Opdatering af mig selv, samt brugt PC

  • Hej Tweaks.


    Min første tråd her inde, jeg havde engang på tweakup, er der mon et sammenhæng?


    i 2004 ish samlede jeg min egen pc, jeg kan kun huske den havde et Geforce 6800GT, og jeg syntes det var et bæst af en PC :)


    i 2007 skulle jeg til Irak, og ville derfor have en bærbar jeg kunne tage med, salget af min stationære skulle finansere den bærbare! Doh!


    Pt er jeg æble mand og har playstation så har glemt ALT om div hardware dele og ved derfor ikke hvad jeg skal lede efter. Da Bethesda annonceret at Sony ikke ville hjælpe med mods til FO4, besluttede jeg mig for at det var tid til en gaming pc. :)



    Jeg skal derfor have mig en pc, målet er at jeg kan køre FO4 (Fallout 4) i ultra high settings med mods (måske kan jeg nøjes med High;) ) men det behøver dog ikke være fra day 1!
    Jeg tænker på at anskaffe mig en brugt i første omgang, som jeg kan opgradere efterhånden.


    Men hvad er det vigtigste der skal være på plads, jeg tænker bundkortet, så kan alt vel opdateres efterhånden? Hvad skal jeg kigge efter på et bundkort? hvilken socket? andet?


    Hvad med CPU, er i5 fin? i7 er det kun hvis der skal arbejdes grafisk? (har i7 i min macbookpro, og den leger jeg med billed redigering på)


    Ram, hvilken DDR er man oppe i? hvor mange skal der bruges?? er det stadigvæk Kingston som er blandt de bedste?


    GFX, jeg har helt mistet overblikket over Geforce efter de kom over serie 9xxx.



    Er der andet jeg skal vide, endelig "enlighten me" :)




    Jeg håber i gider give jer tid til at at svare :)



    De bedste hilsner
    Michael

    Asus ROG Strix x570-E Gaming ----- MSI z170 m7
    AMD Ryzen 7 5900x ----- Intel i5-6600K 3.5GHz
    Corsair H100i Pro RGB

    Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 4x8 GB
    Corsair CX750M
    MsI GeForce GTX 1070 8gb
    Samsung 970 EVO Plus M.2 NVMe - 500GB x 2
    Samsung 870 QVO SSD 2TB

    PNY SSD 480gb
    Fractal Design Define R6 i Gunmetal
    MSI Optix MPG341CQR 34"

  • well til gfaming er en i5 nok :-)
    den i7 du har i din mac er en mobil processor så hvidt jeg ved så er ikke så beastly som en desktop i7


    det er ddr4 du er ude i hvis det er nyeste generation af processor du er ude i.


    well hvis det er nvidia kort så hedder de nu 1050/60/70/80 og sidste generation hedder sjovt nok 950-980
    sweetspot til highend 1080p gaming er så hvidt jeg ved 1070 kortene :-)


    hvad er dit budget til maskinen?
    og skal den bruges til andet end surfing, gaming og netflix ??



    og velkommen til tweak! det er et awesome site :-)

  • det er ddr4 du er ude i hvis det er nyeste generation af processor du er ude i.

    Når du skriver DDR så tænker jeg Ram? men nu skriver du også processor, ehm???? :)

    well hvis det er nvidia kort så hedder de nu 1050/60/70/80 og sidste generation hedder sjovt nok 950-980
    sweetspot til highend 1080p gaming er så hvidt jeg ved 1070 kortene :-)

    Hvorfor er highend ikke 1080 kortet?
    Så kan jeg forvente at næste generation hedder 2050-2080 ? :)

    hvad er dit budget til maskinen?
    og skal den bruges til andet end surfing, gaming og netflix ??

