Projekt "Caution! Overclocked" - CrossFire 7970 / X58 Extreme / Xeon / Corsair 800D

  • Hey Tweaks!


    Jeg er igang igen med et skørt byggeri, det er ikke så længe siden jeg afsluttede min Killer Panda PC som har fået enorm interesse her på sitet, men jeg ved faktisk ikke hvor vild den egentlig blev - så må bygge en anden vild maskine, for at kunne sammenligne...


    Jeg kan ikke retfærdigøre at bruge den samme mængde lønkroner på endnu et build, på ingen måde, så istedet er jeg på DBA, eBay, Amazon og den slags og opstøver ældre hardware som engang var fuldstændig vandvittigt, for at se hvordan det egentlig kan måle sig med min 2018 PC.



    Min Killer Panda PC tråd blev efterhånden ret uoverskuelig, det her build lover jeg bliver markant hurtigere og mere strømlignet en process, der er som sådan heller ikke nogen casemods, mere bare at sammensætte nogen ret særlige produkter.



    For at tease en lille smule får I da lige et billede som startskud, der bliver løbene løftet sløret for min plan som dele vælter ind af døren.



    [Blocked Image: http://imagizer.imageshack.us/a/img923/7546/Uyxidg.png]



    Når systemet her er helt samlet, så skal der testes mellem Killer Panda, den her slæde, mit Xeon system jeg bruger til live streaming og optagelser bygget af bad a$$ server udstyr med et dual gpu grafikkort, og til sidst sammenligne med Mini3, min lille bitte maskine bygget af dele jeg på et tidspunkt generelt bare havde i overskud men var for gode til at sælge.



    Jeg lover det skal nok blive rigtig interessant at kigge med, du ser sikkert noget hardware du ikke vidste fandtes eller helt havde glemt alt om. Den her gang skal jeg nok lave Tweak tråden på dansk selvom det er mere besværgeligt.




    :rules:

  • Jeg har idag modtaget den sidste af mine i alt 3 CPUer jeg har bestilt.


    Hvorfor nu 3 spørger du måske - fordi jeg først skal bruge en officielt understøttet i7 920 for at se om mit bundkort har seneste BIOS, og derefter er jeg så ellers i tvivl om en Xeon W3680 eller en X5675 er den bedste OC chip, så endte me at købe dem begge fordi jeg tænkte så kan jeg selv teste det ud.


    [Blocked Image: http://imagizer.imageshack.us/a/img924/9661/0GQgbC.jpg]


    Hvis du skulle vælge en af dem, hvilken en ville du så bruge?

  • Hey Peeps!


    Jeg vil prøve at løfte sløret for 1 komponent hver dag indtil listen er tom.


    Idag: Bundkort!


    Jeg vil som afsløret igår OC så ekstremt jeg overhovedet kan på gamle Xeon chips som egentlig ikke er bygget til at blive OCet.


    Så jeg tænker, ekstrem køling må der til og det bundkort jeg har kunne opstøve med den mest ekstreme køleløsning er Gigabyte GA-EX58 EXTREME


    [Blocked Image: http://imagizer.imageshack.us/a/img921/3285/txLJcg.jpg]



    Jeg forsøger at tage "sexy old school" billeder af de her gamle dele, for at understrege der ikke er tale om ny hardware men mere noget som er i det her tilfælde 10 år gammelt.



    Håber I kigger med en anden dag, vi bygger stille og roligt en ret bad a$$ maskine op her ;)

  • Dagens produkt: Kabinet!



    Corsair Obsidian 800D, købt for 200 kr. inkl. en overraskelse jeg afsløre senere, total vanvittig handel, det her er ikke et FullToxer, eller et MidiTower som de fleste er vandt til, næh - det er et SuperTower! Hvilket betyder det er kæmpe kæmpe stort....


    Læs mere om det her


    [Blocked Image: http://imagizer.imageshack.us/a/img924/5636/f2WhxN.jpg]



    Jeg glæder mig sindsygt meget til at bygge i det, det er et virkelig interesant kabinet med masser af fede små detaljer i konstruktionen som på det tidspunkt var langt forud for sin tid.

