PC Fryser efter 10-12minutter

  • En af mine venners pc opføre sig underligt og har gjort dette i noget tid, det er dog blevet meget værre nu.
    Han har haft opdateret windows 10 creators efter den konstant spurgte ham om det, og virker som om det er blevet helt af helvede til efter det, men om det har noget med det at gøre er jeg ikke sikker på.


    Fra man tænder pc'en går der lige omkring 10minutter (uanset om man bruger den eller den bare står) hvor alt ser normalt ud, men pludseligt skyder harddisken op på 100% og få sekunder efter fryser pc'en og man kan intet gøre andet end at slukke på knappen, dette sker uanset om man bruger computeren eller den bare står på skrivebord uden noget åbent eller kørende.


    Har forsøgt at nulstille pc'en, gendanne og det virker ikke, er dette en færdig harddisk ?
    Har ikke nogen ekstra harddisk liggende til at prøve med, og lidt spild at købe en ny hvis det viser sig ikke at være dette.


    Hvad har i af bud ?


    [Blocked Image: http://i.imgur.com/MYqMhJw.jpg]

  • Bliver så lidt svært på samme maskine, hvis den hele tiden går ned.


    Det letteste du kan gøre er nok at hive harddisken ud og køre HDtune error testen (Ikke quick) via en anden maskine. Alternativt kan du hente et miniOS og boote fra det, og se om det er stabilt længe nok til at køre testen (tager typisk et par timer). Så slipper du for at åbne maskinen.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • chkdsk er ubrugeligt. Samme med SMART langt hen af vejen. Vil man vide om der er fejl på harddisken, skal den køres igennem et ordentligt program. ^^

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Har nu prøvet at skifte harddisk ud med en af mine SSD harddiske som jeg ved virker.
    Formateret, installeret windows og kun denne harddisk sat til, men den laver samme nummer, så jeg er på bar bund, hvad kan det være ?


    Windows og harddisk er jo så udelukket nu, hvad kan få pc'en til konsekvent hver 10-12minutter at fryse, hvor man intet kan gøre og er nødt til at slukke pc'en manuelt.


    Har ikke andet hardware liggende som jeg kunne prøve at skifte for at udelukke, men jeg aner ikke hvad der er skyld i dette.

  • Hvilken PSU sidder der i maskinen ?.


    Det kan eventuelt være ustabil strøm.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • start med basis hardware test


    ram: metest 86 7.03 ( ikke aelde versioner)
    CPU: Prime95 small ( en times tid)
    load/psu PRime95 blend + furmark



    har du husket at opdater drivers til de nyeste fra chips producentens side af ?