkort.


    Har så følgende muligheder min samsung 970 evo m.2 2tb som drev c, sælge intel ssden og så en 2tb eller 4tb sata ssd eller sælge begge og købe en 4 tb sata ssd og nøjes med en ssd til det hele


    Med det raid kort fra asus vil jeg så ikke max kunne køre 3.0 x4 selv om kortet er x16 ?


    https://www.proshop.dk/Harddis…ER-M2-X16-CARD-V2/2695173