    Pt har jeg ikke et budget, jeg prøver at finde ud af hvor det jeg søger ligger henne, kom frem til det kunne gøres for ca 11.000,-
    Derfor jeg leger med tanken om en brugt jeg så kan opgrader :)


    Formålet er gaming, netflix forgår på Apple tv i stuen, surfing bliver nok med bærbaren på sofaen, billede redigering ligeledes på bærbaren.
    Så pt kun gaming, spil bliver GTA, Battlefield, Fallout, Division, Mafia etc.


    og velkommen til tweak! det er et awesome site :-)


    Tusinde tak, ser frem til mange timer herinde :)











    Asus ROG Strix x570-E Gaming ----- MSI z170 m7
    AMD Ryzen 7 5900x ----- Intel i5-6600K 3.5GHz
    Corsair H100i Pro RGB

    Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 4x8 GB
    Corsair CX750M
    MsI GeForce GTX 1070 8gb
    Samsung 970 EVO Plus M.2 NVMe - 500GB x 2
    Samsung 870 QVO SSD 2TB

    PNY SSD 480gb
    Fractal Design Define R6 i Gunmetal
    MSI Optix MPG341CQR 34"

  • well skiftet fra sidste generation af processor til den her kom med skiftet fra ddr3 til ddr4 :-)


    well til m1080p gaming (ikke 2k/4k osv) så kna man så hvidt jeg ved trække stort set alt på ultra med et gtx 1070 :-)


    well hvis du kan finde en brugt til en ordentlig pris så kommer du rigtig langt med en i5 eller i7 fra sidste generation der har man så ddr3 ram men det er ikke noget der kommer til at betyde noget lige foreløbigt da det stadig er mere end rtigeligt til gaming :-)

  • well skiftet fra sidste generation af processor til den her kom med skiftet fra ddr3 til ddr4 :-)

    Så DDR4 bliver det (hvornår var skiftet, ca?)


    well hvis du kan finde en brugt til en ordentlig pris så kommer du rigtig langt med en i5 eller i7 fra sidste generation der har man så ddr3 ram men det er ikke noget der kommer til at betyde noget lige foreløbigt da det stadig er mere end rtigeligt til gaming :-)

    Hvad skal jeg holde øje med på en CPU? Bare fx i5 3,5 Ghz?

    Asus ROG Strix x570-E Gaming ----- MSI z170 m7
    AMD Ryzen 7 5900x ----- Intel i5-6600K 3.5GHz
    Corsair H100i Pro RGB

    Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 4x8 GB
    Corsair CX750M
    MsI GeForce GTX 1070 8gb
    Samsung 970 EVO Plus M.2 NVMe - 500GB x 2
    Samsung 870 QVO SSD 2TB

    PNY SSD 480gb
    Fractal Design Define R6 i Gunmetal
    MSI Optix MPG341CQR 34"

  • Hvis der fx står: Intel Core i5 4460 / 3.2GHz Processor, hvor betyder 4460 så? :)

    Asus ROG Strix x570-E Gaming ----- MSI z170 m7
    AMD Ryzen 7 5900x ----- Intel i5-6600K 3.5GHz
    Corsair H100i Pro RGB

    Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 4x8 GB
    Corsair CX750M
    MsI GeForce GTX 1070 8gb
    Samsung 970 EVO Plus M.2 NVMe - 500GB x 2
    Samsung 870 QVO SSD 2TB

    PNY SSD 480gb
    Fractal Design Define R6 i Gunmetal
    MSI Optix MPG341CQR 34"

  • 4460 er model nummeret så man kan ud fra nummeret få en iude om hvordan ydelsen er i forhold til andre processorer i den generation :-)

    den generation der er nu hedder 6000, sidste hed 5000 osv osv.
    skiftet til ddr4 kom fra 5000 til 6000.
    og den processor der er the shit lige nu til gaming er en i5 6600k :-)



    men hvis du fandt en Core i5 4460 og en 16gb ram så ville du være virkelig godt kørende.
    Så man behøver ikke det nyeste når det kommer til processor for at kunne game :-)
    men på grafik kortet er det en god ide at gå lidt mere ham fordi de nyeste spil ofte udnytter grafikkortene ret godt :-)




  • Super fedt...


    Mht bundkort... En ven sagde jeg skulle kigge efter Socket 1151, det ville være det sikre valg på den lange bane mht opgradering ?


    Er det hold i dette?
    Andet ved et bundkort jeg skal tage højde for?




