Efter lidt ventetid er jeg igen tilbage med næste del af min serie om retrocomputere. Denne gang vil jeg fortælle lidt om Amiga-serien af computere og spillekonsoller. Samtidig vil jeg benytte tråden til at fortælle lidt om mit eget eventyr med min Amiga 500, og bruge den som eksempel.
Amiga-serien består af følgende desktop modeller:
- Amiga 1000
- Amiga 2000
- Amiga 3000 (fås også som tower)
- Amiga 4000 (fås også som tower)
Der findes her også nogle "opgraderede", men forholdsvis sjældne modeller, fx Amiga 1500
Desuden er der følgende Keyboard- eller minicomputere, hvor maskinen er integreret i et lidt "forvokset" tastatur:
- Amiga 500
- Amiga 500+
- Amiga 600
- Amiga 1200
Og til sidst er der to konsoller, som er baseret på Amiga-hardwaren. Fælles for begge er at de kan udvides til en fuldblodig Amiga computer.
- Commodore CDTV (baseret på Amiga 500)
- Commodore / Amiga CD32 (baseret på Amiga 1200, dog med en ekstra co-processor kaldet "Akiko")
Der er mange gode grunde tilat samle på Amiga-hardware. Udover at være en god platform til spil, er deres elektronik ret simpelt opbygget hvilket gør dem nemme at reparere med loddeudstyr. Selve hardwaren i langt de fleste modeller er også meget fleksibel, og de kan opgraderes rigtig meget.En Amiga 1200 eller 4000 kan fx. opgraderes med acceleratorkort til at blive ca. lige så kraftig som en computer fra starten til midt 2000'erne. Desuden har Commodore 64- og Amiga-verdenen stadig et meget stærkt community, som stadig laver ny hardware og software til platformen, på trods af at Commodore gik konkurs i 1994.
Amiga-serien af computere var meget populær i 1990'erne, og var Commodore's bud på en serie af 16- og 32-bit eferfølgere til deres meget populære Commodore 64 og 128 maskiner.
Amigaen er et godt eksempel på en PC med lidt anderledes hardware end vi kender den fra Intel/IBM-verdenen, hvis arkitektur stadig bruges i moderne computere.
Hvorfor Amiga?
Selv i dag er Amigaen nyttig på mange områder, og større modeller kan, med ekstra hardware, komme op og matche en computer fra midt-2000'erne i ydelse. Vil du spille, er der et kæmpe bibliotek af kommercielle og gratis spil.
Grundet sin popularitet i Danmark, er der også en del interessant dansk spilhistorie at udforske, bl.a. i form af spillene "Guldkorn-ekspressen" og "Oswald på tynd is".
Er du hardware-nørd vil det unikke hardware-design formentlig være interessant for dig. Computerne er meget nemme at arbejde med og vedligeholde, selv hvis du er relativ ny til lodning og elektronik. Desuden er det stadig muligt at få dele, fx. hulprint til Zorro-porte.
For programmører har Amigaen indgange til mange forskellige programmeringssprog, inklusive nogle mere moderne sprog som fx. Python. Med deres begrænsede hardware (7-14MHz CPU og ofte under 8 MB RAM), er hardwaren en prima øvelse i optimering og i at presse så meget funktionalitet ned på så lidt hardware som muligt.
For musikere har Amigaen et væld af programmer og god MIDI-funktionalitet, samt som mange af tidens computere og lydkort, en lidt unik klang.
Selve Amiga-verdenen giver også et godt indblik i en anderledes software- og hardware-platform end hvad vi ellers er vant til i dag. Mange af Amiga's koncepter er siden blevet anvendt i andre slags computere fremadrettet, herunder dele af Workbench-styresystemet.