Test af ASRock X99 OC Formula bundkortet

• ASRock er ved at være en solid X99-leverandør her på Tweak.dk, og sidst så vi på et dobbeltreview. I denne omgang skal vi imidlertidigt se på det, som ASRock selv definerer som toppen af poppen inden for deres OC serie, nemlig OC Formula-bundkortet. OC Formula er udviklet i samarbejde med Nick Shih, der er ASRocks kronede OC-konge, som også har sin signatur indprentet i PCB'et. Lyder det frækt og interessant? Så følg med ind og læs resten. Tweak.dk byder jer velkommen til seneste X99-gennemgang!

[Blocked Image: http://www.tweak.dk/images/2014/review/2165/large_front.png]

Læs Test af ASRock X99 OC Formula bundkortet

• Rigtig fin test Michael :9xo .

Du skriver at både indpakning og bundkort oser af kvalitet ?, ikke for at være et surt løg men er det ikke hvad man egentlig kan/skal forvente af et bundkort til 2700,- skarpe danske kr.

Lad os nu barbere det ned til det, som det egentlig handler om nemlig hvad bundkortet kan præstere. I mine øjne, siger udtrykkelig mine øjne, så vil jeg springe op og falde ned på hvordan kassen ser ud, når ellers kortet kan gøre hvad man forventer, og selv til Intels entusiast platform, så har man lov til at være kræsen til den pris :) .
    De fleste tests, som jeg har set på nettet ang. X99 platformen, så kommer det vel egentlig an på hvad man vægter højest mht. funktionalitet og udvidelses muligheder.

Tag Gigabyte, som ellers er nr. 2 som producent, de har store bios problemer vedr. stabilitet på X99, som ikke er blevet løst endnu.

Asus er som vi kender dem, en blød mellemvare til en ganske høj pris, set i forhold til hvad man bruger og kommer til at bruge. Stabilitet det kan de sgu, men ydelsen skuffer nogle gange til gengæld tager de sig ganske godt betalt :evil: .

Jeg vil mene at hopper man på X99 platformen, og er villig til at betale det, som den opgradering nu engang koster, så skal der være endnu mere focus på pris/ydelses forhold kontra bundkortets funktionalitet, ikke hvad kortet kan tilbyde, men hvad brugeren egentlig kommer til at bruge i dagligdagen.

Jeg vil hævde, at Asrocks X99 extreme4 eller MSI X99 gaming 7 giver næsten samme resultat og til en pris som er 1000,- hårde danske kr. mindre. Der er knapt så prangende en kasse og ingen stofpose men kortene kan sgu levere, når det kommer til ydelse, osse mere end hvad selv en semi OC'er forlanger, og det vel egentlig en stor del af kundebasen, som kigger efter X99 platformen.

Jeg hopper osse over på X99 og startede igår med at købe 16GB DDR4 ram som det første, da priserne på ram svinger mere end priserne på både bundkort eller CPU og jeg fik dem til lige knap 1700,-, det mente jeg var en god deal for 2400Mhz, som sagtens kan komme op på 2700Mhz og så lidt til hvis man gider bruge tiden på at tweake dem helt i bund.

Ellers rigtig godt gået :9xo .

Mvh
    Sam

AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

• Indpakningen er bare nævnt som min personlige præference :-) Det har ingen betydning for scoren, da man ikke kan lade personlige holdninger til udseendet af en indpakning trække hverken op eller ned.

Jeg er 100% enig med dig i, at man kan nøjes med mindre, men er man overclocking entutiast, så kan OC Formula bestemt være et godt valg :-)

To M.2 sokler og mini PCIe slot er jo også en klar fordel, hvis man ønsker at tilføje Wi-Fi eller Bluetooth og flere M.2 diske, når der forhåbentlig for alvor kommer fart på dem :-)

At jeg nævner kvalitetsfornemmelsen spm værende høj, hvilket også forventes, er egentlig mere en bekræftelse på, at forventningen er indfriet. Der ville straks være værre, hvis det ikke var tilfældet.

Men 1000 tak for feedback og for rosen :-) Det er absolut værdsat på alle måder.