HJÆLP til pc ramt af lyn!!

  • hey tweak brugere. Mangler hurtigt hjælp.


    min bedsteforældre pc er blevet ramt af lynet. og da jeg har bygget den er det mig der skal lave den:-( håber i kan hjælpe mig hurtigt med at vælge hvad jeg skal gøre.


    jeg er lidt i tvivl hvad jeg skal bestille hjem og udskifte og har ikke mulighed for at teste bundkort og cpu samt ram.


    Pc:




    • Bundkort: Asus P8H61-M LE/Usb3
    • PSU: Corsair CX430
    • CPU: Intel core i3 2100 Sandy bridge
    • HDD: Ozc Vertex 2 SSD 60GB
    • Ram: 2x2 ocz Platinum Pc3 12800



    cumputeren er helt død. der er intet liv når jeg trykker på knappen. der er lys i dioden på bundkortet og har testet strømforsyningen og den virker mærkeligt nok.


    jeg havde en anden strømforsyning sat til den lyn ramte computer og der skete intet. indtil jeg fjernede batteriet på bundkortet satte det i igen og trykkede gentagende gange på tænd knappen. så kom der pludselig en del sort røg fra det ene hjørne af bundkortet.


    nåede ikke at se hvor røgen præcis kom fra da jeg skyndte mig at tage strømforsyning fra. røgen kom fra det hjørne hvor der står "Anti surge" og "Gpu Boost" smider lige et billede så i kan se det i bunden af tråden.


    prøvede uden ram inden det røg fra computeren der skete heller intet.




    Nu er mit spørgsmål er det bundkort eller Cpu eller begge dele mon?


    kan der brænde noget af på et nyt bundkort hvis cpu fejler noget og jeg sætter den i og starter op?


    min første indskydelse er at købe et nyt bundkort men er bare bange for at der kan ske noget med det nye hvis jeg sætter en defekt cpu i og prøver at starte op.


    min strømforsyning kan starte blæser og alt andet op på en anden computer har ikke testet mere end det. så må gå ud fra den ikke fejler noget eller?


    HDD virker hvis jeg sætter den til en harddisk dock jeg har til min computer så tror ikke den fejler noget.


    ram er en mulighed men burde den ikke i det mindste tænde uden ram i?



    http://imageshack.dk/viewimage….dk/?img=221412868369.jpg

    Cpu: Intel Core I7 2600K
    Bundkort: Asus P8P67 Deluxe Rev. 3B
    GFX: ASUS GTX 1060
    Ram: 2x4GB G.skill Ripjaws x 1600Mhz
    HDD System: OCZ Vertex 3 HDD Lager: 2X 2TB Seagate Barracuda Green
    Køler: Corsair Hydro Series H50
    kabinet: Antech Nine Hundred Two
    PSU: Corsair TX-750W
    Skærm: Samsung Syncmaster P2450HD
    Logitech Performance MX/Logitech G1

  • Muligvis undersøg om deres forsikring ikke dækker elektronik ved lynnedslag.


    Hvis ikke, så vil jeg starte med at købe nyt bundkort hjem og forsøg at smide det i for at teste.


    Det som er røg fra bundkortet er højst sandsynlig en kondensator (de runde tingester), kunne ikke umiddelbart se nogle af dem være sodet.


    Hvis det stadigt er galt efter nyt bundkort kan både RAM og CPU også være defekte, men lige pt. kan du være sikker på at bundkortet er røget sig en tur.

  • hey mange tak for svar.


    ja det er jeg også ret sikker på:-)


    men hvis cpu eller ram er skadet kan det skade eller kortslutte det nye bundkort også eller sker det ikke?

    Cpu: Intel Core I7 2600K
    Bundkort: Asus P8P67 Deluxe Rev. 3B
    GFX: ASUS GTX 1060
    Ram: 2x4GB G.skill Ripjaws x 1600Mhz
    HDD System: OCZ Vertex 3 HDD Lager: 2X 2TB Seagate Barracuda Green
    Køler: Corsair Hydro Series H50
    kabinet: Antech Nine Hundred Two
    PSU: Corsair TX-750W
    Skærm: Samsung Syncmaster P2450HD
    Logitech Performance MX/Logitech G1

  • Hej


    Jeg fixede for nogle år tilbage en lynskadet PC for en kammerat.
    Vi endte med at skifte følgende:


    PSU
    Bundkort
    CPU


    Jeg mener at kunne huske at harddisk + RAM + Grafikkort stadig fungerede.


    Hvis du *har* haft liv i den med CPU'en ville jeg tro at det kun var bundkortet der var røget.
    Jeg tror dog at jeg ville skrotte den PSU der sad i da lynet slog ned.

  • hmm hvorfor skrotte psu'en hvis den vírker?


    Nittan: det er rigtigt det kan man jo gøre:-)


    jeg ved jo så heller ikke om der kan være sket noget så den sender for meget strøm ud?


    hvis den virker og ikke kan sende for meget strøm ud på grund af defekt er der jo ingen grund til at smide den ud:-) noget tyder på den har kunne klare den lille mængde strøm der har passeret.


    da lynet slog ned gik deres relæ ikke.


    deres fjernsyn kig ud og tændte igen men det var også det:-)

    Cpu: Intel Core I7 2600K
    Bundkort: Asus P8P67 Deluxe Rev. 3B
    GFX: ASUS GTX 1060
    Ram: 2x4GB G.skill Ripjaws x 1600Mhz
    HDD System: OCZ Vertex 3 HDD Lager: 2X 2TB Seagate Barracuda Green
    Køler: Corsair Hydro Series H50
    kabinet: Antech Nine Hundred Two
    PSU: Corsair TX-750W
    Skærm: Samsung Syncmaster P2450HD
    Logitech Performance MX/Logitech G1