Hvad er mon reglerne for sikkerhed og pålidelighed for fremstillere af autonome fartøjer.
Har lov skabere og offentligheden grund til at stole på sikkerhed og pålidelighed af de autonome køretøjer som testes på gader og veje allerede nu ?
Har de autoriserede stillingstagere (om de findes) kompetencer til at gennemskue
AI og program sikkerheden på de autonome fartøjer.. Eller overlades stillingtagen til sikkerheden udelukkende til fabrikanterne af de autonome enheder ,selv at kontrollere..
og Samtidigt forventes det så at brugere af autonome fartøjer samt øvrige trafikanter skal stole blindt på fabrikanterne .(Det er da aldrig gået godt !)
Her kan trafikstyrelsen så komme ind .Hvis fabrikanterne er villige til at rapportere til denne
om sikkerhed ,pålidelighed og evt .Mangel på samme..
men for at dette kan sig lade sig gøre vil det kræve en endnu ikke eksisterende lovgivning om standarter i programmel ,AI og open source ,som udviklere og fabrikanter typisk ikke vil have interesse i at dele
Kan dette så medføre at trafikstyrelsen vil modtage upålidelige indsendte rapporter omhandlende sikkerhed og pålidelighed ,som de mere eller mindre blindt vil agere ud fra..
Hvor meget vil organisationer presse på for at få autonome køretøjer på gaden snarest så de kan spare chauffør lønninger .Hvor meget vil :lad os sige Dansk Erhverv gøre for at andre traffikanter tager hensyn til autonome fartøjer frem for at de autonome køretøjer tilpasses øvrige trafikanter
Her et eksempel fra : Dansk Erhverv
(Man har haft udfordringer, når en person ikke overholder sin vigepligt ,men krydser direkte ud foran bilen ,der "naturligvis" bremser og giver plads. .Vælger andre personer så også at krydse ,når de ser den første at gå over .Så står vi lige pludselig med en lang kø af biler, der vil vokse så lang tid folk fortsætter med at krydse ud foran den forreste bil..
Hvis folk spekulerer i at bilerne er totalt bundet op af reglerne, så kan de give en masse uhensigtsmæssige situationer .der normalt ikke ville være opstået .hvis bilen var ført af en person ,Det bliver spændende at se hvordan det bliver løst udtaler "Christoffer Greenfort
Chefkonsulent for Dansk Erhverv ")
Tilsyneladende forventer Dansk Erhverv at hvis bilen er ført af En person ville denne ikke standse for en fodgænger eller ??
Eller forventer de at det autonome køretøj ikke skal holde tilbage ,når næste person krydser vejen ..For så vil jeg sandelig ikke håbe at Dansk Erhverv ,får indflydelse på hvornår autonome køretøjer må blive førerløse !!
Samtidig hvis folk ikke må spekulere i, om autonome køretøjer er bundet op af reglerne.
Så bliver det da virkeligt livsfarligt at færdes i trafikken, med autonome biler indenfor synsvidde
For at runde af kommer jeg tilbage til udgangspunktet ...
Om udviklere og fabrikanter Hver har deres eget regelsæt bestemt af bilmærket er det ud for deres betragtninger at bestemme: hvad som er sikkert ,eller burde der være en klar concensus ,For hvis ikke,...
Så vil det jo betyde at at alle andre som færdes i trafiken er bekendt med afvigelserne bilmærkerne imellem, hvilket vil betyde at folk tvunget bruger en masse tid på at tilpasse sig til de enkelte bilmærkers autonome fartøjer, i stedet for omvendt
Samtidig med at programmer til de autonome køretøjer vokser må det også antages ,at disse programmer bliver langt mere uoverskuelige og af denne grund alene ,kan skjule farlig og uhensigtsmæssig programkode (Hvis AI Får gentaget en løgn ofte nok bliver det til en sandhed)Der ud over kommer alt det som kan påvirke enhver computer
Hvad mener i ???