i7 7700k høj temp

  • Det er det jo også med den CPU, men undrer mig de ikke kommer med et alternativ mht. køler. Ønsker du AIO, luft eller andet?

    Altså jeg spurgte ham medarbejderen om det kunne være en fordel at opgradere til en større køler m.m og da jeg spurgte hvilken en han kunne anbefale ja så fik jeg ik rigtig noget svar, ikke et konkret svar, men bare at: Det kunne man jo godt gøre. Intet hjælp at hente..


    Altså luft er vel billigere? Men AIO er da blevet så billige nu om dage så de er til at betale?

  • Problemet er ikke så meget monteringsmulighederne, men mere at det ser ud til at det eneste sted dit kabinet indtager luft fra er helt nede foran på kabinettet. 8|

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Har selv lige samlet i7 7700k på z170 bk. Oc til 4.9 på alle core Maks spike temperatur er 84, ret sikker på jeg kan få den ned på de 75 ved at mindske vcore en smule, køre pt 1.320 og har haft den til at køre på 1.300 ved de lavere temperatur, men er ikke færdig med at teste. Jeg har 3 fans i front intake og 3 fans i top "ud" og 1 bagud "ud" . Tænker dit problem løses med frisk luft ind, varm luft ud.
    Hvis du også har et grafikkort der laver varme inde i maskinen sammen med cpu og ikke får skiftet den luft, stiger temperatur og dit grafikkort vil også ned clockradio sin frekvens, nvidia med gpu boost ned clocker sig selv i stepps, 1step er 40grader, 50 - 60 osv. Så få x i dit luft flow.
    Min luft køler er noctua nh d15, ingen aio.

  • Har selv lige samlet i7 7700k på z170 bk. Oc til 4.9 på alle core Maks spike temperatur er 84, ret sikker på jeg kan få den ned på de 75 ved at mindske vcore en smule, køre pt 1.320 og har haft den til at køre på 1.300 ved de lavere temperatur, men er ikke færdig med at teste. Jeg har 3 fans i front intake og 3 fans i top "ud" og 1 bagud "ud" . Tænker dit problem løses med frisk luft ind, varm luft ud.
    Hvis du også har et grafikkort der laver varme inde i maskinen sammen med cpu og ikke får skiftet den luft, stiger temperatur og dit grafikkort vil også ned clockradio sin frekvens, nvidia med gpu boost ned clocker sig selv i stepps, 1step er 40grader, 50 - 60 osv. Så få x i dit luft flow.
    Min luft køler er noctua nh d15, ingen aio.

    Jeg havde godt overvejet den noctua nh d15, men ved bare ikke om jeg har plads? Har plads i højden, men ved squ ikke om jeg har plads til mit gtx 1080? Ville også købe et par ekstra 120mm fans, ihvertfald 1 fra noctua til bagud og måske 2 i front, for at få lidt mere luft ind men ja, min gpu bliver varm, 75 grader

  • Men hvad ville du anbefale? Har haft ringet til mm-vision og brokket mig over det med varmen og de kom bare med kommentaren om at 83 grader ikke var dårligt og det var normalt..


    Så nu er jeg selv nødt til at gøre noget ved det. Hvad skulle jeg mon købe af køler?

    Du skal ikke bare give op og lade dem slippe, ring igen med et forslag om at "deles" om en AIO køler, så du måske kan nøjes med at betale halvdelen af den, eller noget i den stil. Og 83 grader er ret højt ikke ret normalt. Du må argumentere med at de cpuer er kendte for at udvikle meget varme og at din nuværende køler må være får lille / dårligt ydende til den cpu.

    ASUS P6X58D-E + Xeon X5675 @ 4400 mHz

    MSI 1080Ti Armor OC ed

    12 gb Kingston Hyper X

    Samsung 840 Evo 120GB + WD 500 3ABYX

    28" Samsung U28D590D

    CreativeSB Audigy 4 ~ Logitech Z-2300 ~ Kingston Hyper X

    1000W Corsair ~ LianLi PC-P60 Armorsuit

  • Jeg syntes det lyder til du har et dårligt airflow. Du skal have intake og exhaust og de skal så gå modsat af hinanden.
    Jeg bruger eksempelvis 3 fans(2front1bund) til at suge luft ind og så har jeg 1 enkelt blæser til at blæser ud i toppen samt CPU køleren blæser bagud. Dette giver et okay effektivt resultat, men som minimum 2 der suger ind og 1 der suger ud.


    Du skriver noget med den suger luft ind i toppen? Det er allerede et meget dårligt udgangpunkt..

  • Tror din køler er fin, det er bare flow du skal have gjort noget ved, det er meget højt hvis den ikke er oc. Men tror det er manglende flow. Har selv et 1080ti i, sammen med noctua, kan lige smide et billede op.

