Test af X2 Eclipse Advanced

  • X2 er ude med en ny stor køler med hele 5 stk. 8 mm heatpipes. Normalt ser man ikke den størrelse heatpipes på kølere. Det plejer nemlig kun at være 5-6 mm heatpipes. Køleren er helt i sort og har et lidt specielt design, da selve køleribberne laver en slags vindtunnel. 2 stk. 120 mm blæsere fra producenten Spire sørger for at flytte luften igennem køleren. Klik på X2 logoet herunder for at komme til deres hjemmeside, hvor du kan læse mere om deres produkter.


    [Blocked Image: http://www.tweak.dk/images/2015/review/2299/large_front.png]


    Læs Test af X2 Eclipse Advanced

  • rigtig fin gennemgang :9xo


    Jeg er dog ikke helt enig den negative del af din konklusion.


    Allerførst, er man ude og lede efter en køler med 5 stk 8mm store heatpipes, så er det jo nok ikke for at sætte den i en mediaplayer maskine(overdrivelse fremmmer forståelsen).
    Så er det for at den skal presses og vise hvad den kan(køleprofilen), at man så selv skal tilkøbe andre blæsere alt efter ydelse og støj, tja i mine øjne, så er det en mindre detalje. Enten har man 1-2 til at ligge fra tidligere køleløsninger ellers tilkøber man de blæsere, som passer lige ind i ens eget system.


    Du har så valgt at teste køleren på en I7-4770K med en TDP på 84 watt hvilket i mine øjne slet ikke yder køleren retfærdighed, da den simpelthen ikke bliver varm nok, til at få den fulde udnyttelse af 5x8mm heatpipes over i købet med HDT teknologi.


    Enten skulle den mindst være testet med en AMD setup som har en TDP på 125/220 watt eller en 2011-v3 CPU, som har en TDP på 140 watt, for simpelthen at presse alt den ydelse ud af køleren, som overhovedet muligt.


    Du siger så osse, at den ikke overholder specs for clearing omkring soklen, så høje ramprofiler kommer i problemer. Jamen har du ikke selv eller har adgang til en Dremel for at skære de latterlige høje profiler ned, så der er plads til dem ?.


    Mig bekendt, så sidder man da ikke med hovedet inde i sin maskine og tænker nøøøjjj mine ramprofiler ser rigtig godt ud, især grundet hverken DDR3 behøver dem i den højde for køle ramklodserne ned(undtagen i de helt høje hastigheder 3000Mhz+), og egentlig kun er lavet sådan for at få folk til at falde i og købe dem for at syns skyld og ikke funktionalitet.
    DDR4 behøver dem slet ikke, da de moduler aldrig bliver mere en håndlune, så der er udseendet endnu vigtigere, når de ligger i plastikkassen, for rent funktionelt har de slet ingen funktion.


    Min egen mening er at selvfølgelig kan køleren bruges på alle tilgængelige platforme idag, sådan skal det være. Men en Farrari kan osse bruges til bykørsel selvom det slet ikke yder den retfærdighed, den skal have lov til at spadsere for at vise hvad den egentlig kan :9xo .


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Tak for din post :-)


    Har dog lige en kommentar til denne:


    Du siger så osse, at den ikke overholder specs for clearing omkring soklen, så høje ramprofiler kommer i problemer. Jamen har du ikke selv eller har adgang til en Dremel for at skære de latterlige høje profiler ned, så der er plads til dem ?


    Vi sidder jo ikke og modificerer de samples vi får ind, og ligeledes, har vi ikke uanet mængder HW stående, som heletiden kan presse alt ud til max.


  • Det er jeg ganske godt klar over. det jeg egentlig mente var, at køber man den køler og har høje ramprofiler, så er der intet som gør, at man ikke kan skære 1-1,5 cm, af sine ramprofiler, for at få det til at passe.


    Såvidt jeg lige husker så er der da nogle i crew, som har maskiner der kan presse sådan en køler i bund eller en testbed som kan. Man kan da ikke i mine øjne, sætte en en højtydende køler på en maskine som ikke presser den lidt mere end håndlunt.


    Ikke at din testmaskine ikke er fin fordi det er den da i hvertfald, bare ikke til at teste den køler, som har potentiale til så meget mere der ikke kommer til sin ret, før den bliver rigtig varm :whistling: .


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Jeg forstår hvert et ord, du siger, Ebo.. Og jeg er også til dels enig med dig. En ting, som du nok ikke har tænkt på er, at vi tester out of box. Altså, skal vi hverken teste med andre blæsere eller for den sags skyld tage den mulighed med i overvejelsen, når vi konkluderer. Ligeledes skal vi heller ikke spekulere i ghettomods af hardware, for at man kan ignorere pladsproblemer iht. høje heatsinks på RAM :-)


    Men som altid.. Tak for god konstruktiv kritik :-)

  • Overvejede denne køler efter jeres unboxing - men har ændret opfattelse da virker til at den larmer en del udfra testen.


    svar til EBO: Nu får du det til at lyder som om alle kan fjerne heatsinks.


    Mange tør ikke og andre har ikke værktøjet og mange ved slet ikke at det er muligt.

  • Hejsa Michael


    Det var nemlig ment som konstruktiv kritik, intet andet :) .

    Jeg påpegede intet andet end hvad jeg kan se som et "problem" ved at køleren ikke for lov til at yde, som den egentlig kan og derved ikke bliver ydet den retfærdighed, som den måske er berettiget til.


    Som jeg sagde i post 1, så er det jo nok ikke en køler til en mediaplayer, vel ?


    Og crew må alligevel give mig ret, at har du en køler med 5X8mm heatpipes, så skal den altså under pres, det skal noget varme til for at få de pipes til at yde for fuld skrue :P .


    Ghetto mod er der ingen som har sagt, det er kun rimelig tilpadsning :9xo , for at få plads til det hele. Ellers kunne man jo på Z97 vælge og sætte en 92mm blæser på den side over imod ram, så de er fri og sætte en 120/140 mm på bagsiden i et push/pull, så behøver man slet ikke skære i noget :P .


    Det jeg egentlig mente var:


    1. Tester man en køler, så skal systemet passe til, for at få det mest absolutte billede ud af hvad køleren kan, at så via personlige referencer ang. lyd, så kan det komme i spil hvilken blæser man vælger og sætte på.
    F.eks Knud fra sdr. hå som er lidt ligeglad med lidt larm men har en AMD maskine der både er OC'et og allerede fra en start skal aflevere 125 watt varme, det er den måske ganske fin.
    Andre ønsker en helt stille maskine, men de ved osse hvilke blæsere de ønsker i deres system, for at få en rigtig balance imellem ydelse og støj, men igen det er individuelt.


    Jeg har i mit system, en køler med 6x6mm heatpipes og asynkron bund for at passe til Intels CPU'er, stiller du den på et flat bord, så vugger den som et drikkekrus til småbørn, men den er udviklet til at passe 100% til intels metaltop på en CPU.


    Der hvor jeg blev begejstret, var netop muligheden for at få en køler og læse om en køler med hele 5x8mm heatpipes, som evt. kunne komme i spil til at afløse min udemærkede Megahelem rev. 3, der styrer min I7-5820K uden problemer, og min CPU har en TDP på 140 watt uden OC.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.