Opgradering af CPU eller OC ?

  • Jeg er usikker på om jeg kan nøjes med at prøve det OC frem for at udskifte min CPU ? Den er efterhånden en 3 - 4 år gammel snart. :)


    Mit setup:


    Motherboard: GIgabyte 970A-DS3
    RAM: 8GB
    GPU: MSI R9 GAMING 390x 8GB
    CPU:AMD FX (tm)-6300 six-core processor 3,50GHz (køler er standarden der fulgte med så hvis i mener OC er fint så skal der vel en ny køler?)
    SSD: 128GB
    HD: 2 TB


    Jeg ved ikke hvad min psu hedder men den er ret ny og blev mig foreslået herinde tidligere :)


    Men er der en eller flere venlige sjæle som kan hjælpe mig om jeg skal begynde på det OC eller om jeg skal finde en helt ny? Budgettet vil lægge på omkirng 2000-3000kr næste måned.

  • Mit umiddelbare bud er at den CPU vil være flaskehals - også selv om du OC den. Ville kigge efter en Intel 4690k eller 6600k. Fordelen ved 4690k er at du så kan genbruge dine RAM og så er den ca. 150 kr. billigere end 6600k. Med en af disse CPU'er er det ikke nødvendigt at OC, men er fornuftigt.


    Men jeg havde dog tilvalgt en habil CPU køler så som CM Evo 212 til ca. 250 kr.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Hvad bruger du din PC til?


    Jeg har selv en FX-6300, og den kan godt halte lidt efter en gang i mellem- især i spil som er dårligt optimeret til flere kerner (hvilket de fleste jo er)


    Overclock giver et godt boost i flere spil, men selv en Vishera-CPU på 4,7 GHz halter efter Intel I5 i mange spil.


    Om du skal overclock eller købe en ny kommer jo 100% an på hvad du spiller af spil eller benytter af programmer. Hvis spillene primært er GPU-bundne behøver du ikke en opgradering, men er de meget CPU-tunge vil en i5 nok være en fornuftig ide til det grafikkort.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Min computer bliver primært brugt på spil såsom csgo og ark survival evolved lige pt. Men hvad med mit bundkort. Vil det fungere med en ny cpu eller skal denne også skiftes ?


    med henblik på at OC så er det ikke noget jeg vil rode mig ud i med en helt ny CPU :) Jeg smadre bare lortet :P hehe

  • For et gøre det på den allermest fornuftige måde.


    Jeg ville købe en CM 212 EVO køler til de omkring 250,- kr, så OC din CPU næsten til max og så se om ikke det lige kan give den allersidste.


    Køleren kan du jo genbruge i et nyt built senere, og virker det efter hensigten, så har du jo fået systemet til at køre for en brøkdel, af hvad et helt nyt system vil koste.


    Jeg ville så lægge resten af pengene til side, og spare op til et helt nyt system senere hen i 2016.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Jamen så er det det jeg prøver! :) Tak for hjælpen ! vender nok tilbage når jeg går i gang med at OC da jeg formentlig får brug for hjælp der ;) men den tid den sorg.


    Endnu engang tak for hjælpen og rigtigt god jul til jer alle sammen :)

  • Okay. Dvs at jeg faktisk bør skifte mit bundkort eller ?

    nej ingen grund til at bruge penge på et gammelt am3+ bundkort. prøv at se hvor langt du kan få den op først og hold øje med temps. har selv et skod am3+ bundkort, og på 4,4 ghz skal jeg op på 1,4 volt for at få cpu stabil og på 4,5ghz skal den have endnu mere volt. (kommer også an på chip). et skod bundkort vil gøre du får et dårligere overclock.

  • Det ville være en rigtig dårlig ide. Der er ingen grund til at smide så mange penge efter den aldrende AM3+ platform. I de fleste spil vil du mærke 0-5% performance ved at opgradere til en 8-kernet. Spil nu om dage er meget afhængige af få kerner (typisk 1-4). Der er meget dårlig udnyttelse af de resterende kerner, derfor vil din FX-6300 i mange tilfælde give lige så mange FPS som en FX-8350.


    Selvfølgelig bliver spillene bedre til at bruge kerner, men vi skal først vente på DX12 spil før det bliver markant bedre.


    Så enten gør som Ebo skriver og giv den nogle flere MHz -eller hvis du virkelig vil have mere performance, så drop AM3+ og skift til Intel.


    Se f.eks. denne benchmark af Batman Knight (bare et eksempel, der findes spil hvor der er større forskel)


     [Blocked Image: http://i.imgur.com/Hy1SPtR.jpg

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

    Rettet en gang, sidst af p3t3r ().

  • Ja vi er nogle stykker der sidder med en AMD CPU, der nok efterhånden må indse, at Intel vinder på den front lige nu.
    Mit næste system bliver nok også et Intel system, selvom jeg nu er ret glad for min 8350, så gør en i5 det altså lige så godt.
    Så hvis du overvejer at skifte bundkort og cpu, så kan jeg kun anbefale dig at tage Intel.

  • Den cpu burde sagtens kunne klare det meste, indtil ZEN 8o bliver lanceret, hvis du er til AMD cpu'er, min klarer sig stadig fint på 4. år uden o/c.

    R7 1800X Win 10
    2 x 8 GB G.Skill 3200 MHz
    MSI RX VEGA 64 8 GB Asus Rog Crosshair VI
    512 GB Samsung 960 m.2 ssd + div. ssd og lager hdd

    LG 4163b DVD + - r/rw og DVD ram
    AOC AGON AG271QX Fractal R4
    Razer Spex, G602 mus, osv
    .

  • Hej jeg bruger lige min tråd her til at efterspørge lidt hjælp til valg af et nyt tower da den cpu køler jeg har købt er for stor til det nuværende tower jeg har. :)


    min køler: cm hyper 212 evo