  • Har høje ram så sat blæserne på køleren til pull pull vs push push.
    Håber du har støv filter foran din in take blæser, ellers kan de købes for ingen penge, du skal sørge for mere luft in end ud, så undgår du støv i kølerne, mere eller mindre. Kan være en god ide at lede efter tilbud på blæser, de 5-6 blæser kan godt koste en halv bondegård. Stativ presserende blæser er bedst, noctua blæser siger mindst, men koster, så hvis du lige som mig spiller med headsæt, så larm ikke betyder noget så kan du købe de billige tilbuds køler, larmer lidt mere, men en del at spare, og når du ser film siger de ikke noget da kølerne ikke arbejder på højtryk, du kan sætte kølerne op til til at køre Maks omdrejninger ved cpu belastning, og lave omdrejninger når den ikke arbejder. Glæder mig til at høre resultatet.


    PS har lige spillet destiny i 2 timer med højeste temperatur på 70 grader peak på 74grader.
    1 times aida64 test 100 %core udnyttelse er cpu 80 grader med peak på 86grader, 4.9 ghz.

  • Jeg har besluttet mig for at købe en NXZT x52. Tænker at sætte den i toppen, da jeg har 240mm plads til den deroppe, så den pusher luft ud der, og samtidig pusher luft ud bagved. Så regnede med NXZT x52 og måske 1-3x120mm fans i front? Kunne det lyde rimeligt?


    Jeg har aldrig bygget selv, men hvad jeg kan i manualen til bundkortet så har jeg cpu fan plug, og fan1 & fan2. Dvs jeg har 1 plug tilbage, men regnede med 2x 120mm. Kan jeg så kun smide 1x 120mm på, eller kan jeg få en samler, så jeg bruger 2 blæsere og 1 stik?



    Edit: Kom til at se denne her: https://www.youtube.com/watch?v=eSOcUnn1mtQ&t
    Er AIO så ubrugeligt med de bivirkninger der han nævner?

  • Fuck it! Køber et andet kabinet! Tjekkede lige for en sikkerhedskyld, og der er virkelig ikke plads til en 240mm radiator i toppen, selvom der står i specs at der er plads til det, ja det er nok, men så kan mit bundkort ikke være der. Det er nok det værste case ever.. Såå.. Hvad kan i anbefale? Så kan jeg ligeså godt køre noget NXZT x62 på 280mm, og skal også have noget plads til intake i front, og stadig være masser af plads :)



    Har kigget lidt på denne her: https://www.proshop.dk/Kabinet…et-Miditower-Sort/2569744


    Så en NZXT x62 i front, og en exhaust i top og en i bund? Kunne det være rimeligt?


    Update: Har bestilt Kabinettet fra tyskland. Ingen har det på lager i sort i Danmark -.-

  • De er også som skabt for hinanden. 340 Elite er et udmærket kabinet - har selv haft det hvide i ca. et halvt år med bl.a Kraken X52. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ja du kan købe kabel så du kan have flere blæser på samme stik. Du kan også have 2x 140mm i front mod 3x120mm. Jeg ville afbestille kabinettet, montere blæser i det gamle og se om det ikke er nok, synes du er på en dyr rejse som byder på meget lidt forandring plus en masse arbejde.... komplette. Dk har tilbud på blæser i dag, elgiganten har vist også lidt i weekend tilbud.

  • Forstår godt din bekymring, men det nu ikke meget jeg skulle af med. Er heller ikke glad for mit nuværende kabinet, så 700kr rammer ikke hårdt i min pengepung :)


    Men hvad med blæsere til exaust? Er det lige meget hvilke nogen det er? Bare det er nogle branded fra nzxt, corsair, noctua osv?



    Har kigget lidt på sådan 2 her: https://www.komplett.dk/produc…-ml120-pro-120mm-blaeser#


    Da jeg så denne video: https://www.youtube.com/watch?v=EpDlYLVYyY8


    Dog er de til high static blæsere, så ved ikke lige hvor gode de er til exhaust

  • Static Pressure fans er bedst til at skubbe luft igennem radiatore og kølere. Jeg ville nok umiddelbart vælge en airflow fan, hvis det er bagpå eller i toppen af f.eks. et S340 kabinet.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Vil tro du skal have stativ preasure, da den skal blæse igennem modstand hele vejen rundt, mener af er til fri passage uden modstand. Måske jeg tager fejl. Du skal gøre op om du vil betale for lydløse blæser, så er det vist noctua, koster en del, kan du leve med larmen når du spiller, evt bruger headset vil jeg lede efter de billigste og dem der laver mest tryk, kan evt bruge edbpriser eller pricerunner til at checke de forskellige.

  • Update.


    Købte et NZXT 340S Elite case + 2 fans, 1x 120mm Be Quiet Pure Wings 3 Silent og 1x i 140mm samme version. Har så smidt dem begge på exhaust, i top og bagpå. Har smidt en NZXT Kraken X62 280mm AIO med push i front.



    Så nu må jeg se hvad testen siger :)


    Prime95 i blend: 50-61 grader, testet i ca, en time. Det er squ ren win win. 2 af kernene ramme lige 62, men det er vidst det. Så har da ihvertfald opnået 20 graders forskel, måske man skulle overveje delid for at komme længere ned? xD


    Fan speed er kun 53% og pump speed 73% - har kun testet i ren performance mode og ikke roddet med det andet. Kan stortset ikke høre blæserne eller pumpen larme heller :)

  • Så længe du er tilfreds er alt godt :b og ja nogle rigtig fine temperature du endte med! Har du så overcl:devil: cket eller?

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb