Router og Wifi

  • Hejsa herinde på Tweak


    Godt nok længe siden jeg har været her forbi, nå til spørgsmålet.


    Jeg har brug for lidt hjælp til valg af router.
    Jeg har mit internet på kabel her hvor jeg bor og dertil har jeg fået et modem med indbygget Wifi, problemet her ligger i at modemet fungerer som det nu skal men Wifi siden er total kaos..


    Som det er nu med 3 mobiler, 3 tablets og to bærbare samt div på så crasher mit modem/wifi til kæmpe gene for os alle så skal den genstartes alle ting som er på Wifi skal lukkes ned / slået fra, efter 10 min tid så kan man begynde igen med at logge på en efter en...


    Nu vil jeg så have mig en router som der kan håndtere alle disse wifi ting så modem kan være modem og router kan være router


    Hvad vil i anbefale ? jeg er ikke så meget inde i netværk og wifi delen, min PC kører nettet via kabel men de andre her i huset bruger wifi


    Jeg søger en router som er stabil, let og indstille til gaming og som der kan håndtere en masse wifi ting 10+ ting
    så søger lidt råd fra jer herinde :)


    Blackmax

  • Hejsa.


    Jeg har selv været flittig læser/bruger af Tweak.dk men har aldrig fået oprettet en bruger. Så det må jeg så gøre nu, så jeg kan svare på dit spørgsmål.


    og YES hvor er de router fra internet udbyderne dog ustabile..


    Jeg har selv investeret i en brugt Asus RT-AC68U.
    Asus laver stadigvæk firmware updates til den, tros den kom på market første gang i 2013.
    Den har en meget nem User Interface.
    Routeren er udstyret med en dual core 800mhz cpu med 256MB ram. Så der er power i den lille Sa... biip :)
    Og så har den indbygget anti Malware filter og lige det du søger, nemlig QoS. Quality of Service.
    Med QoS kan du vælge hvilke type data pakker der skal have 1. prioritet.
    Jeg har sat min så ledes.
    Gaming
    Video & Audio Streaming
    VoIP and Instant Messaging
    Web Surfing
    File Transferre


    Jeg har intet stabilitet problemer i spil, når ungerne sidder og ser netflix eller på anden måde belaster nettet, med f.eks. med at download noget store filer.


    Du kan læse mere på Asus's hjemmeside.
    https://www.asus.com/dk/Networking/RTAC68U/



    Håber dette kan hjælpe dig lidt på vej. :)

  • Hejsa og velkommen til :)


    Du kan tro jeg kan bruge det til noget, havde også spurgt på facebook forummet hvor jeg blev anbefalet den samme type router og så noget MESH netværk.


    Jeg synes ikke mit behov er så stort at jeg ligefrem skal have små routere i huset for at dække forbindelsen, som det er nu kan mit nuværende modem / wifi sagtens nå ud til alle værelser og ud i haven.
    Det modem jeg er blevet udstyret med er som sådan ganske okay men når man har, remser lige op, 3 telefoner, 3 tablets, 2 bærbare (plus de løse jeg laver for folk), 2 chromecasts, en printer, så mister den lige pusten og går i selvsving.
    Derfor ville jeg kontakte min udbyder og få mit Wifi lukket på modemet og få en separat router som der kan håndtere alle disse wifi inputs så jeg ikke skal rende i pendulfart for at resette og genstarte modemet / wifi forbindelsen


    Flere og flere ting bliver jo wifi baseret og eller bluetooth og jeg vil bare gerne have noget stabilt hvor jeg kan komme hjem og bum så er jeg på wifi og alt kører bare


    Jeg vil hel klart tage en kig på denne Asus router og lære lidt mere om den og se om jeg evt kan finde en brugt, ikke fordi prisen er voldsom på den, men har ikke for mange midler og smide rundt med i forvejen :)

  • Ah det er Facebook diskussionen igen :D


    Det skal endelig ikke forståes som at jeg prædiker for Mesh netværk. Det var mere et spørgsmål om at det føles som en skam at udskifte din Gateway (Routeren) med en ny, hvis den kablede forbindelse fungerer fint, når du kan få et stærkere signal med flere antenner (flere simultane forbindelser) med et dedikeret AP (Mesh eller ej)


    Men prisen er selvfølgelig hovedfokuset i dit tilfælde, så kig priser og se hvad du kan få brugt. Bare sørg for at der er mindst 2 (gerne tre) stærke antenner, og at det understøtter 5ghz og de funktioner du forventer af netværket. :thumbup:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ja jeg oprettede den faktisk først herinde før jeg blev medlem af Facebook gruppen hehe


    altså en ting er at min maskine virker med kablet, men når den går i selvsving går alt ned også min forbindelse på ethernettet.


    Jeg kan godt se det med MESH systemet, men jeg bor i en ret lille lejlighed hvor signalet let kommer rundt så ingen grund til at dele op i flere små enheder når en er rigeligt.


    Det er bare det med at vores ISP har jo fået et skidegodt tilbud på en serie modems som i den forstand også virker upåklageligt, men dens indbyggede wifi er elendig, det går rigtig fint hvis vi logger alt af og feks kun har mobilerne på men som du kan læse længere oppe har vi 10 ting på og flere kommer til og så vil jeg godt bare have at det virker :)

  • Jamen hvis ethernet forbindelsen også ryger fløjten, når der er problemer med det trådløse, så skal du jo helt klart kigge på en router med AP, da du kan risikere at en separat AP med den nuværende Router ikke er nok. (Den missede jeg vist på FB 8| )


    Så er det jo "bare" at ringe din udbyder op og bede dem smide din Gateway (Går ud fra det er Modem, Router og AP i samme boks?) i bridge mode, så den kun fungerer som Router, så du kan koble den egen router på uden at der kommer konflikter ift. til uddeling af IP addresser og NAT. :thumbsup:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ja.. Løsningen er at bede din internet udbyder om at sætte din udleverede kombi enhed (Moden, Router, AP/WiFi) til køre i Bridge mode, så den kun "konvertere" dit kabel forbindelse fra huset og ud i verden(Fiber/Coax/2tråetTelefonLedninger), om til en RJ45 EtherNet stik/kabel inde i huset. Så den ikke router eller NAT'er noget.
    Du får derved fuld kontrol og mulighed for at bruge alle funktioner i din egen/nye router/wifi enhed så som f.eks. Asus RT-AC68U.
    Efter firmware update i Januar, mener jeg det var, understøtter RT-AC68U også MESH (Asus AiMesh).
    Du kan derved opgradere/udvide med en ekstra RT-AC68U og lave MESH netværk, hvis det skulle blive nødvendigt.


    For at give dig en ide om hvor godt wifi'et dækker, kan jeg oplyse at jeg bor lidt ude på landet i et lille hos.
    Jeg har min RT-AC68U stående ca. midt i huset.
    Signalet skal igennem 3 mure, for at komme ud af huset.
    Jeg kan stå ca. 40-45m nede bagerst i haven og høre Spotify på min telefon, koblet på wifi.