    Ram, jeg kan huske de hed fx 16gb DDR3 Ram PCxxxx Ud over de skal være DDR4 og gerne 16 af slagsen, hvad så med det PCxxxx? :)

    Asus ROG Strix x570-E Gaming ----- MSI z170 m7
    AMD Ryzen 7 5900x ----- Intel i5-6600K 3.5GHz
    Corsair H100i Pro RGB

    Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 4x8 GB
    Corsair CX750M
    MsI GeForce GTX 1070 8gb
    Samsung 970 EVO Plus M.2 NVMe - 500GB x 2
    Samsung 870 QVO SSD 2TB

    PNY SSD 480gb
    Fractal Design Define R6 i Gunmetal
    MSI Optix MPG341CQR 34"

  • Det der giver mening med bundkort med socket LGA 1151, er lige nu Skylake, bruger denne socket. Intels næste generation Kaby Lake, kommer også til at bruge samme socket. Så på den måde er du fremtidssikret. Man ved dog aldrig med Intel, om de finder på at lave en ny socket, til generationen efter der.


    Så det kommer lidt an på hvad dit budget er til det, hvis du har pengene ville jeg anbefale du tager et 1151 bundkort med z170 chipset, også i5 6600k, det kan godt være du ikke skal overclocke den, men du har muligheden, og det er nemmere at afsætte, når du engang vil købe nyt.


    Ydermere hvad angår grafikkort, kommer lidt an på hvilken skærm du køber. Hvis det er 1080p, kan et GTX 1060 sagtens klare opgaven. Hvis du vil op i en højere opløsning, så skal du op i GTX 1070. Hvad angår mærker, så hold dig til MSI eller Asus. Det er en sikker vinder, og du ved hvad du får.


    Evt. holder vi konkurrence her på Tweak, hvor du kan vinde et GTX 1060. Det er gratis at deltage, og det værste der kan ske, er du ikke vinder, og alligevel skal ud og købe grafikkort.


    Du skal være velkommen til at skrive til mig her, eller på facebook, så kan jeg sagtens hjælpe dig.

  • Det der giver mening med bundkort med socket LGA 1151, er lige nu Skylake, bruger denne socket. Intels næste generation Kaby Lake, kommer også til at bruge samme socket. Så på den måde er du fremtidssikret. Man ved dog aldrig med Intel, om de finder på at lave en ny socket, til generationen efter der.

    Skylake? Kabylake?

    Så det kommer lidt an på hvad dit budget er til det, hvis du har pengene ville jeg anbefale du tager et 1151 bundkort med z170 chipset, også i5 6600k, det kan godt være du ikke skal overclocke den, men du har muligheden, og det er nemmere at afsætte, når du engang vil købe nyt.

    Mht budget, bliver det nok en pc der bliver samlet over længere tid :thumbdown:
    Planen er at købe et brugt kabinet, Nyt bundkort, ny SSD (nok Samsung 250gb har jeg også i min Mac Pro), og så kommer resten hen afvejen, og det bliver nok brugt i første omgang, for siden hen at opgradere til nyt.


    Jeg ville også spøgere ind til Chipsettet på bundkortet, hvor vigtigt er det? hvad skal jeg se efter?


    Ydermere hvad angår grafikkort, kommer lidt an på hvilken skærm du køber. Hvis det er 1080p, kan et GTX 1060 sagtens klare opgaven. Hvis du vil op i en højere opløsning, så skal du op i GTX 1070. Hvad angår mærker, så hold dig til MSI eller Asus. Det er en sikker vinder, og du ved hvad du får.

    Skærm, så langt er jeg slet slet ikke kommet endnu, da jeg købte skærm for ca 12 år siden, skulle den bare være på 2ms, nu skal jeg vælge om det skal være HD eller 4K :wacko: JEG VIL HA DET HELE!!!

    Evt. holder vi konkurrence her på Tweak, hvor du kan vinde et GTX 1060. Det er gratis at deltage, og det værste der kan ske, er du ikke vinder, og alligevel skal ud og købe grafikkort.

    Jeg fandt den igår, og har også deltaget :D hvis jeg vinder så er det, "The point of no return" :thumbsup: :love:

    Du skal være velkommen til at skrive til mig her, eller på facebook, så kan jeg sagtens hjælpe dig.