  • Det er satme en god handel for 200 kr 😁


    Ja præcist, og vent bare til jeg fortæller resten af historien hvad jeg ellers fik med i samme handel ;)


    Faktisk er der mere til historien som jeg allerede nu kan afsløre, ham gutten der solgte 800D, solgte det primært fordi det fyldte og ikke længere blev brugt - og fylde det kan det! Jeg har ikke bil, så det blev en tur med offentlig transport, men er lidt en udfordring når jeg selv bor lidt ude på landet og sælgeren boede i den anden ende af Sjælland.


    På min tur skulle jeg starte med at bære det i armene ca. 1 km til et tog, blev et par gange undervejs spurgt om det var en højttaler jeg bar rundt på.
    I toget troede en at jeg var på vej på ferie og spurgte om han skulle hjælpe med min kuffert.
    I et andet tog satte en russisk gut sig på det fordi det for ham lignede et møbel man bare kunne sætte sig på, jeg var lige ved at få tæv da jeg bad ham flytte sig, men en hårdtpumpet gut satte sig ved siden af mig og det fik russeren til at slappe af og gå sin vej, tak for det store fyr hvem end du var.


    Så alt i alt, ikke bare på prisen, så har 800D været et meget interessant køb indtil videre.


    :cheers:



    Jeg har lige opdateret skemaet i toppen med de 3 dele der indtil videre er løftet sløret for.

  • Dagens produkt: Strømforsyning!


    [Blocked Image: http://imagizer.imageshack.us/a/img923/9751/BLZdLI.jpg]


    Jeg har fundet det sjoveste og mest seriøse review af den her strømforsyning, se det vanvid Corsair havde gang i her.


    Jeg regner med at lave en "2 for 1 pris" på tirsdag, two for tuesday (ligesom Dominos Pizza), der vil det give mere mening hvorfor jeg skal have SÅ mange watt til rådighed ;)


    ...forresten det her er AX1200 Gold, ikke de nyere i udgaver, den her er med sort/hvid/gul label, ikke sort/hvid/rød eller sort/hvid/blå som vi er vandt til idag

  • Jeg sad lige og tænkte på hvordan var det egentlig jeg gik glip af så meget fed hardware tilbage på det her tidspunkt, sådan omkring 2010-2013...?


    Ahhhh ja! Jeg brugte Mac på det tidspunkt!


    Faktisk lavede jeg 2 Mac builds på det tidspunkt som hist og pist blev ret anerkendte, for det første lavede jeg Black Mini, en sort Mac Mini.


    [Blocked Image: http://imagizer.imageshack.us/a/img923/705/MdGaWQ.jpg]


    Da den blev outdated skiftede jeg den ud med på det tidspunkt verdens hurtigste Mac Mini(faktisk lige lidt hurtigere end MKBHD som ellers dengang lavede en masse støj om han havde verdens hurtigste Mac, det havde han egentlig ikke...)


    Så der gik altså nogen år hvor jeg helt overså PC markedet, men det retter vi op på nu :)



    Følg med imorgen hvor et nyt produkt bliver afsløret på vores lille rejse

  • Det build der står på din signatur, er det helt seriøst det build du bruger idag eller er det et par år siden du sidst opdaterede din sig?
    Tak for at følge med, skal nok blive en sjov rejse :)


    Haha, det er faktisk det jeg har lige pt. :whistling:


    Det fik jeg af en klassekammerat, og har ikke haft stationær i flere år (læs: macbook bærbar)
    Jeg er dog løbende i gang med lidt opgradering, som su nu rækker til
    - Mathias

  • Jeg kan huske dem der! Var det ikke dig der lavede en fed custom udgave med det hele? :D


    Edit: Jo det var! Fede tider. :clap:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • hahahahaha ja det er sgu ikke uden drama at man får sådan et skrummel med offentlig transport XD


    kan også godt huske dine mac builds, de var fede men det var jo så stadig macs XD

  • Dagens produkt: Memory monday! RAM.


    Ikke bare hvilken som helst RAM, men en ret utrolig low budget RAM der kan overclocke ret vandvittigt, forløberen for Samsung B-Die.


    Læse mere om dem her


    [Blocked Image: http://imagizer.imageshack.us/a/img923/7456/3iyeav.jpg]


    Jeg har aldrig haft fornøjelsen af tripple channel RAM før, kun single, og dual - så det næste må vel være jeg bygger et quad channel system...
    Har heller aldrig haft 12GB før, men alt lige fra 64kilobyte (original Commodore C64 var min første computer oplevelse) og op til 32GB har jeg erfaring med, bare ikke 12.



    Opdatere ved samme lejlighed skemaet i toppen så I kan følge med i priserne, RAM koster faktisk næsten det samme som da de blev released pga. den måde RAM priser er idag, og strømforsyning var sindsygt dyr pga mining...



    Følg med imorgen til en "2 for tuesday" deal med 2 produkter.

  • Jeg sidder her og er ved at blive godt og grundigt rundtosset af at kigge på vandkølings udstyr til en dual loop løsning jeg er ved at brygge sammen til projektet her... Havde nær glemt at jeg ville lave en 2 for 1 tirsdag!


    Her får I grunden til jeg skal bruge en 1200 Watt PSU og opfølgningen på hvad jeg ellers fik med for 200kr. da jeg købte mit "nye" 800D:


    [Blocked Image: http://imagizer.imageshack.us/a/img922/4619/MasaBO.jpg]


    I kigger lige nu på 2x Radeon 7970 - fordi jeg da skal køre CrossFire!



    Det ene er et Asus Matrix HD7970 Platinum med gigantisk køler, det andet er lige nu uden køler, men kom med en EKWB full block vand køler sammen med 800D kabinettet!
    Ja, det er rigtigt, jeg fik 800D + et 7970 inkl. komplet køler for freaking 200 kr.!
    Matrix kortet har jeg vundet i en auktion på eBay.



    Det gratis kort skulle virke, han gav mig det fordi han syntes mit projekt lød spændende og han ikke havde noget at bruge det til.
    EKWB køleren er i hæslig stand, så den skal have en ordentlig omgang rengøring inden den er brugbar, men det skal nok blive super sjovt.


    Min plan er at det vandkølede kort skal sidde i et af de første PCIe slots, så den store køler på det andet kort ikke kommer i vejen for noget når der skal CrossFires.



    Følg med imorgen til flere gamle produkter :cheers:

  • Vi nærmer os at der er gået 1 uge med at tage tilløb til det her build, men vi er ikke færdige endnu.
    Det er næsten ligesom jul eller fødselsdag hver dag, der går næsten ikke 1 dag uden der kommer et brev eller en pakke til mig når jeg har gang i et projekt som det her.


    Jeg har idag samlet lidt sammen af de småting der er dukket op de sidste par dage, tilbehør!


    [Blocked Image: http://imagizer.imageshack.us/a/img921/5851/lpHB6q.jpg]


    Der er nogen molex til 3-pin adaptere, nogen 3-pin forlængere, nogen Sata kabler (vent og se, der skal 3 Sata enheder i), en thermal pad til grafikkortene (de kan sikkert sagtens trænge til noget nyt) og 2 forskellige kølepasta der passer ind i aldersgruppen - Zalman ZM-STG1 og Arctic Silver 5. Zalman fordi jeg skal bruge en del når jeg skal skifte rundt imellem de 3 forskellige CPUer og ikke gider bruge noget super duper når jeg ved det kun er for en kort test før jeg finder den CPU jeg ender med at skulle bruge, og AS5 vil jeg bruge når den skal endeligt samles.


    Har helt bevist ikke købt nogen mere nutidige produkter, jeg prøver så vidt muligt at holde mig nogenlunde alders specifik for hvad der kunne lade sig gøre på det tidspunkt.



    Følg med imorgen til flere afsløringer.