Macbook mister internetforbindelsen periodisk

  • Har en Macbook Air, den har virket uden problemer indtil jeg fik ny internet udbyder(stofa).
    Det er en fiberbox med wifi, som sidder permanent i alle lejlighederne(ungdomsbolig), kan ikke logge på den, som med en alm router.
    Problemet er at mit internet engang imellem stopper med at virke, den har stadig forbindelse til wifi og når jeg køre netværkdiagnostik siger den at alt er fint. Hvis jeg slår wifi fra og til, virker alt igen.
    Nogen der har bud på hvordan jeg løser problemet?


    Håber i kan hjælpe :)

  • Regel nummer 0: Om du kører Windows eller OS X, automatisk netværksdiagnose er meget ofte spild af tid... På ingen af de 2 virker de særligt godt.


    hvis OS X stadig melder at forbindelsen er OK selvom internet er væk, kunne det godt lugte lidt af et DNS problem.
    DNS serverne på nettet gør kort og godt at du kan skrive "google.com" i stedet for 213.155.151.151, hvilket er Google-sidens IP adresse


    For at teste dette ved et nedbrud, kan du i terminalen skrive "ping -c 5 google.com". Hvis terminalen melder tilbage at adressen ikke kan findes, prøver du derefter med "ping -c 5 213.155.151.151".
    Hvis Ping-kommandoen virker med IP-adressen, er der et problem med den DNS server du kører med.


    Omvendt er der mht. Apple-udstyr og wifi tit underlige fejl... Jeg har oplevet det samme, blot med Windows maskiner der skulle på en Apple access point. I mit tilfælde havde Access pointet problemer med visse wifi-chipsets (typisk Broadcom chipsets).
    Det samme kan være tilfældet med dit udstyr.


    Alternativt kan du købe en router eller et trådløst access point selv, og sætte denne i forlængelse af din fiberbox (hvis den har et RJ-45/ethernet udtag). Her undgår du problemer du skulle have med fiberboxens wifi, og samtidig har du noget bedre kontrol over hvad der figurerer på dit trådløse LAN... Det ville jeg i al fald gøre i fald Stofa/udbyder/boligforening/nørdet ven ikke kan løse problemet med dit wifi.


    Jeg ville gøre det uanset, siden du melder at du ikke har et login til fiberboxen.... så kan du ikke skifte wifi kode... X(


    Om hvilken router du skal vælge, så ville jeg kigge på Netgears Nighthawk serie.
    Jeg har R7000 modellen, der dog er i den dyre ende (ca. 1500 kr.), men er meget nem at sætte op (autodetecter fx. om du kobler routeren på et eksisterende LAN), og kan styres via en app. :9xo

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Foxx min iphone 6 plus køre da med Boardcom Wifi chipset og det køre da fint, men ja prøv evt. ændre dns på maskinen til 8.8.8.8 og 8.8.4.4 som er google's dns server og se hvordan det så køre fordi hvis mac'en stadig har signal når den ikke kan oprette forbindelse til hjemmesider så kan det godt være DNS som Foxx er inde på :9xo

  • Tak for svaret. Vil jeg prøve næste gange.
    Har haft fat i stofa, der sagde at alt var fint, kan åbenbart logge på deres hjemmeside, og ændre på routerens opsætning der, men kun navn, kode og port. Kan intet se derinde, så det hjalp ikke ret meget.
    Den har kørt næsten 1 uge uden fejl, men igår og her til morgen har der igen været problemer, flere gange i timen.


    Hvis problemet ikke bliver løst snart, prøver jeg med min gamle wifi router, det er bare lidt bøvlet, da de har placeret fiberboxen inde bag en mur, som først skal skrues ned :pinch: .

    Regel nummer 0: Om du kører Windows eller OS X, automatisk netværksdiagnose er meget ofte spild af tid... På ingen af de 2 virker de særligt godt.


    hvis OS X stadig melder at forbindelsen er OK selvom internet er væk, kunne det godt lugte lidt af et DNS problem.
    DNS serverne på nettet gør kort og godt at du kan skrive "google.com" i stedet for 213.155.151.151, hvilket er Google-sidens IP adresse


    For a......

  • Foxx min iphone 6 plus køre da med Boardcom Wifi chipset og det køre da fint, men ja prøv evt. ændre dns på maskinen til 8.8.8.8 og 8.8.4.4 som er google's dns server og se hvordan det så køre fordi hvis mac'en stadig har signal når den ikke kan oprette forbindelse til hjemmesider så kan det godt være DNS som Foxx er inde på :9xo

    Prøver lige det Foxx skriver først, aner nemlig ikke hvordan man ændre DNS ;)

  • Prøvede Foxx's foreslag. Det gav desværre ikke pote. Inde i terminalen ser det ud til, at der er fin forbindelse, ligegyldig hvilken af adresserne jeg skrev. Så går ikke ud fra, at det er et DNS problem?
    Næste gang prøver jeg en anden browser, for at udelukke det at det er safari, det er galt med(selvom jeg er 99% sikker på at jeg har oplevet det i Chrome også)
    Kom endelig med forslag imens. Har som sagt ikke haft problemet før jeg skiftede internetudbyder.

  • Prøv dette, som er lidt voldsom, og jeg ved ikke om det også sletter dine bookmarks eller hvad de nu hedder i Safari ;-) har du mulighed for at eksportere dem ?
    http://osxdaily.com/2014/01/09…afari-problems-mac-reset/


    Der er andre der har tilsvarende problem
    http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1610592


    Hvis de kun er FB så skrives der lidt nede på siden om mulige certifikat problemer og måske skal du opdatere Safari til nyeste version !


    Og her om at ændre settings på netkort
    http://ccm.net/forum/affich-27…-facebook-pages-in-mac-os



    der er også denne værktøjskasse
    http://appletoolbox.com/apple-…ng-troubleshoot-problems/



    Har du prøvet andre browseres ?
    Er det specifikke sider der giver problemet ?

  • Lige en lille update.
    Chrome virker heller ikke. Men som sagt, så er der forbindelse, når jeg prøver foxx's forslag i terminalen.
    Hvis jeg lader computeren stå, istedet for at koble wifi fra og til. Så skriver den sidst, at den ikke kunne oprette en sikker forbindelse, altså helt som den skriver. Der er internet, men den kan ikke oprette forbindelse.
    Kan det være noget virus eller lign. Jeg har Avast på, og går ud fra at det kører af sig selv.


    Jeg kigger lige på de link du har skrevet. Hvis der er noget, som ikke er målrettet safari, skal jeg nok lige prøve det.
    Endnu engang, det kom samme tid, som jeg skiftede internet udbyder. Stofa siger at alt ser fint ud hos dem. Har dog heller ikke oplevet problemer med hverken iphone eller ipad.

  • Lyder sgu som om at din DNS er fucket op. Enten direkte igennem kontrolpanelet, eller en eller anden hosts fil som Apple sikkert også har liggende i OSX.


    Edit: Sure enough. OSX har også en. https://www.linode.com/docs/ne…wing-websites-without-dns


    Kan du tilgå hjemmesider via IP addresser?

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Prøver jeg lige at kigge på :)
    Prøver med ip adressen næste gang det sker :)


    *Edit*
    Nu har der lige været nedbrud igen. Gik ind på 213.155.151.151
    Det hjalp desværre heller ikke. Kan jeg så udelukke DNS problemet? Det virkede jo også i Terminalen.