    Tusinde tak, vil jeg huske :)

    Asus ROG Strix x570-E Gaming ----- MSI z170 m7
    AMD Ryzen 7 5900x ----- Intel i5-6600K 3.5GHz
    Corsair H100i Pro RGB

    Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 4x8 GB
    Corsair CX750M
    MsI GeForce GTX 1070 8gb
    Samsung 970 EVO Plus M.2 NVMe - 500GB x 2
    Samsung 870 QVO SSD 2TB

    PNY SSD 480gb
    Fractal Design Define R6 i Gunmetal
    MSI Optix MPG341CQR 34"

  • Hvis du vil samle over tid, så for Gud skyld vælge den rigtige CPU fra start. Hvis du tager de ældre generationer skal du skifte det hele, når du opgradere. Du kan evt. Tage en I3 generation 6, hvis du vil spare penge også senere opgradere til I5 kabylake når de kommer. Hvad angår chipsæt er Z170 den der er bedst også den der er nemmest at overclocke.


    Er du sikker på 250 GB er nok?


    Jeg startede med 500, og måtte hurtigt tilføje 1 TB, da de 500 hurtigt bliver brugt. Og gider ikke skulle slette ting hele tiden, for at have plads til andet. Nu står jeg for og teste skærme, og fortryder inderligt jeg købte en 1080p skærm i sin tid. Min plan er at opgradere til 4K, i en nær fremtid. Kommer dog nok til at køre 1440p opløsning, når jeg spiller.


    Men hvad angår CPU, bundkort og ram. Så hold dig til lga 1151, du får DDR4, bedre chipsæt. Og hvis fi vilopgrafere CPU, skal du ikke til at skifte det hele. Så hellere start med en I3, som fint kan give dig god oplevelse i spil.

  • Lige for at rette en lille smule. Hvis det nu er at du kommer til at spille star citizen. så er en i5 ikke bare mere end rimeligt :)


    Om du gør det ved jeg ikke, men som en anden også siger vælge nu den rigtige cpu første gang :)

  • Selvfølgelig skal man også vurdere de spil, man spiller :). Men det giver ingen mening at købe en I7 med det samme hvis pengene ikke er til det. Så hellere nøjes med en I3, og opgrader så snart det er muligt. Det er et nemt sted at få noget brugbart og ikke være tvunget til at skulle skifte det hele, bare fordi man ville spare første gang, ved at købe brugt. For alligevel at skulle opgradere til nyeste senere.

  • Jeg kan opgradere alt ud over bundkortet uden det bliver en hovedpine, right?
    Hmm, havde regnet med 250 GB ville være nok som primær til Win10, og et par spil? Maybe i'm wrong??
    Mht skærm, skulle jeg måske finde en brugt 1080 skærm, og så senere købe en lækker 4K model?
    Hvorfor kun 1440 p når du spiller hvis du køber 4K skærm?

    Lige for at rette en lille smule. Hvis det nu er at du kommer til at spille star citizen. så er en i5 ikke bare mere end rimeligt :)


    Om du gør det ved jeg ikke, men som en anden også siger vælge nu den rigtige cpu første gang :)

    Star citizen? ingen ide om hvad det er? Tror det bliver Fallout 4 med mods samt Creation Kit jeg skal lege med det første lange stykke tid :)
    Måske også The Forrest

    Selvfølgelig skal man også vurdere de spil, man spiller :). Men det giver ingen mening at købe en I7 med det samme hvis pengene ikke er til det. Så hellere nøjes med en I3, og opgrader så snart det er muligt. Det er et nemt sted at få noget brugbart og ikke være tvunget til at skulle skifte det hele, bare fordi man ville spare første gang, ved at købe brugt. For alligevel at skulle opgradere til nyeste senere.

    Hvor langt kommer man for en i3 fx? Hvad kommer egentligt efter i7?

