Betydning af PCIE lanes

  • Hej,


    Jeg overvejer at skifte mit gamle 670 ud med en 1070'er men er stødt på nogle problemer. Mit kabinet (CM 690 II advanced) kan ikke rumme 1070 zotac amp extreme da hdd cages sidder i vejen. Det øverste cage kan ikke fjernes ved mindre man modder kabinettet, hvorimod det nedereste kan fjernes forholdsvist nemt. 1070'eren kan dermed ikke sidde i den øverste PCIE port, men kun i PCIE port 2. I følge manualen, burde begge PCIE baner køre med samme settings x16 pcie 3.0.


    I manualen anbefaler de man bruger den øverste PCIE port og derfor bliver jeg i tvivl om hvorvidt jeg kommer til at miste performance ved at bruge Port 2 i stedet?



    Bundkort: http://www.asrock.com/mb/Intel/Z68%20Extreme4%20Gen3/
    link til layout af bundkortet:http://imgur.com/a/u0qqG


    Håber det er til at forstå, ellers spørger i bare.


    Edit: Efter at have kigget nærmere kan jeg se for at køre 3.0 med bundkortet kræver det ivy bridge. Jeg har stadig kun en i5 2500k - så det køre ikke true 3.0 eller hvordan skal det forstås?


    "To run the PCI Express 3.0 slots in Gen 3 speed, please must install the 22nm CPU which supports PCI Express 3.0. If you install the Sandy Bridge CPU, the PCI Express 3.0 slots will run only at Gen2 speed."

    "Hvis man ikke skal springe over hvor gæret er lavest, hvor fanden skal man så?!"

  • Umiddelbart kan jeg ikke se nogen problemer i, at gøre hvad du gerne vil gøre.


    Det som betyder noget, er at din CPU ikke understøtter Pci-e 3.0, men kun Pci-e 2.0. Dog er forskellen ikke mere end lige omkring 5%, så det er ikke noget som du overhovedet vil ligge mærke til.


    Jeg havde gjort det allligevel.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hej Sam,


    Tak for svaret. For at forstå det bedre har jeg lige et par spørgsmål. Ud fra hvad jeg kan læse fra manualen og diverse reviews er der 2x pcie 3.0 x16 porte. Jeg har dog læst nogle sige at det kun er den øverste port som køre x16 og jeg ved derfor ikke hvad jeg skal tro?
    Er det noget du ved mere om?


    Mvh.
    janz

    "Hvis man ikke skal springe over hvor gæret er lavest, hvor fanden skal man så?!"

  • Du har tre porte der kører X16. Hvor to af dem er 3.0, og den sidste er 2.0.


    De sidste to "lange" porte er PCI (den gamle standard), og så er der den korte der er X1 PCI-Express. Som du måske har regnet ud er det længden på porten der viser om det er X1, 4, 8 osv.


    (http://www.hardwaresecrets.com…ntent/uploads/190_041.jpg)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Tak for svaret. For at forstå det bedre har jeg lige et par spørgsmål. Ud fra hvad jeg kan læse fra manualen og diverse reviews er der 2x pcie 3.0 x16 porte. Jeg har dog læst nogle sige at det kun er den øverste port som køre x16 og jeg ved derfor ikke hvad jeg skal tro?
    Er det noget du ved mere om?


    Jamen du giver sådan set selv svaret på dit spørgsmål allerede i post 1. For at dit bundkort bruger pci-e 3.0, så skal du have mindst en Ivy Bridge CPU, og det er din ikke, din en den gode gamle Sandy.


    Forskellen i preformance er til at springe op og falde ned på, da den ligger omkring 5 % mindre. Ikke engang idag kan highend kort maxe pci-e 2.0 porten ud endnu, undtagen teoretisk.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Ved at læse på diverse hjemmesider, virker det som om det kun er den først port som faktisk kan køre x16 og den anden kun kan køre x8. Jeg skal lige se om jeg kan finde det igen.


    EDIT: https://www.techpowerup.com/fo…ccording-to-specs.156538/ Her snakker de om det kun er den første port som rent teknisk kan køre 2.0 x16


    PCIE 2.0 x16 og x8 ud fra de benchmarks jeg har set er også rimelig tætte i performance

    "Hvis man ikke skal springe over hvor gæret er lavest, hvor fanden skal man så?!"

    Rettet en gang, sidst af jaNz ().