Praktisk, skift til SSD

  • Hej


    Jeg må hellere komme med på SSD bølgen, men hvordan gør jeg smartest? Jeg vil ikke lave en clone af nuværende hdd, men gerne installere software fra bunden på SSD og så stadig bruge HDD til backup af gamle filer.


    Så jeg sætter SSD i og siger den skal boote fra denne, og så kan jeg stadig tilgå filer fra Hdd som ekstern? Hvordan med Windows, får jeg et problem med licens? (ja, jeg betaler for software).

  • Installer din SSD i din PC, med SATA kablen og powerkabel. Husk, at slukke helt for din PC (tag strømmen helt fra, så du ikke lige pludselig får strithår :)) )


    Du skal oprette en USB 2.0 nøgle, hvor windows er lagt ned på. Det gøres med dette værktøj:
    https://www.microsoft.com/da-d…ows-usb-dvd-download-tool


    Når du har lagt OS ned på USB'en går du ind i BIOS og ændrer boot-rækkefølgen, så din PC starter op fra USB'en i stedet for din HDD. Husk vælg SSD'en, når du bliver spurgt hvor du vil installere OS, så du ikke vælger din HHD igen. :)

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Som shouting er inde på skal du installere Windows forfra - Enten fra DVD eller et USB stik. Når din SSD er skruet i og koblet på skal du ind i BIOS og sætte SSD'en højere i boot prioritets-listen end den gamle harddisk, så at du i fremtiden starter Windows fra den.


    Når Windows så er installeret kan du begynde at hive dokumenter over fra den gamle harddisk - Du kan måske hive hele programmer med over, men mange er afhængige af data der ligger i en database der er meget rodet at prøve at hive over.


    En ting du lige skal huske med din nye SSD - Der er ikke helt så meget plads, og den fyldes hurtigt op med dokumenter og ting på skrivebordet. Overvej at flytte alle disse mapper til din gamle harddisk - Også "Downloads" mappen af samme grund.



    Her er en hurtig guide - Den er stort set helt det samme fra 7 opefter.
    http://www.techsupportalert.co…cuments-another-drive.htm

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |