AMD A10-7800 Kaveri APU

• For ikke så længe siden anmeldte min kollega, Kenneth, AMD's flagskib A10-7850K. Denne gang skal vi imidlertidigt se på den lidt mindre, og derved også billigere, variant, nemlig A10-7800. Lillebroderen her skiller sig bland andet ud ved ikke at være en K-model, hvilket derfor betyder, at den ikke kan overclockes.

Men derfor gemmer den stadig en masse under låget, og jeg vil på de kommende sider forsøge at finde ud af, om A10-7800 nu også er en god "all-round" APU, som kan bruges til lidt af hvert.

http://www.tweak.dk/review/AMD-A10-7800-Kaveri-APU/2036/1/1

[Blocked Image: http://www.tweak.dk/images/2014/review/2036/large_front.png]

• Det villa havde været fedt hvis i teste dens evne til at udføre media center opgaver. Altså performance i afspilning af 1080p video (stream/lokalt) og performance med steam in home streaming.

AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

• Det er slet ikke noget dum tanke, Jesper... Det vil jeg overordentligt tage med i tankerne, næste gang vi skal anmelde en APU eller lignende CPU, der passer til formålet :) Fidusen med de andre benches er, at resultaterne kan præsenteres i en graf. Det er derimod ikke nemt med test af streamingmetoder. Så det faldt mig ikke lige ind.

• Performance i afspilning af 1080p video er næppe relevant, med mindre man vil afspille flere videoer samtidig. Det her er en forholdsvis kraftig APU, så videoafspilning ved 1080p er en så let opgave at der ikke er meget ide i at teste det.

• Ville også meget gerne se media center test`s når i tester (mindre) apu`er i fremtiden.

Mht. grafer til at visualisere resultatet, kunne man ligge et billed ind af cpu belastingen mens den udfører opgaven. ( er set andre steder i forbindelse med test af Kabini)

Ville også gerne se test af hvordan htpc egnede cpu / apu håndterer at afspille min. 1080P ( også gerne 4K materiale) samtidlig med at der optages live tv, hvis i har mulighed for at lave sådan en test.

• Det er som sagt ikke relevant at teste 1080p afspilning på så kraftig en APU. Det er intet problem for den. 4K kan vi ikke teste, da vi ikke har en 4K skærm/fjernsyn at afprøve det på.

Jeg kan godt lave en graf over CPU belastning, men optagelse af LiveTV bliver ikke muligt, med mindre ledelsen vil investere i et Capture kort til formålet.