Den nye iMac eller Mac mini

  • Hey alle,


    Jeg har brug for flere indgangsvinkler til mit "store" problem. Jeg sidder og overvejer at investere i ny computer til mit hjem. Mit spørgsmål går på, om jeg skal købe en 27" iMac med 5k skærm (jeg bruger en del tid på grafisk arbejde, filmredigering osv) eller om jeg skal investere i en mac mini med 2 skærme? Hvilke fordele ulemper er der ved de forskellige?


    Jeg overvejer om det er værd at lån penge online eller om jeg skal vente en måned eller to med at købe den ene eller den anden løsning?


    Hvad har i at sige til mit problem? Skal jeg investere i en af følgende:


    • 3,3 GHz quad-core Intel Core i5-processor
    • Turbo Boost på op til 3,9 GHz
    • 8 GB (2 x 4 GB) hukommelse, kan konfigureres op til 32 GB
    • 2 TB Fusion Drive1
    • AMD Radeon R9 M395 med 2 GB skærmhukommelse
    • Retina 5K-skærm med opløsning på 5120 x 2880 (P3)
    • eller
    • 2,8 GHz dual-core Intel Core i5
    • 8 GB hukommelse
    • 1 TB Fusion Drive1
    • Intel Iris Graphics
    • OS X El Capitan
    • eller måske hvis man skal købe den fedeste maskine nogensinde
    • 3,5 GHz 6-Core Intel Xeon E5 processor
    • 16 GB 1866 MHz DDR3 ECC hukommelse
    • To AMD FirePro D500 med 3 GB GDDR5 VRAM hver
    • 256 GB PCIe-baseret flash-lager1


    Hvad taler for og imod?


    På forhånd tak :thumbsup:
    //

  • Hvis det bare er på et nogenlunde seriøst plan, du skal redigere i, så glem alt om Mac. Eneste reelle Mac, der dur til redigering er deres Mac Pro, men her betaler du - ligesom alle andre Mac - en uhørt overpris. Som jeg ser det, koster den Imac ca. 20k, og så så er der kun 8 GB RAM i maskinen LOL!
    Hvis du redigerer er det alt for lidt. Jeg vil mene, at du skal op på enten 16 GB ell. 32 GB. Og for at det ikke skal være løgn, så kommer maskinen med RAM fra forringe generation, altså DDR3. Vil du opgradere til 16 GB RAM, så koster det 1720 kr. hos Apple for de ekstra 8 GB RAM. Kigger man på http://www.edbpriser.dk så koster 16 GB DDR3 RAM 493 kr. http://www.edbpriser.dk/ram/ki…-2-x-8-gb-id-8269380.aspx


    Maskinen kommer kun med en Intel Core i5. Vil du opgradere fra i5 til i7 skal du af med 2150 kr.!!! Og igen, så bruger Apple en CPU fra forrige generation (Haswell Refresh). Nyeste generation er Skylake.


    Med opgraderinger til den Imac kommer du let op på ca. 23-24000 kr. Så hvis jeg var dig så havde jeg samlet en kommende PC selv. Du kan bygge den vildeste PC med 32 GB RAM, 8 kernet intel CPU, vildeste grafikkort og en anstændig skærm for samme pris. Hvis du vælger at bygge selv skal du dog være OBS på at du får en PC der er ca. dobbelt så hurtig som en Imac. ;)

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Udover Mac Pro så er den eneste grund til at kigge Apple i dag deres 5K skærme, som har en vis... fordel i grafisk arbejde. Men du kan finde separate skærme andre steder - og sikkert billigere sammenlagt.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Glem alt om den Mac Mini - den er simpelthen ikke kraftig nok, og iMac´en er alt for dyr. Tænker der kommer noget nyt når Apple afholder deres WWDC i juni.
    Hvis det skal være Mac, så kig efter en brugt Mac Pro 5,1 med dual CPU´s - den nye "skraldespand" er super fed, men har lidt problemer med at komme af med varmen. Og prisen...
    Den billigste løsning er helt sikker en Windows-rig med en 6-core CPU, hvis du altså gider rode med køling, drivere osv.