Extrem langsom bærbar

  • Hey


    Efter jeg blev guidet til at købe denne her, hvilket jeg så har gjort..
    denne her:
    https://www.elgiganten.dk/prod…re-vx5-591g-15-6-gamer-pc



    Denne er så bare extrem langsom.. HVilket jeg kan se, da det kun er 5400 rpm.


    Vil høre om nogen har lyst til at hjælpe mig med at finde en SSD.. omkring de 500gb. Dette er fint til mig.. Da jeg ofte blot sletter spil osv.. Ligeledes et extern cd rom drem, så jeg kan få købt mig en win10 og slettet det der er pre installeret fra fabrikken, da den er fyldt med Acer´s bras og ligegyldigt noget..


    På forhånd tak


    Kim

  • Og hvordan ser jeg om den passer? HAr ikke en skid forstand på dette mere.. Intet problem at skifte det, det ksla jeg nok løse.. kan du se noget ud fra det link?
    HVad med et extern cd-rom drev

  • Kan ikke finde noget info omkring tykkelsen, om det skal være 7,5 mm eller 9 mm i din maskine. Skriv til Acer hvis der ikke er nogen herinde, der ved det.


    Har ikke nogen viden om optiske drev. Men vælg du bare et drev fra et anderkendt mærke, så bør du ikke gå helt galt i byen. De koster jo ikke alverden.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Extrem langsomt til hvad?
    En SSD er jo ikke et mirakle kur der goer laintg hurtigere.
    bare inden du fare ud og koeber noget som maaske ikke loeser det du oensker den skal loese.

  • En SSD er jo ikke et mirakle kur der goer laintg hurtigere.


    Summasummarum, OP sidder med en mekanisk HDD,.. En SSD er vel nok den ting i en PC, der har den største hastighedsindvirkning ved dagligdagsbrug.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Yep. En SSD hjælper så utroligt meget på Aspire maskinerne.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Extrem langsom til at reagere.. Tager nok 5min før jeg kan lave noget på den. Bare at åbne min browser, taget 1min før jeg kan noget... og bærbaren er ikke særlig gammel. og faktisk kun lige installeret wow på den.

  • Extrem langsom til at reagere.. Tager nok 5min før jeg kan lave noget på den. Bare at åbne min browser, taget 1min før jeg kan noget... og bærbaren er ikke særlig gammel. og faktisk kun lige installeret wow på den.


    Nu ved jeg ikke om der er installeret alt muligt bloatware fra Acers side? Hvis der er det, så fjern det meste, det bør hjælpe på opstartstiden. En SSD vil dog give et signifikant boost i load-tider.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Jeg har selv solgt og sat næsten identiske maskiner op. Det er primært kombinationen af den langsomme mekaniske harddisk og så alt det bloatware der er lagt ind.


    Dit bedste bud er simpelthen at købe en 240/500GB SSD og smække den i sammen med den mekaniske (Er 99% sikker på du har to 2,5" slots i laptoppen, men du kan jo lige åbne den forsigtigt og checke selv, eller spørge i en butik om de kan hjælpe)


    Windows 10 kan smides på et 8GB USB stik til mindre end prisen på en ekstern DVD læser. Du kan hente en ny Windows installation direkte over på USB nøglen med Microsoft's Media Creation værktøj. :thumbsup:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Her er fremgangsmåden.


    1. Find ud af om din laptop har to 2,5" slots, så du eventuelt kan beholde den eksisterende disk.
    2. Hent Media Creation tool fra Microsoft (google finder det med det samme) og bed værktøjet om at smække Win 10 64bit Home på stikket.
    3. Genstart og hop ind i BIOS / eller brug BOOT MENU hvis den dukker op som mulighed og vælg USB stikket.


    Hvis du kun har den nye SSD i maskinen er det nemt at installere Windows, da der ikke er lavet nogen partitioner eller noget. Du vælger bare den tomme plads på disken og kører videre.


    Har du derimod to diske, ligger der sikkert en håndfuld partitioner på den "gamle" disk, som du lige så godt kan slette. Der ligger bloatware og recovery partitioner fra producenten, samt Windows installations partitioner som du ikke længere har brug for (da installationen laver nye på SSD'en)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Så er ssd og win10 købt
    Dog siger den dette her.
    Når jeg vil installere fra UEFI


    No bootable device. Lige meget hvad jeg vælger at den skal boot fra.


    Nå men vælger så Legacy. Og der lykkes det så at installere Windows.
    Men når jeg vælger den i bios. Siger den så.
    Microsoft recommends executing windows8 and the version above under UEFI boot mode to enjoy the full features.


    Indeed I windows vil den ikke finde min mus. Og føler den frysser. Kan det skyldes at den er installeretil med LEGACY?


    På forhånd tak