Tweak.dk tester Dali Opticon 8

  • [Blocked Image: http://www.tweak.dk/images/2017/review/2921/large_front.png]


    Den danske højttaler producent Dali, behøver vidst ingen videre præsentation. Vi har her på Tweak kigget på en del af deres højttalere igennem tiden, og nu er tiden kommet til endnu et sæt. Denne gang skal vi stifte bekendtskab med Opticon serien, og nærmere betegnet er det topmodellen Opticon 8 der står for skud.


    Læs med når Tweak.dk tester Dali Opticon 8 gulvhøjtalere

  • [Blocked Image: http://www.tweak.dk/images/2017/review/2921/large_front.png]


    Den danske højttaler producent Dali, behøver vidst ingen videre præsentation. Vi har her på Tweak kigget på en del af deres højttalere igennem tiden, og nu er tiden kommet til endnu et sæt. Denne gang skal vi stifte bekendtskab med Opticon serien, og nærmere betegnet er det topmodellen Opticon 8 der står for skud.


    Læs med når Tweak.dk tester Dali Opticon 8 gulvhøjtalere

    Super lækker højtaler har et sæt Dali Opticon 6 men har haft et sæt Opticon 8 som jeg spillede til for Hi-Fi Klubben , Og må sige at der er virkelig er smæk for skillingen med Opticon 8 de fylder dog meget i stuen. Ang. Opticon 6 så spiller de også fantastisk så kan klart anbefalde Opticon serien.

    Bliver ikke mindre fristende med den flotte test.

    Bundkort: Asus M5A99X
    Chipset: 90X/SB950
    Processor: AMD, FX 8320 - 32° idle, 60° load
    Grafikkort: AMD, Asus R9 280X DirectCU II TOP
    Hukommelse: 4*2 Gb Ripjaws 1600 Mhz Cl 7-8-7-24
    Harddisk: SSD Kingston 120 Gb + Seagate Barracuda Green 2TB GB
    Strømforsyning: XFX CORE EDI 650 W


    Win 8,1 Pro 64 bit


    Club 3 D 7950 til salg kom med bud

  • God anmeldelse, der kommer godt omkring det hele. Jeg bemærker dog på billeder, at højtalerne er placeret skråt/direkte mod sweet-spot, hvor DALI anbefaler at de placeres "ligeud". Men jeg tænker lidt det er smag og behag. Bassen føles lidt mere kontant, når højtalerne er placeret skråt. Personligt følger jeg DALI's anbefaling, men det har nok lidt at gøre med at jeg klart foretrækker lige linier, og så må jeg jo gå lidt på kompromis.


    Opgraderede til disse basser for et par år siden, og solgte mine Lector 8. Også et par ganske udmærkede højtalere, der mest af alt er skabt til at flytte luft uden at blive grovkornet som Cerwin Vega. Og mere ville have mere - året efter at Opticon 8 havde indtaget pladsen, begyndte jeg at skæve lidt til Rubicon 8. Men alt må have en grænse og Opticon 8 får mig stadig til at smile bredt, når den tunge rock flyder - så hvorfor lave om på det. Jeg er trofast fan af mine højtalere, som de er nu.


    Basreflekserne er helt korrekt placeret der hvor de præcist skal være. Og formålet med dem er ret åbenlyst. Der er dobeelt gipsvæg bagved dem ind til mit badeværeslse. Der havde jeg en potteplante stående på en hylde på modsatte side af væggen. En kær gæst var så venlig at flytte den, da hun skulle forette sin nødtørft under en Volbeat aften hos mig - den var nær rystet ud over kanten på hylden :D


    Forstærkeren er en NAD C375BEE - alt rigeligt.