3D benchmarking med points

  • Hej folkens, jeg er træt af at bøvle med cracks som i gamle dage.


    Jeg ønsker mig et 3D benchmark program med point system man kan teste 2 eller flere systemer imod hendanden, udelukket på points af en art.


    skal jeg ud og give en H....... mange penge for 3D Mark, eller findes der et gratis alternativ.


    Pt har jeg brugt Heaven benchmark og kigget fps mellem de 2 maskiener mens de kørte det simultant.

  • Du behoever ikke cracks for at bruge 3mark.


    Men her er liste over de 3d benchmarks jeg bruger nar jeg laver undersogelser:


    - 3dmark2001se
    - 3dmark2003
    - 3dmark 2005
    - 3dmark 2006


    - Unigine Sanctuary
    - Unigine Tropical
    - Unigine Heaven
    - Unigine Valley


    - Catzilla


    - Quake 3 Areana Demo
    - UT2004 Demo
    - X2 - rolling Demo
    - Street Fighter IV Demo
    - Lost planet Demo
    - Devil may cry Demo
    - Call of Juaraz
    - Alien Vs Predactor Demo
    - Monster hunter Demo
    - PLA Demo
    - FFXIV Heavesward Demo

  • Takker. En af grundene til at jeg bruger et benchmark tool, er at man kan presse et graffikkort.
    Jeg kan starte den i x tid og lade den stå, og komme tilbage og se om den articfacter eller lign.
    + et point system, så man kan samligne med, får denne maskine cirka de point en lignene maskine ville få, eller er der noget galt ?
    nu har jeg kastet det 3D mark tool på min reserve steam konto, jeg alligevel har på min "låne pc" med diverse gratis spil jeg har kunne skrabe til mig.

  • Takker. En af grundene til at jeg bruger et benchmark tool, er at man kan presse et graffikkort.
    Jeg kan starte den i x tid og lade den stå, og komme tilbage og se om den articfacter eller lign.
    + et point system, så man kan samligne med, får denne maskine cirka de point en lignene maskine ville få, eller er der noget galt ?
    nu har jeg kastet det 3D mark tool på min reserve steam konto, jeg alligevel har på min "låne pc" med diverse gratis spil jeg har kunne skrabe til mig.

    benchmark og stress test er ikke det samme
    bencmarks bruger du til at maale hastighed med. og som typisk gaar det efter at simulere typisk load.
    Stress test gaar efter en worst case scenario mht til load og ikke det samme som i benchmark


    Hvis du oensker et 3d stress test program vil jeg anbefale at hente furmark.
    evt kombiner det med prime95 i baggrund for at udsaette dit system/koeling for max load

  • Nogle gange har man dog brug for benchmark software for at give et realistisk billede på load for at finde fejl - FurMark belaster f.eks. ikke VRAM synderligt meget, hvor langt de fleste grafikkort har fejlen når de begynder at opføre sig sært.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • benchmark og stress test er ikke det samme
    bencmarks bruger du til at maale hastighed med. og som typisk gaar det efter at simulere typisk load.
    Stress test gaar efter en worst case scenario mht til load og ikke det samme som i benchmark


    Hvis du oensker et 3d stress test program vil jeg anbefale at hente furmark.
    evt kombiner det med prime95 i baggrund for at udsaette dit system/koeling for max load


    Der er en en betydelig overlapning mellem software stress test og benchmark software. Begge tester udfra at vurdere og måle maksimal ydelse.


    Stress test software, sigter efter at teste stabilitet ved at forsøge at tvinge et system til at fejle; benchmarking har til formål at måle og vurdere den maksimalt mulige ydelse til en given opgave eller funktion. så ja, der er forskel :-)

  • Nogle gange har man dog brug for benchmark software for at give et realistisk billede på load for at finde fejl - FurMark belaster f.eks. ikke VRAM synderligt meget, hvor langt de fleste grafikkort har fejlen når de begynder at opføre sig sært.

    Jeg har ikke sagt det ikke er brug for det ene fremfor det andet. men det er to forskellige maal.
    Mange benchmarks programmer er ikke saerlig gode stress test programmer pga load fordelingen.
    f.eks er det ikke saarligt godt at stress test diet system med 3mdark eller heaven alene da du kun for er typisk laod for disse to pogrammer. og nar du saa starter et spil eller andet som har et anderledes load kan dit system vare ustabilt.


    Ved brug er korrekt stress test vaerktoej opnaar du en langt stoerre sikkerhed for at din maskine ikke vil crasher efter en succesfyldt test.
    omvendt giver det ikke meget mening at bruge disse programmer som bechmark for ret meget mere en teknisk interesse.
    eksmepeltvis furmark giver ikke saarligt meget infromatino om performance da den ikke tester et typsik laod distributuion eller bruge af funktioner. tilgengalde hamre den din gpu langt mere end noget andet.


    Korrekt furmark ikke tester dine ram paa grafikkorte i standard opsaetning. men det er der saa andre programmer til.
    alt er et sporgsmaal om at vide hvorrnaar du skal bruge en hammer og hvornaar du skal bruge en skruetraekker.



    Dog vil jeg naevne at hvis du saetter furmark korrekt op kan du godt teste dine vram nogenlunde ved at soerge for at din framebuffer optager alt din grafikkort.