    Asus ROG Strix x570-E Gaming ----- MSI z170 m7
    AMD Ryzen 7 5900x ----- Intel i5-6600K 3.5GHz
    Corsair H100i Pro RGB

    Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 4x8 GB
    Corsair CX750M
    MsI GeForce GTX 1070 8gb
    Samsung 970 EVO Plus M.2 NVMe - 500GB x 2
    Samsung 870 QVO SSD 2TB

    PNY SSD 480gb
    Fractal Design Define R6 i Gunmetal
    MSI Optix MPG341CQR 34"

  • https://www.youtube.com/watch?v=QoSuk6CPEl0


    Det er Star citizen. Du finder ikke noget mere gemmen tænkt spil :) De har rykket grænserne på hvad man kan.
    De er så også gået i samearbejde med Intel. spillet køre på cryengine 4 som er forbedret vildt meget.
    Cpu kommer til at betyde alt. og her gælder det nemlig om at have så mange kerner som mulig :)

    Det ser imponerende ud, og jeg vil da ikke udelukke det... Men en smule for "star wars" til mig. :)

    Asus ROG Strix x570-E Gaming ----- MSI z170 m7
    AMD Ryzen 7 5900x ----- Intel i5-6600K 3.5GHz
    Corsair H100i Pro RGB

    Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 4x8 GB
    Corsair CX750M
    MsI GeForce GTX 1070 8gb
    Samsung 970 EVO Plus M.2 NVMe - 500GB x 2
    Samsung 870 QVO SSD 2TB

    PNY SSD 480gb
    Fractal Design Define R6 i Gunmetal
    MSI Optix MPG341CQR 34"

  • Spil 4k kræver også du har et grafikkort der kan trække det uden problemer. Da jeg lige pt. kun har et 1070, er det ikke spil den får over 60 FPS.


    I7 er intel's "Største" CPU, de har jo så en masse modeller inden for den. Men der er intet over den, hvad angår I3, er der en video her. Hvor han spiller Fallout 4, så har du en ide hvad den kan levere. Det er dog GTX 960 han spiller med, vil som sagt anbefale du kommer op i 10 serien som minimum.


    I3 6100, er bare en god starter CPU, hvis du vil spare nogle penge men har planer om at opgradere til I5 eller I7 fra Skylake eller evt Kabylake når de kommer.


    Spil idag, fylder hurtigt 40-80 GB, specielt hvis der bliver installeret mods osv efterfølgende. Så er 250GB hurtigt fyldt op.

  • Er det realistisk at lave en gaming computer, med skærm, mus og tastatur for 10.000,-.. stadig med henblik på den skal opgraderes?

    Asus ROG Strix x570-E Gaming ----- MSI z170 m7
    AMD Ryzen 7 5900x ----- Intel i5-6600K 3.5GHz
    Corsair H100i Pro RGB

    Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 4x8 GB
    Corsair CX750M
    MsI GeForce GTX 1070 8gb
    Samsung 970 EVO Plus M.2 NVMe - 500GB x 2
    Samsung 870 QVO SSD 2TB

    PNY SSD 480gb
    Fractal Design Define R6 i Gunmetal
    MSI Optix MPG341CQR 34"

  • Er det realistisk at lave en gaming computer, med skærm, mus og tastatur for 10.000,-.. stadig med henblik på den skal opgraderes?

    Det kan sagtens lade sig gøre. Jeg har lige købt ny PC, det løb op i 8200,- det er så uden skærm mus og tastatur. Men jeg kunne sagtens have sparet penge på følgende:



    • Billigere bundkort (hvor det ikke er z170 chipset, der gør man kan overclocke) måske omkrig 400-500 sparet
    • Mindre og langsommere SSD - Omkring 500 at spare
    • Købe en almindelig størrelse PSU (evt noget XFX ProCore series) - Omkring 100-200 at spare
    • Købe en non-k processor eller en i3 Omkring 1000,- at spare
    • Købe et brugt grafikkort (da det typisk kan gøres fordelagtigt og er let at udskifte senere)





      Kig i øvrigt i denne benchmark af spillet
      http://www.techspot.com/review…t-4-benchmarks/page5.html
      Det er desværre uden de nye NVIDIA kort.
      Bemærk at grunden til i7'erne ligger højst er typisk at de er clocket højere. En I5 med samme hastighed vil formentlig lande på akkurat samme FPS.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13