IT-case

• Hej allesammen, ja så kom tidspunktet hvor jeg (sammen emd min gruppe i skolen) skal lave en IT-case over firmaet Daloon A/S - som vi jo alle kender.

En IT-case består af en IT-beskrivelse, en masse listede problemer, 3 valgte problemer med yderligt detaljerede oplysninger, problemløsninger af de 3 valgte problemer, og til sidst implementeringen, hvilket såmænd bare består i at beskrive hvordan løsningerne kan udføres...

Og jeg tænkte i denne forbindelse at det også ville være godt at få lidt tilføjelser fra nogen af jer medlemmer herindefra, så derfor ville jeg blive virkelig glad for hvis nogen af jer, hvis i har tid og lyst (naturligvis), gad at se lidt på de sager jeg sidder med, og komme med jeres bedømmelser af Daloon's IT :)

Det skal ikke forstås som at jeg beder jer lave mine lektier for mig, men jeg havde blot forestillet mig at dette måske kunne vække interessen hos nogen af jer... :D

Det kunne da også være at her sad nogen med en indre IT-ekspert, som bare ville ud...her er i hvert fald en lille, IMO ret interessant opgave!

yderligere info på: (se "IT i virksomheden")http://fibiger.esh.dk/erhcase/…se_materiale/case_fr.html

som sagt: Har i tid og lyst må i hjertens gerne komme med et par meninger, og finder i nogen problemer, så vil jeg blive RIGTIG GLAD! :D

• Daloon - IT Strategi

Generelt
    Central drift via et ERP system, der skal kunne levere og behandle informationer i hele værdikæden, som sikrer optimal understøttelse af vore forretningsprocesser. Systemet skal være integreret og bestå af fælles databaser.

Central styring af:
    • Software
    • Hardware
    • IT-regler/politker
    • Licenser

Anvendelse af samme koncept for alle arbejdsstationer i hele koncernen, for derigennem at kun opretholde et højt service-/kvalitetsniveau på alle lokationer.
    En centralt styret IT-organisation, som hele tiden skal være i stand til at udvikle, skabe og vedligeholde de mest hensigtsmæssige værktøjer for Daloon.
    Driften af Daloon-koncernens installation skal gøres så driftsøkonomisk som mulig ved brug af hensigtsmæssige management-værktøjer.

Software
    Vi benytter i videst mulig omfang Aspect 4 (ERP System på AS400 platform) til understøttelse af vores forretningsprocesser.

Vi benytter operativsystemer fra IBM (AS400) og Microsoft (klienter og servere).
    Vi benytter kun anerkendte standardprodukter som f.eks. Lotus Notes (e-mail og kalender, samt projektstyrings- og informationsdatabaser) og Microsoft Office.

Vi tilstræber at være på de nyeste versioner af den software vi benytter, dog har vi ikke ambitioner om at være pionerer.
    Kvalitet og stabilitet går forud for funktionalitet.

Hardware
    Vi benytter hardware, som sikrer optimal balance mellem kvalitet, behov og økonomi. Så vidt det er muligt benyttes udelukkende computere fra Compaq (både servere og klienter) samt printere fra IBM eller HP.

Udvikling og uddannelse
    Der opbygges i Daloon-koncernen en superbrugerorganisation, som hele tiden afprøver muligheder og begrænsninger på en række hardware- og softwareprodukter, for derigennem at opnå kendskab til og erfaring med alternative løsning

• IT Strukturer

Beskrivelse af Daloon A/S nuværende IT infrastruktur og anbefalinger i forbindelse med implementering af Aspect 4 i Newark.

LAN/WAN:
    Det lokale netværk i Daloon er bygget op omkring en 1 GB backbone med 100 MB switches i funktionærafdelingen og 10 MB hubs i produktionen. Dette skulle for funktionærstabens vedkommende betyde gode udvidelsesmuligheder uden behov for opgradering. Belastningen på netværket i produktionen bør ikke stige væsentligt i forbindelse med Aspect 4 projektet. Hvis dette mod forventning skulle vise sig, kan der opnås en væsentlig forøgelse af båndbredden ved at udskifte 10 hubs med 100 MB hubs/switches og placerer disse på 1 GB switchen, hvor der er ledig plads.
    Ude på lokationerne er det primært 10 MB hubs, der er tilstrækkelige for Aspect 4. Hvis belastningen stiger på det lokale pc netværk, kan der med fordel etableres 100 MB switches ude på lokationerne. Dette vil optimere trafikken på de lokale netværk.
    Nyborg er koblet sammen med Elmshorn, Newark, Rudkøbing og Vadstena via VPN-forbindelser over Internettet. Disse opkoblede linier har nu kørt i drift et par måneder, og foreløbige målinger viser, at der er stabil drift, og der leveres den forventede båndbredde. Det forventes, at de opkoblede linier leverer tilstrækkelig med båndbredde til Aspect 4 installationerne på de enkelte lokationer på nær Newark hvorfor der anbefales at opgradere linien. Man bør desuden være opmærksom på, hvilken anden trafik der kører over disse linier, da der ikke er etableret trafikprioritering i netværket.
    Hele netværket er TCP/IP baseret. Alle Switches i Nyborg er med indbygget monitorfunktion, hvilket gør det let at følge op på udviklingen i belastningen.

PC Netværk:
    På alle lokationer findes en NT-Server, som er backup domain-kontroller. Disse servere er fuldstændig ens, hvilket betyder at der er muligheder for optimal og automatiseret vedligeholdelse via replikering mellem Nyborg og lokationerne.
    Serveren på lokationerne fungerer både som fil- og print-server, samt som Notes-(mail)-server. I dag giver dette ingen problemer, men det anbefales, at man i forbindelse med udviklingen/forøgelsen i brugen af Notes, ud over almindelige mail-server, overvåger belastningen. Det kan vise sig nødvendigt at lægge Notes servicen ud på en separat pc-server i fremtiden. Alle servere fungerer som DHCP-, WINS- og DNS-server for det lokale netværk, hvilket betyder, at de lokale netværk kan kører uden netværksforbindelse til Nyborg.
    Opsætningen af netværksdrev og loginscript er lavet på en sådan måde, at alle kan logge ind hvor som helst i nettet, dvs. man kan være på en hvilken som helst Lokation, og stadig have tilgang til sine egne data. Dette betyder ligeledes, at en laptop kan flyttes mellem lokationerne uden problemer. Egen Notes på andre maskiner er endnu ikke fuldt etableret.

AS/400
    Der er ikke diskplads nok på AS/400 serveren i Nyborg. Hvorfor denne skal udvides til at kunne indeholde både drifts og testmiljø for Daloon UK. Desuden bør diskbelægningen bringes ned på 60-65 % for bedst mulig proformens.

Forbedringspotentiale

LAN/WAN:
    Det anbefales, at fremtidige switches/hubs bliver af samme fabrikat, da dette vil holde kompleksiteten på et minimum samt minimere videnbehovet i organisationen.

PC Netværk:
    Det kan anbefales, at de sidste pc’er der endnu ikke er bygget op omkring en skabelon, færdiggøres så alle følger skabelon standard. Det anbefales ligeledes, at der installeres et værktøj til softwaredistribution på alle lokationer, således at klientvedligeholdelsen og supportbehovet kan nedbringes til et minimum. Specielt hvis Exposer kommer på bane vil et distributionsværktøj kunne lette vedligeholdelsen ude på lokationerne.

AS/400
    Det anbefales at, foretage en undersøgelse af både disk og proformes på vores AS/400 serveren i Nyborg