Køb af ny gaming pc

  • Hej Tweak.


    Jeg har kigget på forskellige byg selv hjemmesider / hvor de bygger for dig, efter råd her inde om at holde sig fra købe pc'er fra Elgiganten osv..


    Men jeg er meget i tvivl om hvad jeg bør vælge? Jeg gamer en gang imellem, ca et par gange i måneden. Det vil måske ændre sig, nu når jeg får noget bedre gear. Men af den grund vil jeg ikke smide alt for mange penge efter en ny pc..


    Jeg har kigget lidt på denne https://froggaming.dk/produkt/e-gamer/


    Dog med disse opgraderinger:
    I5 - 8600K


    CRYORIG H7 - luftkøling


    16GB 2400MHZ TEAM VULCAN DDR4
    512GB KINGFAST SSD
    1TB HARDDISK 64MB / 7200RPM
    CORSAIR TX650M - 80+ GOLD




    Jeg ender på en pris der hedder 9.515,00 + 100 kr i forsendelse, det synes jeg er lidt i overkanten af hvad jeg vil give, udfra hvor meget jeg skal bruge den.. Har I et bud på hvor jeg skal gå på kompromis? Eller har set et bedre tilbud på en solid og billig pc? :)

  • Vi kan tage den fra en ende af.


    Køling - Her er det meget personligt om man kan holde støjen ud med en stock køler (8600K har ikke en stock køler, så der SKAL du have en anden under alle omstændigheder) H7 er ikke et dumt valg.


    8600K er en lille anelse hurtigere end 8400, men det kommer du nok ikke til at mærke meget til. Den kan overclocke - Men det understøtter dit bundkort alligevel ikke (Det skal være et Z370 chipset for at understøtte det)


    16GB RAM kan give en bedre ydelse i nogle få spil, men langt de fleste har det fint med 8GB - Og det er en af de ting du nemt kan tilkøbe senere hvis behovet er der.


    SSD er lidt det samme. De 120GB er primært til Windows 10 og så et spil eller to. Det er rørende nemt at sætte en ekstra i senere, hvis behovet skulle være der. Som du selv nævner, spiller du ikke meget. Et kompromis kunne være en 240GB, da mindre diske generelt har en bedre pris pr. gigabyte.


    Strømforsyningen er lidt et diskutabelt område. På den ene side er de 550W alt rigeligt til en maskine med større grafikkort end du har valgt, men på den anden side er 650 udgaven mere strømeffektiv, hvilket vil kunne mærkes en smule på el-regningen.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Vil du anbefale at skifte cpu og bundkort ud, Så jeg kan overcloacke den? Og er det svært at overclocke? Hvis jeg har forstået der ret, så er der ingen cd drev i den? Så man skal installere alt via USB eller download, mm. man køber der ekstra? Hvor meget ville man kunne spare på elregning? Noget der kan svare sig, eller skal jeg nøjes med den strømforsyning der høre med?


    Beklager de mange spørgsmål, og tak for hjælpen :)

  • Ærlig talt? Nej - Det behøver du ikke tænke en hel del over.


    Hvad angår Windows installation, så foregår det alt sammen med USB stik i dag. Man henter simpelthen bare et program fra Microsoft's hjemmeside der laver det om til en installationsskive. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Det er mere gamle spil jeg gerne vil kunne spille og gamle Cd/er med billeder osv. Hvor meget jeg får det brugt er usikkert, jeg tænker mere at det er rart at have muligheden for det. Der er jeg nok lidt gammelt dags.


    Men hvis jeg kun bruger min pc engang imellem i nogle timer, behøver jeg så ikke bare den standard strømforsyning? :)