Oplevelser med windows 8.1

  • Tja så blev det endelig tiden for at gå over på win 8.1 OS for mig.


    Da servicepack 2 ikke kom til win 8.1 her i august, så tænkte jeg alligevel, at det var tiden for at gøre det.


    Jeg har ellers brugt win7 64 bit siden det OS kom frem og jeg har været fuldt ud tilfreds med det. Jeg købte win 8.1 i enten maj eller juni og det har egentlig bare lagt på hylden, da dovenskaben havde taget lidt over og geninstallering af alle ting....puha :T .


    Nå det blev patch tuesday her i august, og der gik et eller andet galt med min partners vista maskine, og det bøvlede jeg med i nogle timer, for at få det til at fungere og endelig kunne jeg så koncentrere mig om min egen maskine.
    Lige da alle updates til win7 var lagt ind og prøvet af, og alt fungerede til min fulde tilfredshed, så faldt blikket hen på pakken med win 8.1, altså skulle jeg nu, eller ikke ?.
    Tja en brainfart kommer sjældent alene, så igang med at koble de andre diske fra, så jeg kun havde min SSD med win sat til.......format C, så var der jo lige som ingen vej tilbage. Nå installeringen gik hurtigt og de updates som var tilgængelige blev installeret, så alt var up to date.
    Alle drivere blev lagt ind, så selve systemet var fuldt opdateret, før jeg satte de andre diske til igen, nu skulle win 8.1 stå sin prøve eller jeg havde lavet en ny brainfart ved at skifte OS.
    Jeg husker med gru på hvor svært jeg havde til at vænne mig til win8, og den vej skulle man jo helst undgå gennem 8.1 opdateringen.


    Jeg har nu kørt med 8.1 OS i en uge og brugt det i flere timer hver dag, og jeg må sige, at min skepsis er blevet gjort til skamme. Det tager lidt tid lige at vænne sig til, men nye sko skal osse gåes til og jeg er egentlig ret godt tilfreds. Jeg sidder dog ikke med følelsen: Nøøøøjjjjj, så meget bedre, men mere en tilfredsstillelse af at lære noget på en anden måde, altså mere en: Aha, det er sådan man gør og kan dette OS osse det.
    Stabiliteten er klippe solid, og jeg har endnu ingen problemer haft overhovedet og jeg glæder mig over hvor hurtigt maskinen egentlig startet op efter en koldstart, det er bestemt en positiv ting i mine øjne :9xo .


    Har det så ændret sig på andre måder, så som understøttelse af min 8 kernede AMD, som et hvis medlem her på siden hævdede ?, rent ydelsesmæssigt har jeg ikke kunne finde nogen forskel i brug hvilket for en bruger, er det som betyder noget.
    Systemet er testet i både redigeringsprogrammer og i spil, og forskellen fra win7 til 8.1 er nærmest ikke eksisterende for mig, jeg kan måle mig frem til en ganske lille forskel, men i brug er der intet.
    Dog har jeg lagt mærke til, skærmen virker lige en ganske lille smule klarere, når man sidder på enten et website eller på desktop, om det så er driveren til GFX, eller selve OS der er skyld i det, tja det ved jeg egentlig ikke, og jeg er osse ligeglad, da det virker for mig.


    Så alle mine "mareridt" om win 8.1 er gjort til skamme, og egentlig har jeg tænkt lidt over hvorfor installerede jeg det ikke, da jeg fik det hjem for et par måneder siden ?, da det er ganske smart.


    Så alt i alt har jeg haft en rigtig god oplevelse ved at gå fra win7 og til 8.1. nu skal jeg så lige have overbevist min bedre halvdel, om at gå fra vista til win7, når nu vi har systemt til bare at ligge.
    Det svarer lidt til at prøve og lære en kat at svømme, men svømme kan den sgu, selvom den ikke er glad for det. Vanens magt er stor, men at få nye vaner behøver jo ikke, at være noget slemt, når man lige har fået set det nye an.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Det svarer vel til Windows Vista, der efter en del opdateringer, service packs osv. endte med at være ganske fint. Folk huskede bare kun hvor elendigt det var i starten, så folk hoppede først ombord da det blev til Windows 7.


    Det samme kommer til at ske med Windows 9, hvis Microsoft ikke fuldstændig laver ged i det.


    Faktisk en interessant strategi, lav ravage hver anden gang, skræl det væk folk piver over, og giv så folk det styresystem de virkelig vil have.

  • Min oplevelse er også, at der ikke er lavet ravage i det med Win8, men at MS har valgt at bygge systemet op på en ny måde, og der er bare rigtigt mange der vil have det som de plejer....


    De første gange jeg havde fat i windows 8 var der også mange ting der irriterede mmig, men når man først vender sig lidt til måden de fungerer på må jeg indrømme at rigtigt mange af løsningerne er smartere end ved windows 7. Man skal bare lige give det en chance.


    /ask

  • Så alt i alt har jeg haft en rigtig god oplevelse ved at gå fra win7 og til 8.1. nu skal jeg så lige have overbevist min bedre halvdel, om at gå fra vista til win7, når nu vi har systemt til bare at ligge.
    Det svarer lidt til at prøve og lære en kat at svømme, men svømme kan den sgu, selvom den ikke er glad for det. Vanens magt er stor, men at få nye vaner behøver jo ikke, at være noget slemt, når man lige har fået set det nye an.


    Tja, så gik der ged i vista igen, og denne gang, så blev der lagt win7 ind på min kære partners pc, sidder lige og opdaterer den ;)


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.