Opgradering af bundkort og cpu

  • Hejsa tweak folk :)



    Min søn har nogle problemer med hans computer, og jeg har fundet frem til det er hans CPU der er flaskehalsen.. Men så har jeg sgu været ude at gamet i for mange år til lige at kunne finde frem til hvilken CPU og bundkort der passer til hans nuværende setup.


    Tænkte i måske kunne hjælpe mig lidt ;)
    Jeg har opgraderet harddisk og andre praktiske ting - men er lidt bange for at købe det forkerte bundkort eller CPU.
    Jeg har fået lavet et udtræk med hvad der er i maskinen.. (jeg gætter på jeg nok bliver nød til at skaffe nogle nye ram også pga model osv?)


    er det muligt at få et par forslag til hvad man skulle gå efter uden at det skal ændres igen om 1 år :)


    På forhånd rigtig mange tak!

  • det var en gammel svend XD


    havd er budgettet til cpu og bundkort ? for det er lidt det der sætter grænsen for hvad man kan få. du skla nok overveje om det skal være nyt eller brugt. skal det være nyt så skal i nok ud i nye ram også for det der giver mening at købe nyt skal bruge ddr 4 ram :-)


    det samme kan egentlig også siges om brugt der er det bare sjældent at man ka få ram med også :-)


    /dwmc

  • Jaaa, men du er da også en gammel Svend ;)
    haha tiden flyver afsted :P



    Men der er faktisk ikke et budget. Jeg er typen der langt hellere vil bruge et par tusind mere og så ikke skulle opgradere for 1 år.
    Han spiller primært fps som CS go / overwatch...
    han har lige fået sig en ornlig 144hz skærm..


    En ny version i5 eller skal man tage den billigere model af i7?? (Husker ikke versionerne på fem:/)


    Så tænker ram til 1k
    CPU 1400 ish
    Bundkort 13-700 ish.
    Er det helt gal??

  • Det er ikke heeelt forkert.


    Du kan enten nappe noget ala. følgende.


    i5 8400 (6 Kerner, ikke OC - Ellers 8600K for lidt mere)
    2x8GB DDR4 RAM (Omkring 2400-3000Mhz er fint)
    B360 eller Z370 bundkort alt efter om der skal overclockers eller ej.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Det er ikke heeelt forkert.


    Du kan enten nappe noget ala. følgende.


    i5 8400 (6 Kerner, ikke OC - Ellers 8600K for lidt mere)
    2x8GB DDR4 RAM (Omkring 2400-3000Mhz er fint)
    B360 eller Z370 bundkort alt efter om der skal overclockers eller ej.

    Fedt!!! og tak for meldingen!!
    Han skal ikke OC eller noget, men det kan da være det kommer en dag ;)


    Altid godt at komme her ind igen og så er der de gode gamle grever her stadig :clap: :clap: :rules: <3

  • ryzen kunne vel også være en mulighed :-)


    jeg ville nok kigge brugt hvis det var mig :-)
    enten her på tweak eller på hol/hwt

    Kan det betale sig?? :)
    Altså at købe det brugt??


    Og ville det så være smartere at gå efter Ryzen??


    Tænker måske også det er lidt svært at finde lige det man vil ha brugt.. ellers skal man selvfølgelig finde delene og købe hver for sig :)

  • man kan ofte finde folk der sælger cpu og bundkort samlet.


    købte selv et asus mb med en ryzen 1700x for 2500 i starten af i år så jeg sparede 1500-2000+ i forhold til ny pris.
    det er selvfølgelig lidt overkill til dit brug men folk opgraderer tit så der kan absolut være penge at hente.


    der er vel egentlig ikke dens tore forskel i hverdags brug mellem amd og intel cpu'er lige for tiden.


    et nyt ryzen build kunne være noget alla det her


    https://www.computersalg.dk/i/4476214/amd-ryzen-5-2600?


    https://www.computersalg.dk/i/…0-gaming-pro-bundkort-atx


    https://www.computersalg.dk/i/…-tactical-ddr4-8-gb-2-x-4


    Edit; tog alt fra computersalg for nemheds skyld men hvis du kiger dig for så kan du sikkert spare lidt ved andre butikker:-)


  • Jeg tror jeg hopper tilbage til intel igen..
    Jeg har fundet nogenlune samme setup i Intel på komplett..


    Eller er den Ryzen hurtigere end den i5-8500 jeg har smidt på??
    /har vedhæftet et billede af det :)

  • Kan det betale sig?? :)
    Altså at købe det brugt??


    Og ville det så være smartere at gå efter Ryzen??


    Tænker måske også det er lidt svært at finde lige det man vil ha brugt.. ellers skal man selvfølgelig finde delene og købe hver for sig :)


    Man kan ofte være heldig. Jeg gav 2.500 for en i5 4690, med bundkort, 16 GB RAM, og et HD7970. Kan sikkert findes billigere, men jeg havde travlt og skulle bruge det i går

  • Ja...nej...muligvis. Det er svært at vide med sikkerhed.


    Ryzen platformen er pt. på sin anden generation. 300 serien er de "gamle" bundkort (som kan køre Ryzen 2, hvis man først laver en BIOS opdatering) og 400 er de nye.


    Edit: Ryzen's to generationer opdeles i 1000 og 2000 serien. De har ikke nogen iGPU indbygget, som man kender det fra Intel, så du SKAL have et grafikkort sat til, medmindre du køber deres mindre APU modeller som 2200G eller 2400G, som har nogle små VEGA chips.


    B450 vs X470 kan nok nogenlunde koges ned til "bedre OC muligheder og typisk flere porte bagpå og på kortet" i dag. Man kan overclocke på begge chipsæt, og man kan være ude for at et B450 og X470 fra samme producent er næsten 100% identiske udover en eller anden lille ændring såsom en bedre Wifi antenne.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • har været uden for et godt stykke tid selv, og var ved at sidde og checke alt det her ud, med nye og brugte og gamle systemer fra 2 år siden osv.... :) og med alt det her nye rygte rysten lige nu, så har de ikke justeret priserne helt endnu, men sidste års modeller begynder at droppe voldsomt i pris snart, så kan man leve med forrige års modeller kan man snart få en masse gode modeller (også bærbare) der kan køre det meste derude, og til en fornuftig pris.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Tak for de gode svar som er med til at bringe med up to date :D
    Så tror jeg afventer lidt, og nu har jeg lidt nogle udgangspunkter på begge sider så venter jeg lige til okt eller lign på indkøb - ifht justeringer osv. :)

  • i see!! :D tak for tippet det er vildt sprødt!! hvilken ville du så helst gå efter? :D gætter på 1600x er af nyere tek? (har ik lige googlet endnu)


    Samme generation af Ryzen CPU'er (de nye er 2000 serien), men 6 kerner i 1600X kontra 4 i 1400. ^^

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |