råd/tips vedr. køb af ny gamer pc.

  • hej tweakers,
    nu er det blevet tid til at samle en ny spille pc.
    Jeg har foreløbigt kommet frem til nedenstående dele men vil gerne høre jeres mening, er det en fin ssd ift. pris kontra ydelse eller er der bedre valg?
    hvad med rammene? her er jeg i tvivl, jeg er kommet frem til dem ved hjælp af komplett´s ramvælger hvor den finder nogen der matcher bundkortet, er der value for Money ved dem jeg har valgt og bør jeg vælge 4x4 mb. i stedet for 2x8 mb. når jeg ser på bundkortets specifikationer skriver de "Second-generation ASUS T-Topology enables DDR4 memory overclocking to reach new heights: over DDR4-3400MHz with all memory slots populated."
    cpu køleren har jeg valgt fordi jeg kan se at den er populær og ikke så dyr, jeg er dog usikker på hvordan den vil se ud i kabinettet da jeg har valgt et kabinet med glasside, kan i anbefale en pænere løsning? jeg ønsker ikke vandkøling og har ikke planer om ekstrem overclocking, jeg er også usikker på om jeg får plads til 4 ram blokke med denne køler på dette bundkort, jeg har læst at dette er noget man skal være opmærksom på.
    hvad mener i om denne psu?
    jeg har tænkt mig at vente til Black Friday med at købe, så der vil nogle af komponterne nok blive skiftet ud alt efter hvad der er af gode tilbud. Hvis ikke der er nogen ordentlige tilbud venter jeg til Kaby lake kommer ud.
    Alt vil blive købt på komplett.no da jeg er bosiddende i Norge.
    :rules:












    https://www.komplett.no/wishli…3a-4b93-831a-5b53c0fe732c

  • Du er igang med at bygge en high end gaming PC og jeg går med lignende tanker og hermed lidt feedback på dit build. Hardware er til dels subjektivt, så det er selvf et udtryk for min egen holdning:


    Grafikkort og CPU er de to vigtigste komponenter i dit build, der samlet set sikrer dig flest frames i dine spil. Derfor vil jeg anbefale at lægge størstedelen af dit budget dér. Den skærm du har valgt er virkelig lækker men desværre også ret dyr pga det er en IPS og ikke et TN panel. Du kan få en TN skærm med samme stats til billigere penge. De penge du frigør med en billigere skærm ville jeg flytte over i grafikkort og opgradere fra 1070 til 1080. Dit 1070 vil alligevel ikke kunne producere 165 fps i 2560x1440 i nyere spil alligevel, så du ville ikke få fuldt valuta for pengene for din skærm.


    Modargumentet er at du senere kan SLI til 1070, og dermed komme op på 165 fps i 2560x1440 men så tror jeg din PSU bliver en tand for lille, det er i hvert fald tæt på grænsen. Det ville samlet set være en dyrere løsning, dels købsprisen på kortene men også når man medregner det øgede strømforbrug af 2x grafikkort over et par år.


    Samsung 850 EVO er en rigtig fin SSD hvis det skal være SATA, så der skal du ikke være bekymret over noget.


    PSU er umiddelbart god, men jeg ville have valgt Corsair RMi versionen pga mindre støj


    CPU køler EVO212 er fantastisk til prisen, men når man nu bygger high end PC så ville jeg tage Noctua NH-D15s i stedet, den larmer mindre.


    Ram er fine, men mener du kan få corsair 3400mhz til samme pris som også er CL15, så hvorfor ik. Det giver ikke ret mange ekstra fps i spil, vi taler om få FPS til forskel, men hvorfor ik tage det med.

  • DaveP
    tak for tippet :) , den ser umiddelbart ud som et godt bud, jeg vil dog foretrække at købe det hele ved komplett.


    QuintusP
    tusind tak for indsparket, du har ret i at det er en dyr skærm, men jeg har læst at en ips. skærm er flottere i farverne. Min tanke er at jeg hellere ofrer noget mere på skærmen da jeg regner med at skulle beholde den i mange år. jeg kan godt leve med lidt lavere fps. umiddelbart vægter jeg det visuelle højere end fps. jeg er en gammel familiefar der hyggespiller med vennerne i Danmark et par gange i ugen. ^^
    jeg vil dog overveje dit forslag, og måske kommer der et knaldtilbud på en 1080ér :D jeg kunne måske også vælge nogen billigere ram for at få råd?
    dine bud på psu og cpu køler er modtaget og noteret ned. :9xo

  • Alt ser fint ud bortset fra valg af kabinet, altså ikke noget jeg personligt vil vælge. Ud fra de reviews jeg har set så får man ikke særlige meget for pengene, tjek evt. Phanteks Enthoo Pro M (nem at arbejde med) eller corsair 400C medmindre det er must med tempered glass.


    Nederen ved S340 er at du kan kun installere en enkelt fane i toppen.

  • Alt ser fint ud bortset fra valg af kabinet, altså ikke noget jeg personligt vil vælge. Ud fra de reviews jeg har set så får man ikke særlige meget for pengene, tjek evt. Phanteks Enthoo Pro M (nem at arbejde med) eller corsair 400C medmindre det er must med tempered glass.


    Nederen ved S340 er at du kan kun installere en enkelt fane i toppen.

    Til gengæld kan du montere op til 280" radiator (2x140mm) i fronten. De kan også være 120mm (så får du op til 240mm radiator) i stedet for.


    Det er et virkeligt lækkert kabinet at arbejde med - har samlet et par stykker efterhånden. Jeg ville dog kigge på den nye Elite udgave, som har hærdet glas og en pænere finish efter min mening - hvis altså det lige skal være det kabinet. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • GGNEWBIE, mener du at det er et dårligt kabinet, eller mener du bare ikke at det er pengene værd?
    det jeg godt kan lide ved det er siden i hærdet glas med de store skruer, det ser meget fedt ud. Derudover synes jeg den headset holder der følger med er lidt nice, og så har den hdmi i toppen.
    Ellers har jeg også set på NZXT Manta Matt hvit, den synes jeg er rigtig pæn. Den koster dog noget mere, og så er jeg lidt usikker på om der er plads til mit build i det.
    Herrmansen, er det NZXT S340 Midi Tower som du har gode erfaringer med? det er den i elite udgaven som jeg overvejer.